Als Nederlanders gevraagd wordt via welk kanaal zij zich oriënteren op een nieuwe baan, noemen ze nu vaker Indeed dan LinkedIn.
Van de Nederlandse beroepsbevolking noemt 16% Indeed als favoriet, tegen 13% die LinkedIn als eerste noemt, en 10% die zich in de eerste plaats oriënteert via de Nationale VacatureBank.
Opvallende verschuiving
Het is een opvallende verschuiving. LinkedIn scoorde het afgelopen jaar juist als meest populaire oriëntatiebron in de analyses die martkonderzoeker Intelligence Group regelmatig uitvoert. De huidige gegevens zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 23.000 personen van de Nederlandse beroepsbevolking tussen 2015 en de eerste helft van 2016
10.000 aanbieders van vacatures
In Nederland zijn er meer dan 10.000 partijen die vacatures aanbieden van meerdere werkgevers. Dat kan variëren van een website, fysieke vestiging tot een app. Van al die kanalen is Indeed dus nu de nummer-1. De ‘vacaturezoekmachine’ is in populariteit in een jaar tijd met bijna 50 procent gegroeid, mede dankzij intensieve marketing.
Werk.nl verliest aan populariteit
Binnen de top-10 is verder het grote verlies aan populariteit van werk.nl opvallend te noemen. De site, die geregeld onder vuur ligt (lees ook: 1, 2, en 3), daalde vorig jaar 34 procent in populariteit onder Nederlandse werkzoekenden. Het is daarmee veruit de grootste, zij het niet de enige, verliezer onder de (vacature)sites in de top-10. Alleen Facebook, Randstad en Tempo-Team hebben een (kleine) groei doorgemaakt als oriëntatiebron.
Ranking | 2015 | 2016 | Groei | |
1 | Indeed | 10,9% | 15,9% | 146 |
2 | 13,5% | 12,9% | 96 | |
3 | NationaleVacaturebank | 11,9% | 9,9% | 83 |
4 | 8,3% | 9,3% | 112 | |
5 | Randstad | 5,8% | 5,8% | 101 |
6 | Monsterboard | 6,2% | 5,7% | 91 |
7 | Werk | 5,6% | 3,7% | 66 |
8 | 3,8% | 3,6% | 94 | |
9 | Tempo-Team | 1,2% | 1,5% | 118 |
10 | Intermediair | 1,4% | 1,3% | 95 |
Winner takes it all
“Op internet zien we dat er steeds vaker één partij domineert. De afgelopen jaren leek LinkedIn op weg naar die positie, maar Indeed is daar dus nu voorbij”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group. “De snelheid waarmee Indeed aan populariteit wint en de dominantie die de site nu al wereldwijd heeft, maakt dat zij waarschijnlijk de komende jaren het arbeidsmarktlandschap bepaalt.”
Laagopgeleiden: nog vaak huis-aan-huisblad
Verschillende doelgroepen hebben wel verschillende voorkeuren in gebruik van kanalen. Zo blijken lager opgeleiden vaak nog het lokale huis-aan-huisblad te kiezen om zich te oriënteren op een baan. Ook kiezen zij relatief vaak voor het (fysieke) uitzendbureau of juist een app van bijvoorbeeld LinkedIn of Indeed.
Studenten: 5 sites pakken 77 procent
Onder studenten zijn 5 sites veruit favoriet om zich op een baan te oriënteren. Indeed en LinkedIn worden door meer dan de helft als favoriet genoemd, NationaleVacaturebank, Google en Facebook samen door nog eens een kwart. Maar liefst 77 procent van de respondenten noemen deze 5 sites als eerste oriëntatiebron. Alle vele honderden andere partijen moeten het doen met de overige 23 procent.
Meer weten?
- Meer trends op de recente arbeidsmarkt weten? Schrijf je dan nu in voor de bijeenkomst Arbeidsmarkttrends.