Toen drie Haagse ziekenhuizen fuseerden, moest een heel nieuw werkgeversmerk worden opgebouwd. Dat lukt natuurlijk niet helemaal alleen, maar in elke organisatie schuilt toch veel talent, leert deze case.
Voldoende personeel werven is in de zorg sowieso al lastig. En dat wordt helemaal lastig als je vanaf 0 je werkgeversmerk moet opbouwen. Toch was dat precies de uitdaging waar de employer branders van Haaglanden Medisch Centrum, kortweg HMC, zich voor gesteld zagen. Na de fusie van de drie Haagse ziekenhuizen waaruit de organisatie voorkomt, moesten ze het ‘nieuwe’ HMC helemaal opnieuw in de markt zetten als aantrekkelijk werkgever.
Hulp van buiten én van binnen
Hoe ze dat deden? Door veel hulp van buiten in te roepen, maar net zo goed van binnen, zo zegt Linda Huisinga, adviseur werving en arbeidsmarktcommunicatie bij het ziekenhuis. Op Digitaal-Werven zal ze er met haar collega Michael Borst uitgebreid meer over vertellen. Hier alvast een voorproefje.
> Wat viel je het meest mee bij het nieuwe werkgeversmerk?
“Het enthousiasme van onze collega’s. We zaten destijds in een turbulente periode, met veel vernieuwing en onzekerheid. Maar ondanks dat hebben we een heleboel collega’s bereid gevonden om samen met ons de content te maken voor onze nieuwe website, en alle uitingen die we daarnaast hebben. We waren natuurlijk op zoek naar ambassadeurs, die graag wilden vertellen over hoe het is om te werken bij HMC. Iedereen werkte echt onwijs goed mee! Zij zijn ook de reden dat we een prachtige website met eigen verhalen hebben, die iedere week uitbreidt.”
> En wat is je tegengevallen?
“Grappig dat ik hier best lang over moet nadenken. Ik denk dat de grootste tegenvaller was – als je het al zo mag noemen – dat we hier en daar wat vertraging hebben opgelopen. Dat vonden wij als team jammer omdat wij graag snel wilden – én nog steeds willen – schakelen.”
Team werving van HMC, met vlnr Linda Huisinga, Nadia Gopal en Michael Borst
> Wat is de take-away van je verhaal op Digitaal-Werven?
“Gebruik altijd je eigen talent en het talent van je collega’s. Samen heb je vaak al goud in handen! Mocht je niet over bepaalde expertise bezitten, huur deze dan in en laat je goed informeren. Zorg wel dat je zelf altijd in the lead blijft, zodat je weet dat het eindresultaat ook gaat zijn wat je van tevoren hebt bedacht.”
> Kun je een voorbeeld geven van dat eigen talent?
“We hebben niet alleen eigen medewerkers op de foto gezet, de foto’s zijn ook gemaakt door een eigen medewerker, namelijk door mij. Toen we de samenwerking met Maximum aangingen en we wisten dat er beeldmateriaal gemaakt moest worden, ben ik door onze Manager P&O gevraagd om deze fotografie te verzorgen. Zij weet dat ik naast mijn baan in het ziekenhuis professioneel fotograaf ben en vond mijn fotografie zodanig goed dat ze mij deze kans hebben gegeven. Eigenlijk is dit heel typerend voor HMC: talent van eigen medewerkers inzetten en benutten.”
> Hoe hebben jullie het werkgeversmerk extern gelanceerd?
“We hebben eerst Maximum gevraagd voor ons de doorvertaling van het EVP te ontwikkelen en het daaruit voortkomende creatief campagneconcept. Daarna hebben we VONQ gevraagd deze employer branding-campagne daadwerkelijk uit te voeren. Zij hebben drie consultants in dienst die zich specifiek toeleggen op klanten in de gezondheidszorg. Samen met projectmanager Claudia Funk hebben zij een mediaplan opgezet om onze strategische arbeidsmarktuitdagingen aan te pakken.
‘Op basis van Google Analytics verbeteren we onze werkenbij-site en de campagne steeds verder’
Hieruit is een aanpak gekomen met verschillende soorten mediacampagnes. Zo zetten we nu Google advertising en social media in, en gebruiken we video op zowel YouTube als social media. Ook gebruiken we het platform van VONQ om specifieke vacatures te verspreiden, op zowel jobboards als via gerichte socialmedia-campagnes. Verder helpen zij de campagneresultaten inzichtelijk te maken en gebruiken we Google Analytics en Google Tag Manager om inzicht te krijgen in alle online verkeer. Op basis hiervan verbeteren we onze werkenbij-site en de campagne vervolgens steeds verder.”
> Wat zijn de resultaten tot nu toe?
“We zijn nu een half jaar bezig, en dat is ongeveer halverwege de looptijd van de campagne, zoals we dat vooralsnog hebben afgesproken. Inmiddels zien we een grote toename in zowel kwantiteit als kwaliteit van verkeer. We hebben de campagne ingestoken zuiver op een employer branding-focus. Daarom meten we succes vooral af aan de toename in online kwaliteit op onze werkenbij-site. Ook vanuit de eigen organisatie krijgen we enorm positieve feedback op de campagne. We merken dat alle moeite die we in ons nieuwe employer brand steken, echt zijn vruchten afwerpt. Het draagt daadwerkelijk bij aan de beleving van HMC als werkgever in de regio Haaglanden.”
Benieuwd naar Linda’s hele verhaal?
Op 1 november is Linda Huisinga samen met Michael Borst een van de sprekers op Digitaal-Werven. Zij zullen daar spreken over ‘Hoe lanceer je een nieuw werkgeversmerk als drie ziekenhuizen fuseren?‘
Of kijk eerst de video: