I-SEC moest razendsnel honderden beveiligers werven voor op Schiphol. Lastig, maar dankzij een hypertargeting-campagne van Jobsrepublic werden alle verwachtingen overtroffen. Wat was het geheim?
Lees de hele case van I-SEC Nederland BV die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
Schiphol kampte in 2017 regelmatig met extreme wachttijden bij de centrale passagierscontrole. Om hieraan een einde te maken kreeg I-SEC, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de passagierscontroles op Schiphol, de opdracht om de capaciteit fors uit te breiden. Binnen enkele maanden moesten er 700 nieuwe reguliere medewerkers én 250 hbo en wo-studenten in dienst treden.
Voor de Kerst moesten 250 nieuwe mensen zijn aangenomen
De druk was hoog. Bij het aanbreken van de kerstvakantie moesten 250 nieuwe medewerkers zijn ingewerkt om de eerste piek op te vangen. De inzet van reguliere wervingsmethoden leverde echter onvoldoende resultaat op. Daarop schakelde I-SEC Jobsrepublic in, gespecialiseerd in doelgroepgerichte recruitmentcampagnes via social media.
Binnen een week stond de nieuwe werkenbij-site live en was voor iedere subdoelgroep een aparte campagnepagina ingericht
Jobsrepublic hielp I-SEC vervolgens om de grote groep potentiële kandidaten op te delen in 10 specifieke subdoelgroepen, die met doelgroepgerichte content werden benaderd. Binnen een week stond de nieuwe werkenbij-site live en was er voor iedere subdoelgroep een separate campagnepagina ingericht (zoals die voor beveiliger 1 en 2 en die voor studenten).
Met dank aan neuromarketing
Met technieken uit persuasive psychology en neuromarketing formuleerde Jobsrepublic daarna een boodschap die vooral gericht was op latente werkzoekenden. De vacature werd per doelgroep vertaald naar een passende tekst om de stap naar solliciteren zo klein mogelijk te maken. Daarnaast werd er gebruik gemaakt van goede fotografie, waarbij modellen werden geselecteerd met wie de doelgroep zich zou kunnen identificeren.
Middels hypertargeting zijn de 10 specifieke doelgroepen bereikt via Instagram, Youtube, Facebook, Twitter en Google Adwords. Hiervoor zette Jobsrepublic Artificial Intelligence en big data in, maar ook slimme jobmarketeers die de campagnes inrichtten. Op dagelijkse basis maten zij conversies en testten ze pagina’s om te kijken waar mensen afhaakten of juist reageerden. Op basis daarvan werden continu optimalisaties doorgevoerd. Mét resultaat: voor Kerstmis waren er 350 kandidaten door de strenge selectie gekomen – 100 méér dan het aantal dat als doel was gesteld.
Wat was de impact van de case?
De eerste minimumeis werd dus ruimschoots overtroffen. Maar de campagne loopt ook nu nog volop. Inmiddels staat de teller op bijna 600 aangenomen kandidaten. Voor de meivakantie is de einddoelstelling gehaald – daarover bestaat geen enkele twijfel.
inmiddels staat de teller op bijna 600 aangenomen kandidaten
De reikwijdte van de campagne is groot geweest: we realiseerden 2,5 miljoen weergaven en hebben 700.000 mensen bereikt. Bovendien was de interactiegraad groot: de advertentie is extreem vaak geliket en gedeeld.
Herhaling = een cruciale succesfactor.
Herhaling blijkt een cruciale succesfactor. Jobsrepublic analyseert het gedrag van elke bezoeker op de campagnepagina tot in detail. Als een kandidaat geïnteresseerd is (een reeks indicatoren bepaalt dit automatisch), wordt hij of zij middels retargeting en remarketing herhaaldelijk aan de vacature herinnerd op sociale media, en nieuws- en blogsites. Zo raken de vacature én I-SEC tijdens de overwegingsperiode top of mind bij latente banenzoekers. De campagne wordt ondersteund met Google Adwords. Kandidaten die willen solliciteren kunnen de vacature zo makkelijk terugvinden.
Door continu te optimaliseren zorgt Jobsrepublic ook ervoor dat de kosten steeds lager worden. Dit heeft geleid tot meer voordeel voor I-SEC, dat binnen het budget veel meer resultaat heeft behaald. Uiteindelijk heeft I-SEC zijn klant, Schiphol, op die manier uitstekend kunnen bedienen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
In een minimaal tijdsbestek bijna 1.000 mensen werven is een enorme uitdaging. Zéker als het om kwalitatieve medewerkers gaat – de honderden geworven beveiligers zijn door een uitgebreide selectieprocedure gegaan, waarna AIVD en Justitie hen hebben gescreend en goedgekeurd. De minimumeis van 250 medewerkers voor de Kerst is niet alleen gehaald, maar ruimschoots overschreden. En ook het ambitieuze einddoel zal worden behaald.
De 10 doelgroepen met maatwerk-content benaderen heeft alle verwachtingen overtroffen.
De integrale aanpak is onderscheidend. Het benaderen van de 10 doelgroepen met maatwerk-content heeft alle verwachtingen overtroffen. De succesvolle social-recruitment-campagne zorgde voor een ongekend hoge conversie onder latente werkzoekenden. Niet generiek, maar specifiek: dáár heeft I-SEC met Jobsrepublic voor gekozen. En met ongekend resultaat, zo blijkt.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
I-SEC Nederland BV
- Marcel te Hennepe – HR Business Partner
- Femke Kessler – Senior Recruiter
Jobsrepublic
- Laura Boogaards – Jobmarketeer
- Jiska de Groot – Jobmarketeer
- Agnesa Krasniqi – Productmanager
- Kevin Roos van Raadshoven – Performance analyst
- Eric van Bourgonje – Campaign director
- Thomas Dooves – Webdeveloper
Kom naar de uitreiking!
De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.
- Meteen inschrijven kan hier