Gem. leestijd 3 min  1966x gelezen

Hip én spannend: een vlogger over de vloer. Waarom deed Eneco het?

Hip én spannend: een vlogger over de vloer. Waarom deed Eneco het?

Vlogger Bram de Wijs liep een week lang rond op het Eneco-kantoor. Waarom eigenlijk? En wat ontdekte hij daar?

‘Een social media-campagne om ons employer brand een boost te geven.’ Zo noemt adviseur arbeidsmarktcommunicatie Steffie van der Velde in goed Nederlands de week dat vlogger Bram de Wijs het wel en wee ten kantore van Eneco mocht vastleggen.

Samenwerken aan een nieuwe wereld

Werkelijk overal mocht de vlogger een kijkje nemen en filmen “hoe wij zijn als werkgever en wat samenwerken aan een nieuwe wereld echt in de praktijk betekent. Hij kwam op plekken waar niemand eerder kwam, maar vond ook de antwoorden die hij zocht.”

Geen script

Deze hele week is het resultaat van zijn zoektocht al te zien, van de eerste tot de laatste werkdag. “We hebben een weekprogramma voor Bram samengesteld, maar zonder gebruik te maken van een script voor de video’s”, aldus Van de Velde. “We willen namelijk onze echte verhalen laten zien.”

De maandag…

> Hoe komen jullie zo bij dit idee?

“Eneco wil koploper zijn in duurzaamheid en samen werken aan een nieuwe wereld. Daarvoor hebben we goede mensen nodig. Om die nog meer naar ons toe te kunnen trekken, hebben we deze campagne ontwikkeld waarbij we letterlijk aan de arbeidsmarkt laten zien hoe we onze duurzame ambities vertalen in werkgeverschap.

Met de campagne ‘5 dagen bij Eneco’ geven we een unieke kijk achter onze schermen met foto’s, vlogs en social-media-posts. We willen hiermee onze echte verhalen laten zien. We weten dat de sfeer van het bedrijf en de mensen die er werken een belangrijke factor spelen in het wel of niet solliciteren. Dit kun je nou eenmaal moeilijk laten zien in een vacaturetekst, maar vlogs lenen zich hier juist uitstekend voor. Deze vorm en aanpak past ook bij de innovatieve koers van ons bedrijf, denken we.”

De dinsdag…

> Hoe komen jullie bij vlogger Bram de Wijs?

“Voor deze campagne hebben we samengewerkt met Social Inc. Zij kennen Brams stijl van filmen goed en hebben hem aangedragen. Hij heeft een vriendelijk, open en toegankelijk karakter en past als vlogger goed bij het ‘nieuwe’ Eneco. Hij is echt, puur, niet geacteerd. Iemand die dus heel goed kan laten zien hoe het is om bij Eneco te werken, omdat hij ook objectief is. Daaruit kwam het idee voort om hem een week bij ons uit te nodigen.”

De woensdag…

> Wat is het doel van de campagne?

“Met de campagne willen we ons employer brand een boost geven. We maken hiervoor gebruik van social advertising naar relevante wervingsdoelgroepen. Dit meten we door in termen van videoviews, bereik, interactie, traffic en content-consumptietijd. Kliks naar onze vacatures is een secundair doel.

Met deze campagne vergroten we ook de trots en betrokkenheid onder medewerkers. We zien nu al uit de eerste campagneresultaten dat een interactie wordt aangegaan op de content dus de engagement is tot nu toe erg goed te noemen. Vanuit medewerkers zien we dat de content veel wordt gedeeld.”

De donderdag…

> Welke opdracht heeft Bram meegekregen?

“We hebben voor Bram een weekprogramma samengesteld waarin alle lagen van ons bedrijf zijn vertegenwoordigd: onze nieuwe-medewerkersdag, maar ook Diergaarde Blijdorp, een windmolenpark, een scrum-sessie, het huis van een medewerker, het dak van Eneco en de spoelkeuken. Je kunt het zo gek niet bedenken of Bram is er geweest. Maar we hebben niets gescript. Zijn opdracht was letterlijk: je mag overal komen en alles aan iedereen vragen. We hebben daarom ook een oproep gedaan aan medewerkers. Zij mochten ons laten weten waarom Bram juist bij hun afdeling zou moeten komen kijken. Daarvoor was ook voldoende ruimte gereserveerd in het weekprogramma. En we hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn aan de doelgroep uitgevraagd wat zij nou juist willen weten van Eneco. Bram is op zoek gegaan naar alle antwoorden.”

De vrijdag…

> Geen script, maar wel regie, denk ik. Wie heeft de montage gedaan?

“We hebben een weekprogramma voor Bram samengesteld met wel wat logische overgangen in de video’s. Daar hebben we een productieplanning voor gemaakt zodat het een kloppend geheel zou worden. Maar verder is er geen regie op gevoerd. De verhalen van medewerkers zijn allemaal echt. Zo had Bram bijvoorbeeld ook in de wandelgangen gehoord dat iemand Eneco zou gaan verlaten omdat hij een andere baan heeft. Dat zie je bijvoorbeeld ook gewoon terug in de video van vrijdag. Een mooi voorbeeld waaruit je kunt opmaken dat Bram zelf alles heeft gemonteerd. Zelf monteren is voor hem ook heel belangrijk. Hij wil zijn imago niet verbinden aan ‘corporate gestileerde’ video’s die van te voren volledig zijn uitgedacht.”

> Wat is de les die jullie tot nu toe hebben geleerd? Wat verraste jullie zelf?

“We weten uit onderzoek dat we veel tevreden medewerkers hebben. Daarom zetten we al heel lang onze medewerkers in als ambassadeurs. De content op werkenbijeneco.nl bestaat voor 80 procent uit blogs van onze medewerkers. Maar dat medewerkers deze trots ook zo goed op video konden uitdragen heeft ons verrast. Soms moet je juist volledig de regie loslaten om tot een goed resultaat te komen. Dat was een mooie les.”

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners