Gem. leestijd 3 min  1625x gelezen

Hoe kinderdromen hoogwaardige sollicitanten opleverden bij SKSG Kinderopvang

Hoe kinderdromen hoogwaardige sollicitanten opleverden bij SKSG Kinderopvang

Rockster! Uitvinder! Piloot! Dokter! Vraag kinderen wat ze willen worden en er komen snel dit soort antwoorden. SKSG gebruikte deze dromen in hun wervingscampagne – en vond er betere sollicitanten mee.

In de zoektocht naar nieuwe medewerkers begon SKSG Kinderopvang met een vraag bij hun kinderen: wat is jouw droom voor later? Lees hun hele case die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Als je Amber vraagt wat ze later wil worden, twijfelt ze geen moment: “Rockster!” Jens wordt toch liever uitvinder. En Zoë wil dolgraag de viszaak van haar vader overnemen. “Zo hebben al onze kinderen hun eigen ideeën”, vertelt HR-manager Joan Hulst. “En dat mag ook, want wij vinden het belangrijk dat ieder kind bij SKSG Kinderopvang kan zijn wie het is en zich kan ontwikkelen. Uitgedaagd wordt. We helpen Amber, Jens en Zoë graag hun dromen te verwezenlijken. Daarom vragen we potentiële nieuwe medewerkers: maak jij hun dromen waar?”

Wat was de impact van de case?

SKSG (Stichting Kinderopvang Stad Groningen) is een van de grootste kinderopvangorganisaties in het noorden van Nederland. De organisatie bestaat al ruim 115 jaar, en heeft ruim 100 locaties, waar in totaal zo’n 6.000 kinderen worden opgevangen. Om de wervingsbehoefte te vervullen begon SKSG met de vraag: wat zijn de dromen van onze kinderen? Wat willen ze later worden?

Om daar antwoord op te krijgen, werd gestart met een onderzoek:
– 300 kinderen werden ondervraagd
– Daaruit bleek dat kinderen al heel bewust bezig zijn met wat ze later willen doen.
– Veel kinderen willen later een creatief en creërend beroep zoals uitvinder, wetenschapper of gamemaker
– Geld verdienen is niet het belangrijkste; het moet vooral leuk zijn

‘wij vinden het belangrijk dat ieder kind kan zijn wie het is en zich kan ontwikkelen’

Met de resultaten van het onderzoek werd vervolgens een campagne bedacht. Hierin speelden 7 kinderen van SKSG de hoofdrol: Jens, Jayden, Anne Lauren, Zoë, Amber, Pelle en Rik. Hun dromen werden vastgelegd in korte YouTube-filmpjes, in posters, advertenties en in een socialmediacampagne op Facebook & Instagram.

Het resultaat, aldus SKSG:
– Veel kwalitatief hoogwaardige sollicitanten (‘kwalitatief hoogwaardiger dan in het verleden’)
– Positieve merkuitstraling SKSG en kinderopvang in het algemeen
– Veel persaandacht voor het onderzoek (onder meer Dagblad van het Noorden & online artikelen)
– Interne trots op SKSG en op werken in deze branche
– Hoge betrokkenheid ouders en kinderen bij SKSG

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

“We besloten sollicitanten aan te spreken op wat zij aan de dromen van deze kinderen kunnen bijdragen. En wie kan dat hen beter vragen dan de kinderen zelf? Dit leverde een uniek creatief concept op met de kinderen van SKSG in de hoofdrol. Zo weten toekomstige medewerkers direct voor wie ze het doen!”

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

SKSG Kinderopvang

  • Enno van der Werff, algemeen directeur
  • Joan Hulst, manager HRM

JUNCTION. Creative agency uit Leeuwarden

  • Roel Tiemessen, creative director
  • Ruth Wetting, account director
  • Marja Siebenga, programma manager

YFK marketing

  • Eva van Leeuwen

Lees ook:

werf& awards 2018Ook kans maken op een Werf& Award?

Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 9 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Of liever eerst nog even terugblikken op 2017?

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners