Om de komende 12 maanden maar liefst 5.000 nieuwe mensen te vinden, heeft autofabrikant Jaguar Land Rover de hulp ingeschakeld van de Gorillaz.
De gitariste van de hippe en virtuele Britse band, Noodle geheten, treedt de komende tijd officieel op als ‘ambassadeur’ van het merk. Zij moet vooral jonge technici en softwareontwikkelaars aanspreken, die tezamen een vijfde van het nieuwe personeelsbestand moeten uitmaken. Juist deze STEM-opgeleide jongeren zijn hard nodig, omdat de autofabrikant de komende jaren elektrisch rijden en zelfsturende auto’s steeds belangrijker ziet worden.
Er is een app en er is een game
Jaguar Land Rover werkt al langer samen met de Gorillaz, volgens het Guinness Book of Records officieel de ‘meest succesvolle virtuele band van de wereld’. De band wordt nu ingezet om nieuwe mensen te werven via een heuse Gorillaz-app en een game. Het gaat naar eigen zeggen om ‘a major change in the way the business looks for candidates‘. Sollicitanten worden in het spel uitgedaagd ‘to crack the code‘. Daarmee valt ‘the most BADASS job you can imagine‘ te verdienen.
In de virtuele garage van de Gorillaz
De game speelt zich af in de garage van de band, die onlangs zijn vijfde album uitbracht. Die garage is in 360 graden te bezichtigen. Er zijn onder meer enkele iconische auto’s te zien die eerder in clips van de Gorillaz voorbijkwamen. De uitdaging die kandidaten hier krijgen bestaat uit twee delen. Het eerste deel wil de kijker alles laten zien over de elektrische auto’s, waarop de automaker zijn toekomst bouwt.
Kraak de code in de Alternate Reality Game
Het tweede deel is het meer uitdagende deel. Daar mogen kandidaten de code in het Alternate Reality Game-format proberen op te lossen. Deze uitdaging brengt hen door een serie puzzels, die onder meer hun nieuwsgierigheid, vasthoudendheid, lateraal denken en probleemoplossend vermogen moet testen. Succesvolle spelers zullen niet meteen een baan krijgen. Wel zullen ze het recruitmentproces van Jaguar Land Rover sneller kunnen doorlopen dan kandidaten die op de ‘traditionele’ manier solliciteren.
Een cutting edge mixed reality mobiele ervaring
Volgens Alex Heslop, hoofd van de engineers bij Jaguar Land Rover gaat het bij de recruitmentgame om ‘the first of its kind’ en een ‘radical rethink of how we recruit‘. De ontwerper van de app Davor Krvavac heeft het over een nieuwe laag die wordt toegevoegd aan een ‘cutting edge mixed reality mobile experience‘, die AR, VR en 360 combineert. De app is te vinden in de iTunes store of via Google Play.
‘Dit gaat om een radicale rethink van hoe we recruiten‘
604.000 auto’s verkocht
De 5.000 nieuwe werknemers die het komende jaar worden geworven moeten het totaal aantal medewerkers brengen op 42.000. Dat komt neer op een stijging van liefst 15 procent. Jaguar Land Rover behoort tot de grootste exporterende bedrijven van Groot-Brittannië en groeit bovendien hard. De autofabrikant bracht in het in maart afgesloten boekjaar een recordaantal van ruim 604.000 auto’s in 136 landen aan de man. Dat zorgde voor een omzet van ruim 28 miljard euro.
Lees ook
- Deze werkenbij-site moet VDL aan 1.500 technici helpen
- Technici ruim bovenaan in schaarste-ranglijst
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en het komt gewoon in je mailbox!