Kunstmatige Intelligentie? Met de lancering van Recruitz.io komt het nog verder binnen in de recruitmentwereld.
Met de technologie van het nieuwe platform kunnen volledig automatisch de advertenties voor jouw vacature op precies die juiste kanalen (waar jouw ideale kandidaat zich bevindt), met precies de juiste teksten en afbeeldingen worden geplaatst, claimt oprichter Lars Wetemans, die ruim 2 jaar aan de start ervan heeft gewerkt. “We denken dat we met onze technologie de vastgeroeste en conservatieve recruitmentwereld ingrijpend kunnen veranderen.”
“met onze technologie kunnen we de vastgeroeste recruitmentwereld ingrijpend veranderen”
Anders niet bereikt
Het doel van Recruitz.io? “Bedrijven te verbinden met kwalitatief hoogstaand talent dat zij anders niet bereikt hadden”, zegt Wetemans, die een jong team van 14 developers, designers en marketeers aanstuurt in hartje Amsterdam.
20 klanten
Recruitz.io heeft in de eerste testfase al meerdere campagnes gedraaid met 20 klanten, waaronder Kuehne+Nagel, USG People en KFC. Voor elke vacature die via het platform loopt worden de teksten, afbeeldingen, segmentatie, kanalen en tijdstip van plaatsing volledig onafhankelijk en automatisch gekozen op basis van de kenmerken van de vacature.
Personaliseren
Vervolgens worden verschillende variaties van de advertentie op de gekozen kanalen constant en geautomatiseerd getest om deze, in tegenstelling tot traditionele wervingskanalen, op een hoog niveau te personaliseren en te optimaliseren voor de gekozen doelgroep.
A bot called Adam
Daarachter schuilt een fraai stukje kunstmatige intelligentie, zegt Wetemans. Hoe het werkt? “Jij stuurt ons je vacature(s) toe en onze technologie analyseert de kenmerken van jouw vacature(s), door een chatgesprek met onze AI, in de belichaming van een bot genaamd Adam. Daarna geeft de technologie een instant wervingsadvies specifiek voor die vacature(s). Het gaat hierbij zowel om kanaalkeuze (en budget), keuze voor advertentieteksten, afbeeldingen, segmentatie en tijdstip van plaatsen. Je kunt trouwens eventueel ook kiezen om het advies in de wind te slaan en bepaalde onderdelen zelf samen te stellen.”
Verpleegkundigen in de nacht
“Een leuk voorbeeld hierbij is dat we vrij recent voor een klant verpleegkundigen zochten in de Randstad. Onze technologie begon vervolgens – tot onze verbazing – die advertenties vooral ‘s nachts te plaatsen. Toen we het gingen beredeneren, bleek het echter best logisch: ‘s nachts hebben verpleegkundigen meer tijd om op internet vacatures voorgeschoteld te krijgen. Daarnaast snijdt het mes aan 2 kanten: ‘s nachts zijn er weinig andere adverteerders en is adverteren daardoor goedkoper.”
A/B-testen
De technologie van recruitz.io is volledig gebaseerd op zogenoemde A/B-testen, vertelt Wetemans. “We testen steeds 2 versies van iets en gaan vervolgens door met de best presterende. Wat wij hebben gedaan is dit principe automatiseren (wat nieuw is) en gaan toepassen op onze back-end. We testen dus automatisch verschillende versies van advertentieteksten of van segmentatie-instellingen. Dit doen we op profielen, zoals bijvoorbeeld het profiel van een junior Java-developer in de Randstad. Op dat profiel gaat de computer testen welke elementen het beste werken.”
“Wat wij hebben gedaan is het principe van A/B-testen automatiseren”
Op het lijf geschreven
Zijn platform bereikt de lastig te bereiken latent werkzoekenden wél, zegt Wetemans. “Doordat wij talent bereiken op media die ze dagelijks gebruiken. Wij kunnen extreem gesegmenteerd adverteren, waardoor wij kandidaten bereiken met vacatures die precies matchen met hun profiel. Kandidaten zitten dus op hun Facebook, Twitter, Instagram, Google of een andere website/app en daar zien ze een advertentie van een vacature die hen op lijf geschreven is. De mate van personalisatie van de ads is ongekend in vergelijking met vacaturesites waar je alleen je vacature op kunt zetten en that’s it.”
Businessmodel
Uit onderzoek blijkt dat 73% van de werkenden zijn laatste baan vond via sociale media, zegt Wetemans. Zijn platform heeft dat uitgangspunt ter hand genomen. “Een klant geeft dus aan wat de kenmerken van de vacature zijn (denk: functietitel, locatie, functiegroep, branche, senioriteit, URL van de vacature) en de technologie gaat dan kijken a) waar deze doelgroep zich online bevindt en b) waar hebben we in het verleden positieve resultaten gehaald voor een dergelijk profiel? We zijn dus onafhankelijk en hebben daardoor een duurzamer businessmodel, denken we.”
Time-to-hire
De nieuwe technologie zorgt ook voor een veel lagere time-to-hire, claimt Wetemans. “Sommige beroepsgroepen zijn zo schaars, denk: finance, ICT en techniek – die mensen zijn nooit actief op zoek naar een baan. Die rollen van baan naar baan. Die hoeven hun hand maar op te steken en ze hebben een baan.
“Sommige groepen zijn zo schaars, die hoeven hun hand maar op te steken en ze hebben een baan”
Je kunt hiervoor wel adverteren op vacaturesites, maar daar zitten alleen mensen die “zoeken” naar een baan, en dus niet het eerder genoemde talent wat veel bedrijven zoeken. Die moet je dus op een andere manier bereiken. Een eerste klant van ons, Kuehne+Nagel, had een vacature voor een accountmanager die al meer dan 12 maanden open stond. Wij hebben toen een campagne gedaan en binnen 30 dagen was de ideale kandidaat gevonden.”
Opschalen
Aan de productie van de technologie is ruim 2 jaar gewerkt, maar nu heeft Wetemans dan ook grootse plannen ermee. “We willen nu gaan opschalen qua sales en team. Onze technologie zelf is ontzettend schaalbaar en we hebben dan ook als doel om begin 2017 aan onze internationaal uitrol te beginnen. We zijn tevreden als we eind dit jaar duizenden cases hebben van bedrijven die talent hebben gevonden die ze zonder Recruitz.io niet bereikt hadden.”