Enkele jaren geleden gingen drie Haagse ziekenhuizen samen verder. Maar hoe bouw je dan een werkgeversmerk op? Haaglanden Medisch Centrum laat het dit jaar zien.
Haaglanden Medisch Centrum (HMC) heeft in 2017 hard gewerkt aan het nieuwe werkgeversmerk. Resultaat: nieuwe uitingen, foto’s, video, content en een heel nieuwe werkenbij-site. Dit jaar volgt de verdere uitrol naar buiten toe. Lees de hele case van HMC, die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
Haaglanden Medisch Centrum (HMC) is enkele jaren geleden ontstaan door een fusie tussen drie ziekenhuizen in de regio Den Haag: Antoniushove, Bronovo en Westeinde. Tot 2017 was er echter onvoldoende tijd en prioriteit voor de promotie van het nieuwe werkgeversmerk op de arbeidsmarkt. Daarom is daar in 2017 met een nieuw team van adviseurs en experts hoog op ingezet.
Zelf geschoten fotografie
Het grootschalige project begon met onderzoek naar het werkgeversimago. Dat resulteerde in een conceptontwikkeling en uitrol door middel van zelf geschoten fotografie en de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe werkgeversvideo, een compleet nieuwe werkenbij-site en bijbehorende nieuwe content. Met daarbij uiteraard aandacht voor geoptimaliseerde vacatureteksten.
Geef je carrière een plus
Dit alles heeft geleid tot de nieuwe slogan ‘Geef je carrière een plus‘. HMC heeft hiervoor nauw samengewerkt met een aantal expert-partijen in de markt, waarbij de Adviseurs Werving & Arbeidsmarktcommunicatie van HMC volledig in de lead waren en de nodige (lastige) beslissingen hebben genomen.
Er is gekozen voor ‘eigen volk eerst’: de eigen medewerkers zijn als eersten geïnformeerd en geïnspireerd
Ludieke selfie-actie
Qua lancering is er gekozen voor ‘eigen volk eerst’: de interne medewerkers zijn eerst geïnformeerd over en geïnspireerd met het nieuwe werkgeversmerk via een interne landingspagina met daarbij het verzoek de nieuwe employer brand-uitingen in hun eigen sociale netwerken te delen. Daarop volgde een ludieke selfie-actie waarbij medewerkers weekendjeweg-bonnen konden winnen.
2018: externe lancering
2018 staat in het teken van de externe lancering in de arbeidsmarkt met daarbij hoge inzet op Google Bannering, Display en Adwords en socialmedia-campagnes en, gezien de doelgroep, ook abri-campagnes in de regio. Kortom: een hoge inzet om de tekorten binnen de ziekenhuizen op te vullen en voor te zijn in de toekomst.
Wat was de impact van de case?
De impact bij interne medewerkers om hen als ambassadeur te laten fungeren ter promotie van het nieuwe werkgeversmerk is hoog. Belangrijke stakeholders binnen de organisatie zijn meegekregen en zijn weten te overtuigen van het belang om hier hoog op in te zetten. Intern vertrouwen is gewonnen en in kaart gebracht, dankzij de kracht van het Team Werving & Arbeidsmarktcommunicatie.
Hmc verwacht dat in 2018 de hele doelgroep de slogan ‘Geef je carrière een plus’ kent
‘Iedereen snapt nu het belang’
Via de promotie van de nieuwe vacatures (inclusief beeld), de nieuwe werkenbij-site en de werkgeversvideo op sociale media is alvast een voorzet gedaan voor de grootschalige externe promotie van het nieuwe werkgeversmerk. De verwachting is dat iedereen die binnen de doelgroep valt in 2018 HMC en bijbehorende slogan ‘Geef je carrière een plus’ kent en weet waar Haaglanden Medisch Centrum voor staat en wat de werkgever aantrekkelijk maakt. Vanuit Team Werving & Arbeidsmarktcommunicatie is er in korte tijd voor gezorgd dat de interne organisatie volledig mee is en meewerkt aan vervolgstappen en het belang snapt.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De tekorten in de (ziekenhuis)zorg zijn groot en worden helaas alleen maar groter. Haaglanden Medisch Centrum pakt met deze aanpak zijn verantwoordelijkheid en zet hoog in op recruitmentmarketing. Laten zien waar je goed in bent en waarom gediplomeerde (zorg)professionals van nu en van de toekomst voor HMC moeten kiezen is van levensbelang.
Vele signalen afgegeven
Met een Werf& Award geeft HMC een breed signaal af: naar jongeren die een studiekeuze willen maken, naar (zorg) professionals die op zoek zijn naar hun droombaan en naar andere ziekenhuizen om hen wakker te schudden en te laten inzien waarom het zo interessant en belangrijk is je hierop te focussen. Inclusief een signaal naar de interne organisatie om met elkaar hieraan te blijven werken.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- HMC: adviseurs Werving en Arbeidsmarktcommunicatie, Manager P&O, Afdeling Communicatie
- MAXIMUM – Experts op het vlak van employer branding
- SWIS – Webbouwer werkenbij-site
- VONQ – Externe lancering employer branding en recruitmentmarketing in 2018 (nog uit te voeren)
Lees ook:
- 360-graden VR-experience doet Alliander opvallen bij veel technici
- Zo zette McDonald’s Nederland een nieuwe recruitmentsite op tafel
- Hoe Albert Heijn met fun én overdrijving jongeren erbij wil laten horen
Ook kans maken op een Werf& Award?
Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 13 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.