Het gaat even niet zo lekker met Shell, met de lage olieprijs, en 10.000 banen op de tocht. Desondanks is het bedrijf voor het vierde jaar op rij de meest favoriete werkgever van Nederland.
Het olie- en gasbedrijf wordt gevolgd door (Air France/)KLM en de Rabobank. Daarmee hoort Shell in het illustere rijtje van werkgevers als Philips en Rabobank die eerder 4 jaar (of meer) op rij tot meest favoriete werkgever werden gekozen.
Grote merken onder druk
Opvallend is dat 8 van de meest favoriete werkgevers uit de top-10 wel sterk aan voorkeur verliezen, blijkt uit dit onderzoek van Intelligence Group onder ruim 14.000 leden van de Nederlandse beroepsbevolking.
‘De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de relatieve posities maar beperkt wijzigen’, aldus Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp. ‘Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups, mede als gevolg van reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding.’
NS nieuw in de top-10
Binnen de top-10 van meest favoriete werkgevers verandert er in 2015 weinig. Slechts 1 nieuwe werkgever meldt zich in de top-10: de Nederlandse Spoorwegen, op nummer 9. Defensie is daardoor uit de top-10 gevallen en gezakt van nummer 8 naar nummer 11.
Belastingdienst grote winnaar
Binnen de top-10 zijn een paar opvallende verschuivingen. Zo is de Rabobank terug in de top-3 en heeft daarmee ‘het Rijk’ verdrongen. Het Rijk zakt van nummer 3 naar nummer 7. De Belastingdienst is de grote winnaar binnen de top-10 met vier gestegen plekken naar nummer 6.
De totale top-25 (met de positie van vorig jaar):
|
1 | |
2. Air France-KLM | 2 | |
3. Rabobank | 4 | |
4. Philips | 5 | |
5. Politie | 6 | |
6. Belastingdienst | 10 | |
7. Het Rijk | 3 | |
8. Google | 9 | |
9. Nederlandse Spoorwegen | 11 | |
10. ING | 7 | |
11. Defensie | 8 | |
12. ABN Amro | 17 | |
13. Microsoft | 32 | |
14. Rijkswaterstaat | 13 | |
15. Unilever | 16 | |
16. Albert Heijn | 26 | |
17. ASML | 22 | |
18. Schiphol | 15 | |
19. KPN | 20 | |
20. GGZ | 14 | |
21. UMC Groningen | 33 | |
22. Heineken | 21 | |
23. Gemeente Amsterdam | 39 | |
24. UWV | 44 | |
25. Martini Ziekenhuis | 114 |
Dalers: van Jeugdzorg tot Apple
Waar stijgers zijn, zijn er ook dalers. Bedrijven die vorig jaar nog in de top 25 stonden en er nu buiten vallen zijn: Bureau Jeugdzorg (26), Achmea (27), DSM (28), het Ministerie van Veiligheid en Justitie (29) en Apple. Deze laatste daalt het hardst, van plek 23 naar 47.
Sterke werkgeversmerken onder druk
Kijken we naar de spontane voorkeur (preferred employers) van de Nederlandse beroepsbevolking, dan zien we dat elke werkgever in de top-5 substantieel heeft ingeboet aan populariteit. Dat deze daling niet alleen toe te schijven is aan bijvoorbeeld reorganisaties of ongunstige berichtgeving bewijzen de groeiers Belastingdienst (+47,1%) en NS (+46,2%).
Volgens Waasdorp heeft het eerder te maken met een gebrek aan langetermijnvisie. ‘Een sterk werkgeversmerk is essentieel om talent aan te trekken en aan de organisatie te binden. Maar in de praktijk zien we nog steeds vaak dat kortetermijnacties in de vorm van directe werving en sourcing en hunting de wervingsagenda domineren. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken.’
Top-5 | Afgenomen populariteit | |
1 | Shell | -29,0% |
2 | Air France-KLM | -19,7% |
3 | Rabobank | -28,5% |
4 | Philips | -30,5% |
5 | Politie | -8,1% |
Lees ook:
Foto via Flickr.com