Gem. leestijd 3 min  837x gelezen

Hoe een eigen reclamebureau de Brabantse jeugdwerkloosheid bestrijdt

Hoe een eigen reclamebureau de Brabantse jeugdwerkloosheid bestrijdt

Werkzoekende jongeren bestrijden jeugdwerkloosheid en het gat op hun eigen cv met hun eigen reclamebureau: Buro Werktuig.

Lees de hele case van Scheepens Reclame die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Help ons de jeugdwerkloosheid in Midden-Brabant op te lossen. Met een campagne. Dat was de vraag.

Ons antwoord: een nieuw reclamebureau. Waar werkloze jongeren zelf – onder professionele begeleiding – aan de slag gaan met het oplossen van de jeugdwerkloosheid. Omdat ze zo ervaring opdoen en omdat zij de taal van de jongeren spreken. Een onderwerp dat zo belangrijk is en zo te maken heeft met een bepaalde fase in het leven van jongeren, moet je vanuit het hart van de doelgroep aanvliegen. Buro Werktuig werd het levende bewijs dat – met de juiste hulp en begeleiding – iedereen een toekomst op de arbeidsmarkt heeft.

De opdrachtgever van Buro Werktuig is Jongerenpunt Midden Brabant, een instantie die jongeren helpt als ze vastlopen in hun studie en/of hun weg niet kunnen vinden op de arbeidsmarkt.

Wat was de impact van de case?

Sinds de start hebben 11 werkloze jongeren het bureau gerund. Met als belangrijkste resultaat: ervaring in plaats van een gat op hun cv. Vijf jongeren vonden voor het eind van hun contract een baan. Eén ‘Werktuiger’ begon als freelancer en een ander ging verder studeren. Eén meneer kon zijn draai niet vinden binnen het bureau en besloot bij andere instanties aan te kloppen om verder te komen.

Ruim 600 procent meer likes

Buro Werktuig startte verschillende Facebookcampagnes om de primaire en secundaire doelgroepen (in dit geval: ouders) te laten weten dat het JPMB er voor hen is en om hen makkelijk contact te laten leggen. Met een minimaal budget bereikten ze zo bijna 50% van de potentiële doelgroep die zich op Facebook bevindt (79.000 jongeren – Facebookprofielen binnen het verzorgingsgebied van JPMB) meerdere malen. De content in die boodschappen was gericht op inspiratie. Eén van de resultaten: een stijging in likes voor het Jongerenpunt van 631,9%. Misschien een triviaal getal op zichzelf, maar het betekent dat het Jongerenpunt via Facebook nu honderden jongeren meer bereikt.

Richting een jeugdwerkloosheidsvrije zone

Dan de cijfers uit het echte leven: 520 niet-uitkeringsgerechtigde jongeren hebben gebruik gemaakt van de diensten van het Jongerenpunt. 250 van hen vonden een baan of begonnen aan een studie. De overigen krijgen cursussen, inkomensondersteuning of andere – persoonlijke – hulp. En zo komen we langzaam maar zeker dichterbij ons doel: Midden-Brabant wordt de eerste jeugdwerkloosheidsvrije zone van Nederland.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De jongeren die het JPMB moeten bereiken, voelen zich vaak niet gekwalificeerd en reageren niet op conventionele arbeidsmarktcommunicatie. Dat vraagt om een nieuwe manier van werven door mensen die de doelgroep begrijpen en aanvoelen als geen ander; de doelgroep zelf.

Buro Werktuig bestrijdt jeugdwerkloosheid in de taal en stijl van die doelgroep

Buro Werktuig bestrijdt jeugdwerkloosheid in de taal en stijl van die doelgroep. Bijvoorbeeld heel praktisch; door bedrijven te helpen met hun personeelsadvertenties. Of met een guerrilla-actie op plekken waar werkloze jongeren hangen. En dat alles op een manier die de daad bij het woord voegt: jonge creatieven krijgen een startersbeurs, waardevolle ervaring en een duwtje in de rug richting arbeidsmarkt. Ze hebben toegang tot de professionals en het netwerk van moederbureau Scheepens en ze zitten onder hetzelfde dak. Dankbaar werk met mooie resultaten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Account: Lisa Jansen / Kim de Kort
  • Campagnemanagement: Tim Lubberdink
  • Strategie & Creatie: Eelco Anneveldt / Sjoerd Goderie / Buro Werktuig
  • Klant: Marc Bevers van Jongerenpunt Midden-Brabant

Lees ook:

werf& awards 2018Ook kans maken op een Werf& Award?

Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 13 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Of liever eerst nog even terugblikken op 2017?

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners