Microsoft heeft LinkedIn nog niet eens officieel overgenomen, of Facebook zet de aanval al in. Binnenkort wordt het er mogelijk vacatures te plaatsen en direct met kandidaten te communiceren.
Vooralsnog gaat het om een experiment, meldt TechCrunch, dat de proef min of meer per toeval ontdekte en meteen maar ‘Jobbook‘ gedoopt heeft. Het idee is dat beheerders van bedrijfspagina’s in de nabije toekomst op het sociale netwerk vacatures kunnen plaatsen die – waarschijnlijk – gewoon in de News Feed van gebruikers verschijnen. Daarnaast komen ze ook in een hoekje van de bedrijfspagina, met een Apply Now-knop erbij. Mensen kunnen zo direct op de vacatures reageren. De verdere communicatie verloopt dan via Messenger-berichten.
Facebook heeft een groter bereik
Facebook-gebruikers hebben – anders dan veel LinkedIn-gebruikers – zelden al hun werkervaring aan hun profiel toegevoegd. Maar omdat Facebookers wel vaak informatie over bijvoorbeeld hun huidige baan en hun opleiding in hun profiel opnemen, kunnen advertenties toch zeer gericht worden aangeboden. En met 1,79 miljard gebruikers wereldwijd heeft de site natuurlijk ook een groter bereik dan LinkedIn, dat ‘slechts’ 467 miljoen gebruikers heeft.
met 1,79 miljard mensen heeft facebook een groter bereik dan LinkedIn, dat ‘slechts’ 467 miljoen gebruikers heeft
Wanneer is nog onduidelijk
Wanneer Facebook de vacature-optie voor iedereen beschikbaar stelt, is nog onduidelijk, net als of voor die advertenties betaald moet worden, of alleen voor het breder verspreiden ervan. Wel is duidelijk dat de aanval op een goed getimed moment komt. Vanwege de hoge kosten voor gespecialiseerde diensten ligt LinkedIn bij recruiters al langere tijd onder vuur. Recent kwam bovendien naar buiten dat werkzoekenden liever op Indeed zoeken dan op LinkedIn. De overname door Microsoft komt daar nog eens bij.
Min of meer bij toeval ontdekt
Een woordvoerder van Facebook zei tegen TechCrunch dat de site het oog vooral richt op het midden- en kleinbedrijf. Niet alleen LinkedIn heeft overigens te vrezen van de nieuwe mogelijkheid, dat geldt ook voor ontwikkelaars als Work4, Workable en Jobscore, die vacatureapps bouwen die bedrijven momenteel al kunnen embedden in hun Facebook-pagina’s.
Facebook richt het oog vooral op het midden- en kleinbedrijf
Zomaar een paar voordelen
Bedrijven kunnen nu op Facebook natuurlijk ook al vacatures delen, maar de nieuwe feature heeft een paar voordelen. Zo is meer gedetailleerde informatie mogelijk en valt de vacature meer op in de News Feed. Ook zorgt de ‘Apply Now’-knop ervoor dat al allerhande informatie vooringevuld is.
De meest actieve gebruikers zitten op Facebook
Voor recruiters is er nog een voordeel: waar veel profielen op LinkedIn alleen worden geüpdate als mensen een nieuwe baan gaan zoeken, zijn Facebookers over het algemeen veel actiever. En dus is de kans groter dat hun vacature daar opvalt en voor reacties zorgt. Eerst zorgen voor massaal gebruik, daarna voor een businessmodel. Als er één bedrijf is dat die les in de oren heeft geknoopt, dan is het Facebook wel…