Wat kan een kop koffie je vertellen over je Candidate Experience? Best veel, laat deze video zien.
Oké, een kop koffie kóst geld. En met een baan ga je als kandidaat geld verdienen. Maar is dat alleen voldoende rechtvaardiging om de ‘klant’-ervaring volledig anders te laten zijn? Het Amerikaanse PH Attraction vindt in elk geval van niet.
Zelf je naam op de beker zetten
In een – best grappig – kort filmpje laten ze zien waar volgens hen de essentie ligt van de Candidate Experience. In de eerste koffiezaak moet je niet alleen zelf je naam op de kartonnen beker schrijven (Pfoe!), maar ook nog diverse keren dezelfde vragen beantwoorden. En uiteindelijk moet de klant maar afwachten wat er gebeurt…
Onvoorstelbaar, onacceptabel en ongelooflijk
‘Stel je voor dat je jezelf elke keer moet verantwoorden, en dat je moet laten zien dat je het waard bent – alleen maar om een kop koffie te krijgen. Belachelijk toch? Zulke klantenservice is onvoorstelbaar, onacceptabel en zelfs vrij ongelooflijk’, aldus de filmmakers. ‘Waarom tolereren sommige merken dit serviceniveau dan wel richting hun kandidaten, van wie velen nog klant zijn ook!’
Wanneer heeft de gemiddelde recruiter voor het laatst in zijn eigen bedrijf gesolliciteerd?
Hoe is het om sollicitant te zijn?
Winkelmanagers lopen elke dag gemiddeld 16 keer de winkel op en neer om te checken of de klantervaring nog goed is. ‘Maar wanneer was de laatste keer dat de gemiddelde recruiter in zijn eigen bedrijf heeft gesolliciteerd, om te voelen hoe het is om er sollicitant te zijn?’
Meer focus op werkgever dan op kandidaat
Uit recent onderzoek van PH Attraction blijkt dat 1 op de 5 kandidaten zich door de receptionist gewaardeerd voelt, en dat de meeste bedrijven nog steeds meer focussen op zichzelf als werkgever, dan op de kandidaat als potentiële werknemer. De video die ze daarop hebben gemaakt, moet mensen aan het denken zetten over wat dat betekent – en hoe dat te verbeteren.