Het Antilliaanse kantoor VanEps Kunneman VanDoorne heeft dit jaar de Gouden Toga gewonnen, de jaarprijs voor de beste arbeidsmarktcampagne van een juridische organisatie.
De juristen op de Antillen kwamen met een campagne ‘die nieuwsgierig maakt naar de functie en het kantoor’, aldus de jury, die verder echter zéér kritisch was over de kwaliteit van de inzendingen. Zo werd het algemene niveau als ‘zeer wisselend’ omschreven, met ‘grote kwaliteitsverschillen’. En bovendien: ‘een echte onderscheidende campagne, die er met kop en schouders bovenuit stak, was er dit jaar eigenlijk niet.’
‘Behoefte aan focus en eigenheid’
De jury roept de advocatenkantoren in Nederland dan ook dringend op om veel meer werk te maken van hun arbeidsmarktcommunicatie. ‘Er is duidelijk weer behoefte aan focus en een kwaliteitsimpuls’, stellen ze. Vooral ‘de aspecten onderscheidendheid, eigenheid en integratie’ moeten volgens hen ‘absolute speerpunten’ zijn voor komende campagnes.
‘Onderscheidendheid, eigenheid en integratie moeten speerpunten zijn voor komende campagnes’
Nog te veel stockbeeld
De ingezonden campagne-uitingen staan te vaak op zichzelf, zegt de jury, en er is over het algemeen sprake van te veel tekst en te weinig aansprekend beeld. Daardoor verliezen veel van de campagnes aan zeggingskracht. Het gebruikte beeld is bovendien vaak niet eens ‘kantoor-eigen’, maar stockfotografie. Ook dat maakt het geheel er volgens de jury niet sterker op.
Waar zijn de integrale campagnes gebleven?
De integrale corporate HR-campagnes, zoals die in het verleden vaak werden ingezet, worden door de jury van de communicatieprijs dan ook node gemist. ‘Campagnes worden vaak actiematig ingezet, bijvoorbeeld om evenementen te activeren. Er was vaak geen integratie van de verschillende campagne-uitingen.’
Een noodkreet die overigens ook buiten de juridische wereld best mag worden gehoord…
Barbecue op 1 februari
Voor de winnaar van de Gouden Toga dit jaar, VanEps Kunneman VanDoorne, geldt die kritiek dus veel minder. Nu zou je ergens ook kunnen zeggen dat zij het ook relatief makkelijk hebben. Eilanden als Bonaire, Aruba en Curacao spreken immers bij velen tot de verbeelding. Daar je werkplek van kunnen maken is dan ook een mooie pullfactor voor veel (jonge) juristen. Maar goed, dan moet je dat USP natuurlijk nog wel kunnen vertalen in een mooie campagne. En daar is VanEps Kunneman VanDoorne knap in geslaagd, aldus de jury. Met zinnen als ‘Barbecue op 1 februari’ verbeeldt de campagne van het bureau volgens hen ‘zeer goed de toekomstdroom van de doelgroep’.
Opvolger van Jonge Meesters
De campagne van het Antilliaanse bureau is de opvolger van de ‘Jonge Meesters’-campagne van Pels Rijcken, die vorig jaar de juryprijs in de wacht sleepte. De publieksprijs, de Gouden Bef, ging dit jaar (voor de derde achtereenvolgende keer) naar NautaDutilh. Hun ‘Room for you’-campagne viel ook in de smaak bij de jury, die de campagne ‘visueel opvallend en doelgroepgericht’ noemde. Het bleek bij hen uiteindelijk echter (net) niet genoeg voor de eerste plaats.
Alle 10 genomineerde campagnes zijn hier te zien.