Bij Airbnb draaide de Candidate Experience voorheen om: wat geven we kandidaten voor cadeautje mee? Nu willen ze vooral vooroordelen wegnemen. Tegelijk gaat ook de waardering omhoog.
Hoewel sollicitanten er altijd blij mee zijn, zit de beste kandidaatervaring niet in welke goodiebag je op het eind van het proces meegeeft. Een leuke gimmick misschien, maar uiteindelijk niet dat waar het om gaat, aldus Jill Macri, Airbnb’s Director of Global Recruiting. ‘We beseften dat de beste ervaring veel eerder zit in kandidaten duidelijk maken dat ze door een eerlijk en objectief proces gaan, en dat we hun tijd nuttig besteden als ze bij ons zijn.’
De beste, niet altijd de leukste
Airbnb heeft daarom de afgelopen maanden tijd besteed aan een zo objectief mogelijk interviewproces, waarbij het erom gaat de béste kandidaten te vinden, niet noodzakelijkerwijs altijd de léúkste mensen, vertelt Macri, samen met Amanda Ulmer, Data Science Recruiting Lead bij Airbnb, in een gesprek met LinkedIn.
Hoe hebben ze dat gedaan?
Hoe hebben ze dat gedaan? 5 tips voor recruiters die min of meer hetzelfde willen doen:
#1. Kijk naar je huidige procedure
Voordat je iets gaat veranderen, probeer eerst data te verzamelen over hoe het nu gaat. Hoe lang is iedere kandidaat in het proces? Wat vindt de kandidaat eigenlijk belangrijk? Vraag bijvoorbeeld mensen die je net hebt aangenomen wat ze waardeerden in het proces, en wat niet, en wanneer zij zich positief aangesproken voelden. Zo kun je steeds beter je proces in kaart brengen en je beslissingen baseren op data.
#2. Besluit wat succes in een bepaalde functie betekent
Het klinkt misschien logisch, maar veel bedrijven hebben nog niet goed in kaart en zeker nog niet goed opgeschreven wat een kandidaat precies succesvol maakt in een functie. Daardoor is selectie ook nog vaak nattevingerwerk. ‘Maar hoe beter je weet wat de objectieve criteria zijn voordat je gaat interviewen, hoe eerlijker en hoe minder gevoelig voor bias de hele sollicitatieprocedure zal zijn’, aldus Macri.
#3. Creëer een scoresysteem
Als je eenmaal duidelijk weet waar je naar kijken wil, is het niet meer zo moeilijk om daar een scoresysteem voor aan te leggen en speciale scorecards te maken. Al moet je dan nog wel alle selecteurs trainen in hoe die succesvolle karaktertrekken zich openbaren en hoe je kandidaten moet evalueren. ‘Uiteindelijk wil je dat elke kandidaat zich fair behandeld voelt. Daar gaat het om’, zegt Ulmer.
#4. Vermijd gedeelde interesses
Blijkt je kandidaat net als jij een groot Bieber-fan? Allebei toevallig op Pinkpop geweest? Allebei toevallig naar dezelfde school geweest? O wat leuk. Maar had het allemaal liever niet geweten! Gedeelde interesses en passies kunnen de objectieve beoordeling van een kandidaat namelijk danig in de weg staan. Het kan de ene kandidaat onterecht bevoordelen boven de andere. En zulke onterechte bevoordeling gaat ver, zeggen ze bij Airbnb.
‘Een gesprek beginnen vanuit gemeenschappelijkheid blijkt de beste manier om vooroordelen te vergroten’
Daarom raden ze interviewers tegenwoordig aan niet te snel al te persoonlijk te worden met een kandidaat. De eerste vijf minuten van een sollicitatiegesprek gebruiken om door iemands hobby’s en passies heen te lopen? Het lijkt misschien een sympathieke manier om iemand op het gemak te stellen, maar het is in feite een valse start, zegt Macri. ‘Gemeenschappelijkheid vinden en van daaruit een gesprek beginnen blijkt de beste manier om vooroordelen in jezelf te vergroten.’ In plaats daarvan kiezen ze bij Airbnb nu een andere manier om de kandidaat aan het begin van het proces gerust te stellen. Ze vertellen zelf wat meer over de functie, en over hoe het proces eruit zal zien.
#5. Train op onbewuste bias
Zolang interviewers zich niet bewust zijn van hun mogelijke vooroordelen, zullen sommige kandidaten onterecht in het voordeel zijn, en anderen juist in het nadeel. Training op zulke bewustwording kan daarom helpen, geloven ze bij Airbnb. En dat hoeft niet eens veel geld te kosten. ‘Er is al zoveel onderzoek te vinden op dat gebied’, zegt Ulmer.
‘We creëren nu meer diverse teams én een betere candidate experience’
Volgens Jill hebben de inspanningen tot nu toe al positieve resultaten opgeleverd. En wel op twee terreinen. ‘Zo zijn we nu in staat om teams meer divers samen te stellen, maar creëren we tegelijkertijd ook een betere Candidate Experience.’
Beelden Airbnb