Alliander heeft permanent zo’n 250 technische vacatures. Via een succesvol referralprogramma werden er al 35 technici aangenomen. Hoe kwam het zover?
Lees de hele case van Alliander die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
Dat technici schaars zijn is geen nieuws. In de huidige arbeidsmarkt kunnen ze kiezen uit minimaal uit 12 banen. Van de technici die van baan veranderen vindt 38 procent een baan via bekenden en het eigen netwerk (bron: Intelligence Group).
VVV-bon en mogelijk 2.000 euro
Het tekort aan 250 gespecialiseerde technici is voor Alliander aanleiding geweest om begin 2017 te starten met referralmarketing. De collega die een kandidaat aanbrengt ontvangt sinds die tijd een VVV-bon, met een persoonlijk bedankje van het recruitmentteam, en bij aanname een eenmalige bonus van 2.000 euro.
Verschillende kanalen gebruikt
Om de collega’s hiervoor te enthousiasmeren zijn verschillende kanalen gebruikt:
- Informatie via intranet & nieuwsbrieven en het personeelsmagazine
- Stickers op een kleine 1000 bussen: Word jij mijn collega?
- Flyers die de collega’s kunnen uitdelen aan potentiële nieuwe collega’s
- De organisatie van lokale meet & greets
- Eigen medewerkers zijn te zien in voor de functies gemaakte wervingsfilmpjes
- Delen en reageren op onze dagelijkse social posts (LinkedIn en Facebook)
Er zijn 10 films opgenomen die een kijkje geven in een dag in het leven van een monteur of engineer
10 films die een dag uit het leven tonen
Bij de opzet van het referralprogramma is ervoor gekozen om dit persoonlijk te maken door eigen technici in te zetten. Zo zijn er 10 films opgenomen die een kijkje geven in een dag in het leven van bijvoorbeeld een monteur of engineer. De films geven een goed beeld van het technisch werk, de werksfeer en het maatschappelijke belang van het werken bij Alliander.
https://youtu.be/MdQ0-84Dmhs?list=PLCARuWEtye-gq5dSdU-flncIcEbi5ES-Y
De meest impactvolle actie is de inzet van een VR-experience. In januari 2018 ontvingen 2.500 techneuten thuis een kartonnen VR-bril met een persoonlijke brief. Dit met het doel om de interne trots te verhogen en het referralprogramma te promoten. De boodschap: “Elke dag houd jij als technicus ons energienetwerk in de allerbeste staat. Niet iedereen ziet hoe machtig mooi het werk is; hoog in die mast of achter de tekentafel. Daarom zijn er vijf 360º VR-films gemaakt. Hiermee kun jij dit werk laten ervaren door vrienden en familie.”
Wat was de impact van de case?
Interne trots! “Als ik op de voetbalclub hoor dat iemand een elektrotechnische opleiding volgt, begin ik over werken bij Alliander.” Ook de directie is trots: “Met de films stellen wij onze betrokken collega’s in staat hun omgeving op een leuke manier te laten zien wat een ongelooflijk cool werk Alliander doet”. Op intranet staat een serie van artikelen die gaan over de ‘matchmakers’ van Alliander die veel worden geliket.
Online goed bekeken en gedeeld
De ‘dag uit het leven van’-films met in de hoofdrol de Alliander-technici worden online goed bekeken en gedeeld. Via Facebook zijn deze films meer dan 50.000 keer bekeken, 645 geliket en 156 keer gedeeld. Door deze hoge interactie hebben deze films indirect ook veel vrienden en familieleden bereikt en dragen zo bij aan het employer brand.
40% van de bezoekers kijkt de filmpjes helemaal af; dat is ook volgens Google zelf erg veel
Ook via YouTube is veel interesse in de films; deze worden bovengemiddeld afgekeken. De video’s worden in 50% van de gevallen langer dan 75% afgekeken en in 40% van de gevallen zelfs volledig. Voor filmpjes van meer dan 1 minuut is dit ontzettend hoog, zo bevestigt Google zelf ook.
Het resultaat is boven verwachting
En ook het resultaat is boven verwachting! Door de VR-actie zijn in enkele weken tijd 20 gekwalificeerde techneuten aangedragen. Sinds begin 2017 zijn er in totaal 158 kandidaten via collega’s aangemeld en 35 zeer gekwalificeerde technici aangenomen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het referralprogramma is om verschillende redenen het waard om bekroond te worden met een Werf& Award. Ten eerste zijn 2.500 collega’s thuis geactiveerd middels de unieke VR-experience. Alliander is het eerste bedrijf dat op deze manier medewerkers grootschalig maar ook persoonlijk met VR betrekt bij recruitment.
- De actie is in de eerste plaats intern en extern spraakmakend en heeft zowel de instroom via referralmarketing als ook de trots van werknemers op het bedrijf verhoogd.
- Ten tweede is het programma snel, eenvoudig maar ook persoonlijk opgezet. Er is veel persoonlijke communicatie met de collega’s en de technicus die is aangedragen. Bijvoorbeeld middels een persoonlijk bedankje via het recruitmentteam.
- Ten derde is het een effectief recruitmentkanaal gebleken voor een zeer lastige doelgroep. Van de 50 gespecialiseerde elektromonteurs die zijn aangenomen is 1/3 afkomstig via het netwerk van medewerkers van Alliander.
Van de 50 aangenomen gespecialiseerde elektromonteurs komt 1/3 uit het netwerk van medewerkers
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Alliander
- De eigen trotse technici
- Een projectteam bestaande uit: Marnix de Groot (recruitment), Nathalie van der Wulp (merk specialist), Ward Smit (beheerder) en Grieta Eshuis (projectmanager)
Externe partners
- Viemr
- Fullframe
- Expand Online, part of Dept
- MrWork
Kom naar de uitreiking!
De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot 1 april bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.
- Meteen inschrijven kan hier