Hoe voorspel je de quality of hire van ruim 30.000 nieuwe collega’s, zonder concrete werkervaring? Jumbo doet het door op een bijzondere manier data te gebruiken.
Lees de hele case van Jumbo en Endouble die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2017.
Omschrijving van de case
Jumbo’s ambitie? Continu vernieuwen en nieuwe markten betreden. In korte tijd heeft het supermarktbedrijf een groeispurt gemaakt van 30.000 (in 2014) naar 65.000 (!) medewerkers nu. En die groei zet nog wel even door.
Kwaliteit als speerpunt
De kwaliteit van sollicitanten, van vakkenvuller tot fulfillmentspecialist, is daarbij een speerpunt. Jumbo besloot daarom om eens diep in de data te duiken om te zien of die kwaliteit op een of andere manier te voorspellen is. Welke inzichten bieden de patronen in de data? Welke datapunten in de reis van het talent zijn de belangrijkste voorspellers van succes? En hoe kunnen we hun ontwikkelproces hier het beste op laten aansluiten?
Kracht aan de achterkant
De enorme instroombehoefte vereist een duurzame aanpak. In het ideale geval wijzen recruiters zo min mogelijk kandidaten af. Iedere kandidaat is immers ook een (potentiële) klant. Bij Jumbowerkt.nl, de werkenbij-site van de snelgroeiende supermarktketen, zit de kracht daarom aan de achterkant. Een etalage mooi inrichten heeft immers ook pas zin als het magazijn op orde is.
Daarom is eerst de achterkant van de site op orde gebracht. Er is een meetbaarheidsplan gemaakt en geïmplementeerd. En er is een unieke koppeling gemaakt met Google Analytics Enhanced Ecommerce en met het ATS dat Jumbo gebruikt. ‘Daardoor kunnen we nu per vacature, per recruiter, per vakgebied voor de hele kandidaatreis, tot en met de aanname, meten welke bronnen leiden tot goede kandidaten’, legt Rosalie Lap, marketingmanager van Endouble uit. ‘En voor elke vacature is de hele funnel in één rapportage zichtbaar. Het is voor het eerst dat dit op deze manier is toegepast op een recruitmentsite.’
Per vacature, recruiter, vakgebied tot en met de aanname kunnen we meten welke bronnen leiden tot goede kandidaten’
Ook is een koppeling gemaakt met het FAD, het waarschuwingsregister van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel. Dit zorgt ervoor dat kandidaten die vanwege fraude bij het FAD geregistreerd zijn, snel afgewezen kunnen worden. Lap: ‘En nu het magazijn op deze manier op orde is gebracht, gebruiken we data om per doelgroep het design te personaliseren – en de etalage verder aan te kleden.’
Wat was de impact van de case?
De eerste resultaten van de volledige meetbaarheid betalen zich uit, zegt Lap. Het mes snijdt volgens haar aan drie kanten:
- De wervingskosten worden drastisch verlaagd (minder mediakosten, en minder kosten en tijd om kandidaten af te wijzen)
- De kwaliteit van kandidaten verhoogt door betere targeting en beter verwachtingsmanagement
- Doordat er minder kandidaten afgewezen hoeven te worden, heeft het consumentenmerk minder kans op beschadiging.
De goed georganiseerde achterkant vormt ook een solide basis voor verdere ontwikkeling, zegt ze. ‘We weten nu bijvoorbeeld al dat:
- 6,25 procent van de kandidaten die via een Xbox solliciteert wordt aangenomen. Dit percentage ligt hoger dan het sitegemiddelde van 4,75 procent. De volgende stap is het optimaliseren van het design en de gewenste functionaliteit voor dit device.
- Sollicitaties via een iPhone5 leiden vaker tot een aanname dan mensen die via een iPhone6 solliciteren.
- De juiste match zit al tussen de eerste 30 kandidaten. Na dit aantal kan de vacature offline. En mocht dit uiteindelijk niet zo zijn, dan zetten we programmic advertising in om alsnog de juiste match binnen te halen.’
6,25% van wie via een Xbox solliciteert wordt aangenomen, flink hoger dan het gemiddelde
‘Jumbo’s magazijn is nu perfect georganiseerd’, aldus Lap. ‘Met de recruitmentsite hebben we een machine gebouwd die zichzelf continu verrijkt met data. Die data gebruiken we om nog beter te targetten, een proces waardoor we de stap maken van prescriptive (beschrijven wat gebeurt), naar predictive (voorspellen wat nodig is om de doelen te halen).’
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Lap: ‘We hebben op duurzame wijze een ijzersterke site gebouwd die een oplossing biedt voor de recruitmentuitdagingen van deze tijd.’
De case laat volgens haar bovendien zien dat de data die je als kandidaat prijsgeeft in het online proces een uitstekende voorspeller zijn voor het succes in de werkpraktijk. ‘Waar Jumbo voorheen de kandidaat uitnodigde met de meeste relevante werkervaring worden nu kandidaten voorgesorteerd voor het sollicitatiegesprek op basis van deze data touch points.’
Credits case
De volgende personen zijn betrokken bij de case:
Jumbo:
Jennifer Kors – Manager HR
Marjolein Lim – Senior Recruiter
Endouble:
Jacco – Project Manager
Sanne Maarten
Leonard
Jeroen
Siergiej
Paulina
Ook kans maken op een Werf& Award 2017?
Wil jij de opvolger worden van Hunkemöller, Tata Steel, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 10 maart 2017 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.
Lees hier over andere inzendingen van de Werf& Awards:
- Een Virtueel Inhouse Event, oftewel: EY leren kennen vanuit je luie stoel (EY)
- Vacatures laten zien door de ogen van de medewerker (Hamilton Bright)
- Zo kwam DLL tot een volledig vernieuwde wereldwijde recruitmentsite (DLL)
- Dankzij Big Data beter grip op Nederlands én Europees bèta-talent (TNO)
- Hoe ‘heel Utrecht roze kleuren’ leidde tot 30 nieuwe zorgmedewerkers (AxionContinu)
- Stage of stagiair vinden? Met de app van Appli swipe je ze zo bij elkaar (Appli)
- Wat doe je liever: gamen of solliciteren? (PlaytoWork)
- Tinderend Eindhovense jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen (Jobtalk)
- Zo verbind je jong talent aan organisaties die digitaal willen innoveren (SchaalX)
- Deze werkenbij-site moet VDL aan 1.500 nieuwe medewerkers helpen (VDL)
Of nog even terugblikken op 2016?
Dit zijn de winnaars van de eerste Werf& Awards