In Nederland denken we nog wel eens dat ‘iedereen’ op LinkedIn zit. Wie over de grens werft, komt er al snel achter dat dit een misvatting is: in de rest van Europa vind je kandidaten meestal eerder op andere plekken.
Sterker nog: LinkedIn is bij actieve baanzoekers in West-Europese landen zelfs steeds meer een ‘nichespeler’, concludeert de Global Talent Acquisition Monitor 2018, een onderzoek dat Intelligence Group heeft uitgevoerd onder 60.000 mensen in 28 Europese landen.
Nog geen 10% van alle mensen in Midden- en Oost-Europa gebruikt LinkedIn voor nieuwe baan
Zo zegt nog geen 10 procent van alle mensen in Midden- en Oost-Europese landen dat ze LinkedIn zouden gebruiken als ze op zoek gaan naar (ander) werk. Maar ook in landen met veel LinkedIn-gebruikers, zoals Nederland, Zweden, Denemarken en Spanje, zegt slechts 1 op de 3 baanzoekers LinkedIn te gebruiken.
Hoe internationaal talent aan te trekken?
Niche doelgroepen als engineers en IT’ers zijn dan ook steeds minder goed te bereiken op LinkedIn, blijkt uit de data, die de basis vormen van het European Recruitment Dashboard, dat recruiters inzicht geeft in de manier waarop ze internationaal talent kunnen aantrekken. Opvallend is dat LinkedIn in veel landen ook vooral gezien wordt als een social media-kanaal, en veel minder als bijvoorbeeld een jobboard of jobsite. Bovendien valt op dat freelancers en zzp’ers zeggen nauwelijks LinkedIn te gebruiken.
grofweg gezegd: hoe oostelijker je gaat, hoe minder de rol van LinkedIn
Uit het onderzoek blijkt grofweg gezegd: hoe oostelijker je gaat, hoe minder de rol van LinkedIn. In de Duitstalige gebieden domineert bijvoorbeeld Xing, een netwerk dat LinkedIn al jaren buitenspel zet. En nog oostelijker zijn weer andere lokale media die het spel bepalen. Met name in de strijd om het schaarse IT-talent, zo blijkt uit de cijfers.
‘Sweetspots beperkt beschikbaar’
“De Oost-Europese sweetspots van talent zijn maar beperkt beschikbaar op LinkedIn”, aldus Geert-Jan Waasdorp, ceo van de Intelligence Group, initiatiefnemer van het onderzoek. “Het lijkt erop dat LinkedIn deze markten nog steeds onvoldoende heeft vertegenwoordigd in haar platform. Voor internationale recruiters is LinkedIn nog steeds een belangrijke tool. Maar zeker in Midden- en Oost-Europa zal een sourcingmix diverser moeten zijn, zo blijkt uit de data van het European Recruitment Dashboard.”
Lees ook:
Kijk hier het webinar dat Inge Vuik recent gaf over het European Recruitment Dashboard: