Hoe werf je ruim 6.000 postbezorgers per jaar, van Amsterdam tot Maastricht, in een markt die sterk onder druk staat? Daarbij speelt de recruitmentsite een cruciale rol, zo blijkt. Al helpt een thuis bezorgde folder ook mee.
De postmarkt krimpt elk jaar met zo’n 10 procent. Dat betekent dat postbezorgers steeds minder poststukken kunnen bezorgen, en dus minder uren kunnen maken. Toch heeft Sandd elk jaar zo’n 6.000 nieuwe postbezorgers nodig. Maar door de aantrekkende arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger die mensen te werven. ‘Tel daarbij op dat Sandd (nog) niet veel naamsbekendheid heeft als werkgever, en je snapt wat onze uitdaging zo complex maakt’, zegt recruitmentmanager Stephan Wiepjes.
Slim en kostenefficiënt
Een van de belangrijkste dingen om toch aan aan voldoende bezorgers te komen is de recruitmentsite. Dat platform is zelfs ‘cruciaal’ om de wervingsdoelen te halen, zegt Richard Jonkhof, analytics specialist bij het Amsterdamse Endouble, de bouwers van de site. Tijdens de komende Webinar Week gaan Jonkhof en Wiepjes dieper in op hoe de site en de campagnes zo slim en kostenefficiënt mogelijk zijn ingericht. Hier alvast een (klein) voorproefje.
De recruitmentwebsite
Endouble en Sandd werkten al langer samen op het gebied van campagnes en analytics. Zo hebben ze samen al de nodige inzichten opgedaan, vertelt Jonkhof. ‘Speerpunten voor de nieuwe website waren mobielvriendelijkheid, volledige meetbaarheid en een vlekkeloze koppeling van de 3(!) ATS’en die Sandd gebruikt.’
Context centraal
De context van de kandidaat moest daarbij centraal staan, zegt hij. ‘De kandidaat moet alleen informatie te zien krijgen die voor hem of haar relevant is. Voor een postbezorger is het bijvoorbeeld een need-to-know wat het salaris wordt. Voor een functie op het hoofdkantoor is daarentegen functionele informatie weer waardevoller.
‘Op basis van het IP-adres voorkomen we dat Amsterdamse studenten vacatures in Maastricht zien’
Op die manier zoeken we continu naar een balans tussen de informatie die Sandd geeft en die elk type kandidaat wil weten. Momenteel krijgen bezoekers op de site bijvoorbeeld informatie te zien die is afgestemd op hun IP-adres en nog enkele additionele filters. Zo kunnen we voorkomen dat Amsterdamse studenten vacatures in Maastricht te zien krijgen. Hoe Sandd dit precies invult vertellen we tijdens het webinar.’
Campagne: offline…
Met een recruitmentbehoefte van 6.000 nieuwe postbezorgers per jaar zijn natuurlijk ook campagnes noodzakelijk. Gelukkig komen de postbezorgers van Sandd sowieso al door het hele land. Dat maakt een offline campagne relatief voordelig, en zo kan Sandd heel gericht campagnemateriaal verspreiden. Deze zomer gebeurde dat bijvoorbeeld bij iedereen die een schooltas aan zijn vlaggenmast had hangen. ‘Een slimme campagne met een conversieratio van 17 procent’, aldus Jonkhof trots.
(lees verder onder de illustratie)
… Maar ook online
Maar ook online wordt er veel gedaan om verkeer naar de recruitmentsite te loodsen. Facebook, Adwords, Indeed en Tradetracker zijn in dit geval de belangrijkste kanalen geweest, aldus Jonkhof. ‘De campagnes zijn zo opgezet dat de boodschap automatisch matcht met de doelgroep.’
Data zijn de basis
Data vormen dan ook de basis voor de recruitmentstrategie, zegt hij. En de recruitmentsite is dé plek waar die data verzameld en aan elkaar gekoppeld worden. ‘Hoeveel nieuwe collega’s zijn er via de website aangenomen? Welke pagina’s hebben zij bezocht? En welke pagina’s hebben ze bezocht voordat ze werden aangenomen? Het gaat er niet alleen om zoveel mogelijk bezoekers naar de website te trekken, maar juist om de juiste kandidaten te vinden.’
‘Het gaat er niet om zoveel mogelijk bezoekers naar de site te trekken, maar om de juiste kandidaten te vinden’
Van alles meten
Enkele data die worden gemeten:
- Basic data: pageviews, events, bounce rates, bronnen, etc.
- Conversiedata
- Zgn. microdata: job alerts, het aantal bezoeken op de vacaturedetailpagina’s, het aantal keer dat het sollicitatieformulier is geopend
- Zgn. macrodata: het aantal volledig ingevulde sollicitaties
- ‘Enhanced’ application flow data: de totale funnel in kaart, van het aantal impressies, tot het aantal detailpagina’s, geopende formulieren, en ten slotte het aantal sollicitaties per vacature.
- De flow in het ATS: het aantal sollicitatiegesprekken en aangenomen kandidaten
- Kandidaatkarakteristieken zoals leeftijd
Continu betere funnel
‘De juiste kandidaat vinden doen we door elke stap te meten en de factoren die een positieve invloed hebben op de kwaliteit van kandidaten te verbeteren’, aldus Jonkhof. ‘Dit alles wordt gepresenteerd in overzichtelijke dashboards en rapportages zodat Sandd de juiste conclusies kan verbinden aan de inzichten. En de recruitmentfunnel continu kan verbeteren.’
Een paar leuke weetjes
Hoe dat allemaal precies in zijn werk gaat, dat vertellen Jonkhof en Wiepjes verder in hun gratis webinar. Maar nu nog wel alvast een paar korte weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat:
- Alle postbezorgers, ongeacht hun leeftijd, het minimumloon van 9,04 euro betaald krijgen? ‘Met name voor jongeren is dit een groot pluspunt’, aldus Jonkhof.
- Dinsdag en vrijdag de enige bezorgdagen zijn? ‘Sandd kiest er bewust voor maar twee dagen te bezorgen, maar dan wel zo efficiënt mogelijk.’
- Postbezorgers bij Sandd grotendeels vanuit huis werken? ‘Zij krijgen twee keer per week de poststukken voor hun district thuisbezorgd en sorteren die thuis.’
- Sandd staat voor: ‘Sort and Deliver‘?
- Het desondanks een op en top Nederlands bedrijf is, opgericht in 1999?
- Het bedrijf alleen allerlei geadresseerd drukwerk bezorgt? Denk aan: brieven, directmail en magazines voor onder meer de overheid, banken en uitgeverijen.
- Sandd zo’n 19.380 medewerkers heeft? Die verwerken ruim 660 miljoen poststukken per jaar voor ruim 2.000 klanten.
- Elke medewerker dus gemiddeld meer dan 34.000 poststukken per jaar verwerkt?
- Het aandeel in de Nederlandse postmarkt nu al 24% is?
Waarom het webinar volgen?
Tijdens het webinar kom je verder nog te weten:
- Wat de wervingsuitdaging van Sandd is.
- Hoe Sandd ervoor zorgt dat het bedrijf iedere dag beter wordt.
- Hoe de recruitmentwebsite hier aan bijdraagt.
- Waarom en hoe Sandd twee ATS’en aan elkaar weet te koppelen.
- Hoe het recruitmentproces meetbaar gemaakt is.
- Op welke manier dit bijdraagt aan het vervullen van de wervingsbehoefte.
- Hoe Sandd en Endouble gericht campagnes maken en media inkopen om de juiste doelgroep te bepalen.
Meer weten? Of meteen gratis inschrijven?