Het lijkt misschien een simpel idee, maar een succes is het zeker: een apart Facebook-platform voor beroepschauffeurs. Binnen een jaar hebben de aangesloten chauffeurs al werk gevonden voor meer dan 200 van hun collega’s.
Zie het als een soort referralprogramma op grote schaal, en dan geheel vrijwillig: (Nederlandse) truckers onder elkaar, die elkaar online aan nieuw werk helpen. In 2014 startten Hetty Ederveen en Joop van Rooij met hun ‘platform’ voor beroepschauffeurs: ‘Chauffeurs voor Chauffeurs’. Inmiddels zijn er al bijna 8.000 chauffeurs lid. En zeker zo belangrijk: ruim 200 mensen hebben via de community een nieuwe baan op de vrachtwagen gevonden.
Excuses
‘Het was ons overduidelijk dat chauffeurs, die niet meer werkzaam zijn in de transport, moeilijk tot bijna onmogelijk uitzicht konden krijgen op een baan’, aldus Joop van Rooij. ‘Te duur, te oud, te onervaren, te ver van de basis wonen en andere excuses zijn telkens de oorzaak van het maar niet vinden van een baan voor deze chauffeurs. Daarnaast was er geen platform waar vraag en aanbod in banen aangeboden werden voor deze chauffeurs. Het plan werd gesmeed om de uitdaging aan te gaan chauffeurs te gaan ondersteunen in een baan vinden en hen te informeren over ontwikkelingen in en voor de sector. En social media bood hier een uitkomst.’
Op het journaal
Het succes van de chauffeurssite bleef niet onopgemerkt. Bij de NOS Radio 1 wijdden ze er zelfs een item aan. Daar vertelt Van Rooij dat de site niet alleen uitstekend werkt om werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen, maar tegelijk vooral Nederlandstalige chauffeurs helpt. In het item is duidelijk de afschuw te horen over de parkeerplaatsen vol Poolse nummerborden.
De weg niet weten
‘De Nederlandse chauffeurs komen nou vaak moeilijk aan werk. En het klopt, een Oost-Europeaan is inderdaad vaak goedkoper. Maar als hij de weg niet weet, of schade veroorzaakt en die niet betaalt, ben je als klant toch weer duurder uit’, zegt Van Rooij. En met een Nederlandstalige Facebooksite, tja, dan help je natuurlijk vooral de Nederlandse chauffeurs uit de WW. En laat dat nou net de bedoeling zijn…
In een klein hoekje
Zo zie je maar weer: arbeidsmarktproblemen oplossen zit vaak in een klein hoekje. Een Facebook-hoekje, in dit geval. Zonder commerciële bedoelingen misschien, maar ondertussen wel een mooie les voor ieder andere MKB’er die op zoek is naar mensen: waarom het niet ook meteen voor de hele branche proberen?
Hoor Joop van Rooij bij het Radio 1-journaal: