Kandidaten bij verzekeraar Allianz kunnen alvast hun sollicitatiegesprek oefenen, dankzij de voice-technologie van ‘Google Assistant’. Een interview met hoofd TA, Angelika Inglsperger, over deze en andere innovaties om de beste mensen aan te trekken en te behouden.
Angelika Inglsperger is wereldwijd hoofd Talent Acquisition en Talent Management bij Allianz, een 125 jaar oude verzekeraar met 144.000 medewerkers en 88 miljoen klanten, actief in 70 landen. Ze werkt al 10 jaar voor het bedrijf, eerst als Global Head of Employer Branding and Recruitment, en vanaf 2016 als hoofd van een Center of Excellence op het gebied van wereldwijde employer branding, recruiting/sourcing, talentmanagement, loopbaanontwikkeling en mobiliteit.
Dankbare baan
Dat is een dankbare baan, wat onder meer blijkt uit het feit dat Allianz afgelopen jaar al voor de vijfde keer een prijs in ontvangst mocht nemen voor beste Europese digitale recruitmentcommunicatie. Op 20 maart spreekt ze in Londen op Unleash over het aantrekken, vasthouden en ontwikkelen van digitaal talent. Wij hadden vooraf de kans om haar een paar vragen voor te leggen.
> Kun je iets vertellen over jullie recruitment-organisatie?
“In 2018 hebben we via ons wereldwijde e-recruitmentsysteem iets meer dan 12.000 vacatures en ruim 110.000 sollicitanten gehad. De meest gevraagde beroepsgroepen zijn in de categorieën sales en IT/Digitaal.”
> Wat is jullie grootste uitdaging qua Talent Acquisition?
“De transitie naar de digitale economie is onomkeerbaar en versnelt alleen maar. Dit betekent dat we alle medewerkers moeten voorbereiden op een periode van verandering. We investeren fors in digitale initiatieven. Denk aan: strategische personeelsplanning, waarbij we nadrukkelijk kijken naar de toekomstige samenstelling van rollen en benodigde skills. Of aan de nieuwste e-learning platformen om onze huidige populatie te trainen. Hiermee willen we onze value proposition versterken: ‘home for those who dare‘.
‘Ons doel is dus niet alleen de beste mensen aan te trekken, maar ze ook te behouden en ontwikkelen’
Zonder mensen die veranderingen vormgeven was onze lange geschiedenis nooit zo succesvol geweest. Tegelijkertijd verandert de economische realiteit. Dit heeft veel impact op onze rol als werkgever. We zijn erg afhankelijk van de beste mensen op de juiste plek, hen te motiveren en betrokken te houden. Ons doel is dus niet alleen de beste mensen aan te trekken, maar ze ook te behouden en ontwikkelen.”
> Hoe belangrijk is een corporate recruitmentsite voor jullie?
“In tijden van digitalisering bestaat onze concurrentie op de arbeidsmarkt niet alleen meer uit bedrijven in onze eigen industrie, maar concurreren we tegen elke organisatie die digitale skills en profielen werft. Ook verandert het gedrag van de kandidaten. Zeker online moeten we meer en meer de kandidaat centraal zetten. Om onze positie als leidende werkgever te behouden zijn we extreem gefocust op de kandidaatervaring.
Dat doen we bijvoorbeeld met ons wereldwijde kanaal de One Allianz Career website. In plaats van meer dan 40 lokale recruitmentsites in de lucht te houden brengen we nu het geheel samen in één site, om het IT-systeem er vereenvoudigen. De nieuwe website is een makkelijk te gebruiken platform dat alle banen en kansen in de organisatie biedt. Kandidaten kunnen makkelijk switchen tussen landen en banen, ongeacht waar in de wereld ze zijn. We maken hiermee volop gebruik van onze wereldwijde aanwezigheid.
‘Het sollicitatiegesprek is Een van de meest met mist omgeven stappen in het hele werving-en-selectieproces’
Via de recruitmentsite is carrièregerelateerde informatie ook beschikbaar via Google Voice Assistant. Een van de meest met mist omgeven stappen in het hele werving-en-selectieproces is het sollicitatiegesprek. Nu kan een kandidaat zich via de interviewsimulatie via Google Voice Assistant voorbereiden op het gesprek bij Allianz. We kunnen ook de Voice Assistant inzetten om specifieke groepen aan te trekken, zoals data scientists, door hen specifieke challenges te bieden. Deze applicatie won in 2018 de HR excellence award in de categorie tech/data en stond op de shortlist voor de Europese excellence award.”
Nee, @bvdhaterd, thx! Ik lees het nu: ‘A candidate can prepare for an interview using Google Assistant’s voice ???? technology…The Assistant throws real-life questions at you, readying you to face the hiring squad. https://t.co/XE0Hic8kQx @Allianz #solliciteren Super, win-win ???? https://t.co/bHEMmg0S3C
— Aaltje Vincent ???? (@aaltjevincent) 24 februari 2019
> Je doet zowel talent acquisition als talentmanagement. Ligt er daarom meer focus op fit en ontwikkelpotentieel?
“Digitalisering heeft een steeds grotere impact op hoe we werken. Het aantal mensen dat bij Allianz werkt aan repetitieve taken is al beperkt en neemt verder af, terwijl het aantal mensen dat persoonlijk contact heeft met consumenten voor advies en service waarschijnlijk toeneemt. Uiteraard bereiden we ons actief hierop voor.
‘We hebben een aantal digitale skills geïdentificeerd, die veel medewerkers profijt zouden opleveren’
Zo hebben we een project gelanceerd om de impact van digitalisering op het toekomstige personeelsbestand in kaart te brengen. Belangrijke output daarvan was dat we een aantal digitale skills hebben geïdentificeerd, waarvan de ontwikkeling veel medewerkers profijt zou opleveren. Hiertoe behoorde vijf ‘crossfunctionele’ skills die essentieel zijn voor digitale transformatie: agile kunnen werken, samenwerken en co-creatie, begrip van digitale processen en tools, digitaal consumenten centraal stellen en datamanagement.”
> Tot slot: wat wil je dat mensen meenemen uit je sessie bij Unleash?
“We investeren bij Allianz volop in talent; loopbaanontwikkeling is bij ons een combinatie van verbreding, verdieping en on-the-job-ontwikkeling. Ook vinden we crossfunctionele, bedrijfsbrede en wereldwijde mobiliteit zeer waardevol. Het helpt talent om zich te ontplooien en om het lef te hebben zich anders dan anders te ontwikkelen.”
Over de auteur van dit blog
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Lees hier meer van Bas.
Met 10% korting naar Unleash?
Angelika Inglsperger spreekt op 20 maart in Londen op Unleash. Als ambassadeur van deze conferentie mag Bas van de Haterd 10 procent korting bieden op je entreekaarten. Gebruik bij registratie de code ‘bhaterd’ om deze korting te ontvangen. #unleash19