In het ideale traineeship krijgt de trainee zelf de kans het programma samen te stellen. En trainees leren er in elk geval goed presenteren en communiceren.
Dat blijkt althans uit onderzoek van recruitment- en talentontwikkelingsorganisatie YSE onder bijna 300 HBO- en WO-studenten en werkzoekenden.
Goed afstemmen
Uit het onderzoek blijkt dat 75% van hen voor een traineeship zou kiezen. Respondenten blijken duidelijk voor ogen te hebben waar het ideale traineeship voor hen aan moet voldoen; inhoud, flexibiliteit en verbeterd toekomstperspectief. Volgens Simon Klop van YSE biedt het onderzoek dan ook interessante informatie: ‘Het laat werkgevers zien hoe ze hun traineeprogramma beter kunnen afstemmen op de wensen van de medewerker van de toekomst.’
Inhoud en toekomstperspectief
Meer dan 90% van de respondenten geeft aan dat de inhoud van de opdrachten, training & opleiding en – vooral – de positie op de arbeidsmarkt na afloop de belangrijkste overwegingen zijn bij de keuze voor een traineeship. Ook opdrachtbegeleiding en mate van verantwoordelijkheid scoren hoog als keuzecriteria. Daarnaast blijkt dat het ideale traineeship twee jaar duurt en dat bijna de helft van de respondenten het liefst met het openbaar vervoer naar de werkplek reist.
Zelf invloed
Van de respondenten wil 85% zelf invloed hebben op het trainingsprogramma. Daarnaast vormen Communiceren, Presenteren en Leidinggeven de top-3 van meest gewilde trainingen. Verder kiest bijna 60% van de studenten voor een intercompany traineeship, waarbij opdrachten uitgevoerd worden bij verschillende organisaties. De overige 40% geeft dus de voorkeur aan een incompany traineeship, waarbij alle opdrachten binnen dezelfde organisatie plaatsvinden.
Vervolgonderzoek
YSE heeft aangekondigd in een vervolgonderzoek ook te kijken naar de visie van huidige young professionals op traineeships.