Waarom kiezen kandidaten eigenlijk voor jouw organisatie en niet die van je concurrent? ‘Pas als je daar data van hebt, kun je jouw kandidaten inspireren, verleiden en activeren.’
Te weinig recruiters weten goed waarom kandidaten juist voor hún organisatie kiezen, en niet voor die van de concurrent. Dat komt door een gebrek aan data, zeggen ze bij Minescape. Tijdens de tweede Webinar Week in de geschiedenis legt digital marketing manager Peter Woudenberg (foto) in een speciaal webinar uit hoe je uit die data de meeste waarde kunt halen. ‘Want als je scherp hebt waarom kandidaten voor jou kiezen, kun je hen veel beter inspireren, verleiden en activeren.’
Een kort interview.
Wat is de hoofdboodschap van je webinar?
‘We zijn vaak geneigd om van de korte termijn uit te gaan: ik heb nú een kandidaat nodig. Maar nu de arbeidsmarkt aantrekt, wordt het steeds belangrijker om zowel naar de korte als de langere termijn te kijken. Voor de lange termijn moet je nadenken over investeren in je naamsbekendheid en je merkbeleving. Je wilt ook in de toekomst de juiste mensen aan je organisatie binden. Dat kan alleen door een bij jouw organisatie passende recruitmentstrategie op te zetten en deze te optimaliseren aan de hand van data.’
Wat moet volgens jullie daarom nu prioriteit van recruiters zijn?
‘Heel duidelijk: het verzamelen van data. Te weinig recruiters hebben inzichtelijk waarom kandidaten voor hún organisatie kiezen. Als je dat wél scherp hebt, kun je hen al in een vroeg stadium bekendmaken met de naam, merkbeleving en kracht van jouw organisatie. Met beschikbare data en inzichten kun je dit proces steeds verder optimaliseren. Zo kun je continu voldoen aan de behoefte van zowel de organisatie als van jouw doelgroep.’
‘Organisaties willen hun mediabudgetten steeds slimmer inzetten om tot de beste resultaten te komen’
Wat zien jullie als belangrijkste trend in het vakgebied?
‘We zien een enorme toename in online campagnes en mediabudgetten, maar we willen dit ook steeds slimmer inzetten om tot de beste resultaten te komen. Naamsbekendheid en merkbeleving spelen hierin een steeds grotere rol. Maar om slimme keuzes te maken moeten we inzichtelijk krijgen wat de merkdoelen van de organisatie zijn en welke doelgroepen je wil bereiken. Allerlei databronnen geven hiervoor een schat aan informatie. Met deze informatie kun je kandidaten overhalen te solliciteren, niet alleen op een bepaalde functie, maar specifieker nog: op die functie bij jouw organisatie. En dat heeft alles met het verleiden voor jouw merk te maken.’
Hoe ziet volgens jullie de arbeidsmarkt in 2025 eruit?
‘We hebben helaas geen glazen bol. Maar we zien wel dat – door de economische groei en de schaarste op de arbeidsmarkt – het steeds belangrijker wordt om goede medewerkers te behouden. Aan de andere kant worden technologie en robotisering steeds crucialer om de juiste kandidaten te vínden. Personalisatie, 1-op-1-marketing, merkbeleving en ontwikkelingen zoals Google for Jobs spelen daarin een belangrijke rol.’
Kort en krachtig: waarom moeten we voor jullie webinar inschrijven?
‘Als kennispartner in online recruitment willen we je meenemen in de wereld van data. Hoe kun je data optimaal inzetten in jouw recruitmentstrategie om kandidaten te inspireren, verleiden en te activeren? En zich op de lange termijn te binden aan jouw organisatie? We laten tijdens dit webinar allerlei tips en trucs zien om daar zelf mee aan de slag te gaan.’
Het webinar volgen?
Peter Woudenberg verzorgt op donderdag 28 september het webinar ‘Optimalisatie van je recruitment op basis van data; Waar begin je (aan)?’ Meteen kosteloos inschrijven? Dat kan hier.