Gem. leestijd 3 min  1207x gelezen

Indeed verstevigt leiderspositie op de Nederlandse arbeidsmarkt

Indeed verstevigt leiderspositie op de Nederlandse arbeidsmarkt

Als mensen op zoek gaan naar een baan doen ze dat tegenwoordig het liefst via Indeed. In 2017 wist die site voor het eerst de koppositie in te nemen, maar die positie is sindsdien alleen maar sterker geworden.

Als hen wordt gevraagd welk oriëntatiekanaal ze gebruiken voor een nieuwe baan, noemen ruim een kwart méér werkzoekenden Indeed dan de nummer 2, LinkedIn. Andere van oudsher sterke jobboards als nationalevacaturebank.nl en monsterboard.nl moeten helemaal lijdzaam toezien hoe Indeed demarreert, om in wielertermen te blijven. De traditioneel grote spelers worden beide ruim de helft minder genoemd dan Indeed.

Jobbird de enige andere winnaar

Elk kwartaal meet Intelligence Group de voorkeurspositie van jobboards en oriëntatiesites voor een (nieuwe) baan onder de Nederlandse beroepsbevolking. Indeed nam in die metingen in 2017 voor het eerst de leiderspositie over van LinkedIn. Daarna is de voorsprong alleen maar gegroeid. ‘De marketingcampagne van Indeed werpt blijkbaar zijn vruchten af’, aldus onderzoeker Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.

‘De marketingcampagne van Indeed werpt blijkbaar zijn vruchten af’

Enige andere grote winnaar in het onderzoek van het afgelopen kwartaal is Jobbird, dat ineens door ruim dubbel zoveel mensen genoemd wordt als bron voor een nieuwe baan.

De favoriete oriëntatiesites van de Nederlanders

Oriëntatiekanalen Q2-2017 Q2-2018
indeed.nl 33% 38%
linkedin.com 32% 28%
nationalevacaturebank.nl 20% 17%
monsterboard.nl 21% 16%
facebook.com 15% 11%
werk.nl 12% 10%
jobbird.com 3% 8%
google.nl 5% 6%
randstad.nl 4% 3%
allevacaturesites.nl 1% 3%

Illuster rijtje, zeer knappe prestatie

Indeed voert inmiddels een illuster rijtje aan van favoriete oriëntatiebronnen. Bij de eerste metingen in 1999 was Jobnews nog de favoriet, later gevolgd door StepStone, Nationalevacaturebank, en Monsterboard. In 2016 werd LinkedIn het meest genoemd, maar sinds 2017 is die eer dus voor Indeed. ‘Waar andere partijen (Jobbird uitgezonderd) minder breed zichtbaar zijn, heeft Indeed aan haar voorkeurspositie gewerkt en de sympathie van de kandidaten gewonnen. In een markt met bijna 2.400 verschillende vacaturesites in Nederland is dat zeer knap te noemen’, aldus Waasdorp.

En Indeed zit ook niet stil

Internationaal zit Indeed bovendien niet stil. Zo heeft het Japanse moederbedrijf Recruit inmiddels reviewsite Glassdoor overgenomen. Daarmee lijkt Indeed zich voor te bereiden op een nóg grotere leiderspositie. ‘Als Google for Jobs ooit gaat toetreden op de niet-Engelstalige markt, wordt het nog spannend of ze het Indeed lastig kunnen maken’, voorspelt Waasdorp.

‘of Google for Jobs het Indeed lastig kan gaan maken? dat wordt nog spannend’

Ook de concurrentie voor uitzendbureaus ziet hij als uitdaging. ‘Het moet blijken of uitzenders en intermediairs zonder Indeed kunnen als moederbedrijf en uitzendbureau Recruit met hen gaat concurreren. In elk geval moeten bureaus nu al meer betalen om een goede positie op Indeed te bemachtigen, in vergelijking met bijvoorbeeld directe werkgevers. Een voorschot is dus al gegeven.’

‘Het grootste gevaar zit nog in de cv’s’

Waasdorps conclusie? ‘Indeed is anno 2018 de onbetwiste marktleider. Van concurrentie lijkt er op dit moment maar beperkt sprake. Het grootste gevaar zie ik nog van de ‘niet-prettig-leesbare-cv’s-door-werkgevers’. Daarmee lijken kandidaten die solliciteren via Indeed zich op achterstand te zetten, vergeleken met andere sollicitatiemogelijkheden en sollicitatiekanalen. Aandacht voor dit soort zaken hoort natuurlijk bij de nadelen van de leiderspositie. Maar dit zal ook wel weer opgelost worden, denk ik.’

4.000 unieke respondenten ondervraagd

De genoemde ranglijst is opgemaakt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), een onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal 4.000 unieke respondenten ondervraagt. Zij krijgen daarbij (onder meer) de vraag voorgelegd: ‘Welke (vacature)websites en/of social media zou u gebruiken om een baan te zoeken?’

Meer weten over het oriëntatiegedrag van IT’ers?

Benieuwd naar hoe een specifieke groep kandidaten, namelijk IT’ers, zich oriënteert op een nieuwe uitdaging? Kom dan op 4 september naar het seminar ‘Succesvol werven van IT’ers anno 2018’.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners