Als we steeds meer data over kandidaten verzamelen, en algoritmes hun werk laten doen, kan recruitment weer echt menselijk worden, gelooft John Jersin, hoofd van LinkedIn Talent Solutions. ‘De impact van AI in ons vak is enorm.’
Als het gaat om artificial intelligence, algoritmes en data is John Jersin dé man binnen LinkedIn. Als senior director of product management voor Talent Solutions zorgt hij ervoor dat het netwerk de allernieuwste technologieën toepast. Dus toen we de kans kregen op een interview, lieten we ons die natuurlijk niet ontglippen.
Wat brengt de toekomst?
Onze misschien wel meest prangende vraag aan de man die zicht heeft op de ontwikkeling van technologie binnen een van de door recruiters meest gebruikte platforms is hoe de rol van recruiters en sourcers zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Daar heeft Jersin een duidelijk antwoord op: “We zien nu al een verschuiving in de rol die recruiters en sourcers hebben. Routinewerk, zoals sourcing en cv’s scannen, neemt nu al steeds meer af. Daardoor blijft er veel meer tijd over om daadwerkelijk het menselijke contact met kandidaten op te zoeken en te begrijpen wat een kandidaat beweegt, motiveert en wat de wensen van de kandidaat zijn. Dat betekent een andere focus. Recruitment wordt een nóg menselijker vak.”
‘er blijft de komende jaren meer tijd over om daadwerkelijk menselijk contact met kandidaten te zoeken’
Dat ook de rol van bureaus daardoor nog veel belangrijker wordt is volgens Jersin een zekerheidje: “Juist werving- en selectiebureaus blinken nu al uit in het contact leggen en onderhouden met kandidaten en klanten. Zij proberen te begrijpen in welke organisatie kandidaten passen en wat hun interesses zijn. Juist dát wordt de komende jaren belangrijker, omdat dit zaken zijn die computers niet van ons kunnen overnemen.”
Steeds meer data verzameld
Wat we dan de komende jaren van computers en artificial intelligence in recruitment kunnen verwachten? Zonder data geen artificial intelligence, vertelt Jersin: “We verzamelen al tijden ontzettend veel data, maar de vraag is welke data we belangrijk vinden en wat we ermee doen. LinkedIn-members vertellen over hun vaardigheden en werkervaring, maar ook valt er uit hun online gedrag af te lezen wat zij mooie carrièremogelijkheden vinden, welke functie ze ambiëren, et cetera.”
‘Ik verwacht dat we in de toekomst een steeds completer beeld van mensen kunnen schetsen’
“We verzamelen steeds meer van deze data, ook door LinkedIn-gebruikers veel vragen te stellen, om het plaatje van kandidaten compleet te kunnen maken. Daarom verwacht ik dat we in de toekomst een steeds completer beeld van mensen kunnen schetsen. Zo hoeven recruiters dus minder te zoeken en minder cv’s te ontleden. Dan kunnen ze hun tijd richten op het spreken en binden van kandidaten.”
En dat biedt de kans op mooie dingen
Een toekomst die dus niet zozeer beangstigend is, maar juist veel mogelijkheden biedt voor organisaties en recruiters. Een toekomst die ons ook gaat helpen met het vinden van de juiste kandidaten en organisaties sterker maakt, is Jersins overtuiging: “We beschikken over ongelofelijk krachtige technologieën vandaag de dag. De impact die bijvoorbeeld artificial intelligence in recruitment heeft, en gaat hebben, is enorm. Maar ik geloof vooral ook dat we er mooie dingen mee kunnen doen en problemen kunnen wegnemen.”
Neem het probleem van diversiteit
Neem bijvoorbeeld het probleem van diversiteit binnen organisaties. Zolang we met mensen werken zullen er altijd vooroordelen zijn. Daardoor blijft diversiteit binnen organisaties beperkt. We kunnen er als mens bovendien weinig aan doen, want vooroordelen ontstaan nu eenmaal in ‘a split second’. Maar artificial intelligence kan ervoor zorgen dat je wél kijkt naar de persoon die je normaal gesproken over het hoofd zou zien door te laten zien in hoeverre een persoon, ongeacht bijvoorbeeld achtergrond, etniciteit of geslacht, bij een functie aansluit.
‘We kunnen als mens weinig doen aan vooroordelen, want die ontstaan nu eenmaal in a split second’
Hier werkt LinkedIn heel hard aan, aldus Jersin. “Op dit moment zijn onze zoekresultaten al representatief voor het aantal mannen en vrouwen dat in een bepaalde functie werkt, zodat je zoekresultaten altijd een juiste mix van mannen en vrouwen tonen. Helaas zijn we nog de enige die dit doen. Hopelijk volgen andere platforms en sociale media snel, zodat we eindelijk een echt verschil kunnen maken.”
Vooroordelen wegnemen
“Natuurlijk beseffen we ook dat dit niet het eind gaat zijn van alle vooroordelen op de wereld”, stelt Jersin. “Het is een kleine stap, maar wel een belangrijke. Stel: je zoekt een accountant in Londen. Dan krijg je een enorm aantal zoekresultaten. Ik weet zeker dat geen enkele recruiter naar alle zoekresultaten kijkt. Dus als het algoritme ervoor zorgt dat veel mannen bovenaan de zoekresultaten verschijnen, ga je al van start met een vooroordeel. Het is dan heel moeilijk om jezelf terug te fluiten en ook naar vrouwelijke accountants te kijken.”
‘Wij willen ervoor zorgen dat onze algoritmes diversiteit al aan de voorkant aanmoedigen’
Hetzelfde geldt voor sollicitaties, zegt hij. “Er zijn bedrijven die heel veel sollicitaties krijgen en ze echt niet allemaal kunnen bekijken. Zij vertrouwen daarom op algoritmes die een deel van het werk alvast voor ze doen. Maar dat stimuleert diversiteit absoluut niet. Wij willen daarom ervoor zorgen dat onze algoritmes diversiteit al aan de voorkant aanmoedigen. We zijn nu gestart met diverse zoekresultaten op het gebied van geslacht, maar we gaan absoluut verder kijken naar bijvoorbeeld etniciteit en kijken hoe we diversiteit op veel meer vlakken kunnen aanmoedigen.”
Over de auteur
Saskia van Dam is Contentspecialist Arbeidsmarktcommunicatie bij Strictly People. Ze blogt regelmatig op Werf& over evenementen die ze bezoekt. Vorige week was ze in London voor de presentatie van LinkedIn Talent Insights en het evenement dat daaromheen werd georganiseerd.