Het geheim van goede employer branding zit in een ‘shared personality’: de plek waar de ambities, waarden en het DNA van enerzijds de mensen en anderzijds die van het merk samenkomen.
Dat betogen (foto boven: vlnr) Ton Rodenburg (ARA), Job Mensink (Brandgiving) en Chris Kersbergen (NN Group) in een nieuw boek over ‘Merkcultuur‘.
Stappenplan
‘Het succes van sterke merken is terug te voeren op de cultuur en het karakter van de organisatie: kortom, de mensen die er werken’, zegt Rodenburg. ‘Voor veel organisaties is het bewust beïnvloeden van deze ‘merkcultuur’ echter nogal ongrijpbaar. In ons boek introduceren we een stappenplan dat helpt om samen de karakteristieke merkcultuur van de organisatie te vinden en te versterken.’
Ambassadeurs
Rodenburg stelt dat de mensfactor in moderne merken steeds belangrijker is. ‘Het zijn de betrokken en gemotiveerde medewerkers die voor vernieuwing en verbetering zorgen en als ambassadeurs de verhalen rond merken vormgeven en delen.’ Volgens de auteurs ligt het geheim van sterke merkculturen in de ‘shared personality’ van mensen en merk: het gebied waar de ambities, waarden en DNA van het talent samenvalt met de ambities, cultuur en DNA van een organisatie.
Vitale reputatie
Rodenburg: ‘Als een organisatie zich bewust is van de eigen persoonlijkheid en deze drastisch – en niet vrijblijvend – weet door te vertalen naar alle aspecten van het bedrijf, leidt dat tot een gemotiveerde cultuur aan de binnenkant en een vitale reputatie aan de buitenkant.’
Oproep tot samenwerken
De sleutel ligt volgens hem in de krachtenbundeling van beide: zowel de organisatie als het talent. ‘Hoe maken we het merk zo aantrekkelijk mogelijk voor talent? En, minstens zo belangrijk: hoe benutten we de energie en talenten van onze beste mensen voor de inkleuring van het merk?
‘In een sterke merkcultuur laat het merk zich inspireren door haar mensen en andersom’
In een sterke merkcultuur laat het merk zich inspireren door haar mensen en andersom. Vanuit deze visie is het boek ook een oproep aan HR en marketeers meer samen op te trekken. Marketeers die de stem van talent meenemen en HR-professionals die de waarde van merkdenken in de bouw van een winnende cultuur omarmen.’
Ontschotten verplicht
Rodenburg roept met zijn co-auteurs op tot ‘ontschotting’ van de traditionele rollen van marketing en HR. ‘Organisaties moeten veel nadrukkelijker de behoeften, ambities en waarden van talent (intern én extern) inbrengen bij het vormgeven van de eigen identiteit. En zo nadrukkelijker meebouwen aan meer mensgerichte merken van nu.’
Winnen in de arbeidsmarkt
Volgens de auteur biedt het denken in ‘merkculturen’ ook een systematische aanpak om te komen tot een winnend verhaal in de arbeidsmarkt. ‘Een karakteristieke organisatiecultuur heeft een bewezen sterke aantrekkingskracht op talenten. Een ‘merk-waardig’ EVP (employer value proposition) moet de bron zijn voor alle interne en externe verhalen over aantrekkelijk werkgeverschap.’ Een merkcultuur prikkelt volgens hem bovendien om op zoek te gaan naar meer betekenis, energie, onderscheid en eigenheid in organisaties.
‘Merkcultuur: stappenplan verbinden van mensen en merken’.
BoomLemma uitgevers. Lees hier alvast de introductie.