Voor 8 op de 10 Nederlandse ondernemers is een sollicitatiegesprek net een date, waarbij het erom gaat te kijken of de klik er is.
Een duidelijke match met de organisatiecultuur is voor 79 procent het belangrijkste criterium bij de selectie van nieuw personeel. Vakkennis (48%), werkervaring (47%) en werkethos (44%) volgen daarbij op afstand, blijkt uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique en onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1.500 mkb’ers.
Er mag veel gedate worden
De zoektocht naar nieuw personeel, en dus een nieuwe date, is nodig. Zo’n 35 procent van de mkb’ers verwacht namelijk dat het aantal vaste medewerkers dit jaar nog toeneemt. Daarnaast verwacht nog eens 29 procent dat het aantal flexibele werknemers groeit.
Veel eigen netwerken, ook intermediairs
Om deze nieuwe talenten te werven, gebruiken de mkb’ers met name de netwerken van zichzelf en die van hun collega’s (59%). Daarnaast zet 57 procent van de mkb’ers een intermediair of uitzendbureau in om nieuwe collega’s te werven.
‘Net als met daten, geldt óók hier: zorg dat je opvalt in een drukbevolkte markt.’
Dat mag best wat origineler
Het belang van de match met de organisatiecultuur is voor Unique-directeur Loes Dingemans aanleiding om te pleiten voor ‘een frisse blik’ op sollicitatieprocedures. ‘De ‘klik’ is misschien wel makkelijker te ontdekken tijdens een speeddatesessie dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek. Door een origineel sollicitatieproces, dat past bij het DNA van het bedrijf, is de match sneller ontdekt. Net als met daten, geldt óók hier: zorg dat je opvalt in een drukbevolkte markt.’