Gem. leestijd 4 min  1370x gelezen

Ernst Schipper: ‘Wat geef je kandidaten terug voor de tijd die ze in jou investeren?’

Ernst Schipper: ‘Wat geef je kandidaten terug voor de tijd die ze in jou investeren?’

De gedachte ‘dat mensen blij mogen zijn dat ze bij jou mogen solliciteren’, die is echt aan het kantelen, ziet Ernst Schipper. ‘Je vraagt hen voor jou vrij te nemen. Dat dwingt je om je af te vragen: wat geef je hen daarvoor terug?’

ernst schipperEr is de laatste tijd veel te doen over de Candidate Experience. Maar volgens Ernst Schipper, eigenaar van onder meer Anders Gaan Kijken, wordt er daarbij nog vaak te veel naar de ‘mechanische’ kant gekeken. ‘Het gaat vaak over het wegnemen van obstakels. Terwijl het volgens mij ook moet gaan om de ‘warme kant’; dat je mensen niet door het proces duwt, maar juist het gevoel geeft dat ze bij je op bezoek komen, dat je echt oor voor ze hebt.’

‘het gaat erom dat je kandidaten het gevoel geeft dat ze bij je op bezoek komen’

Schipper is op donderdag 6 december een van de sprekers op het Breaking Seminar Candidate Experience van Werf&. Hier alvast een voorproefje, via een kort interview.

> Wat is je belangrijkste boodschap?

‘Ik ben zelf geen echte candidate experience-specialist, voor mij is dit een van de deelprojecten die ik soms meeneem in mijn projecten. Ik zal in mijn verhaal dan ook niet veel voorbeelden van andere bedrijven laten zien, maar eerder: welke vragen je kunt stellen en hoe je continu kansen kunt zien en grijpen om je employer brand en je cultuur een podium te geven. Mijn doel is om in een half uurtje de deelnemers te prikkelen om na te denken over de kansen die er bij hun eigen organisatie liggen.

‘je bedrijfscultuur moet in al je activiteiten doorsijpelen. Dus ook in je wervingsproces’

Mijn belangrijkste boodschap is dat je bedrijfscultuur in al je activiteiten moet doorsijpelen. Dus ook in je wervingsproces. In de candidate experience wil je toekomstige medewerkers al meenemen in wat voor omgeving ze terechtkomen. Dat betekent dat ik candidate experience niet alleen zie als een manier waarmee je kandidaten een ‘fijne’ ervaring bezorgt, maar als een kans om te laten zien waar je voor staat. Daarmee kun je impliciet dus ook een selecterend element aan je candidate experience toevoegen.’

> Kun je een voorbeeld noemen van hoe je cultuur kan doorwerken?

‘Ik heb bijvoorbeeld bij een klant in de IT gewerkt die via AI gesprekken met kandidaten liet inplannen. Dat scheelde niet alleen doorlooptijd, maar voor die doelgroep was het ook heel interessant om met een robot een afspraak in te plannen.’

> En waar zie je het in de praktijk misgaan?

‘Als het over de candidate experience gaat, zie ik het vaak te snel, te complex en te groot worden. Ik geloof juist dat klein het nieuwe groot is. Het gaat erom de touchpoints in kaart te brengen. Waar zit de pijn voor de kandidaat? Daar moet je vervolgens op focussen. Denk bijvoorbeeld aan een filmpje, waarin je de kandidaat uitlegt welke test hij of zij moet maken. Dan manage je verwachtingen, daar help je de kandidaat echt mee.’

Het gaat erom de touchpoints in kaart te brengen. Waar zit de pijn voor de kandidaat?

‘Ik werkte ooit voor een fietsenfabrikant. Daar was het de gewoonte om het tweede gesprek in een sollicitatieprocedure op de fiets te doen. Kijk, dat kost misschien iets meer moeite, maar het wordt dan wel een meer authentieke ervaring. En zo zorg je dat je experiene in lijn komt met je bedrijfscultuur. Je maakt dan verbinding, krijgt mensen echt je bedrijf in.’

> Het gaat om verbinding?

‘Voor een groot deel wel, denk ik. Solliciteren is een enorm emotioneel ding, dat wordt nog wel eens vergeten. Dan moet je voor de kandidaat in elk geval context toevoegen.’

‘het idee van “voor jou 10 anderen” zit er bij veel werkgevers nog wel in’

‘Heel vroeger had je als werkgever je personeel nog min of meer in eigendom. De werkgever was in de lead, als werknemer was het een voorrecht als je ergens mocht solliciteren. Dat is allang niet meer zo, al zit dat idee er nog steeds wel in bij veel werkgevers. Dat idee van: ‘voor jou 10 anderen’.’

> Dat vind je oud denken?

‘De gedachte dat mensen blij moeten zijn dat ze bij je mogen solliciteren, die mag van mij inderdaad wel weg. Als je iemand uitnodigt voor een sollicitatiegesprek, neemt hij of zij voor je vrij. Hij liegt daarvoor tegen zijn baas, zegt dat hij naar de fysio moet, investeert veel tijd en moeite in jou. Dan kun je niet met een simpele afwijzing volstaan, vind ik.

‘wat doe je met de afgewezen kandidaten? Dáár maak je het verschil in de candidate experience’

Het gaat erom: wat geef je mensen terug die in jou investeren? Als je 10 kandidaten hebt, en je neemt er 1 aan, wat doe je dan met die andere 9? Dáár maak je het verschil in de candidate experience. Als je hen ondanks de afwijzing enthousiast kunt maken voor jouw organisatie, heb je toch veel bereikt.’

Meer weten? Kom naar het seminar

kijkje in de keuken kandidaten candidate experienceErnst Schipper werkt als freelance (internationaal) employer brand consultant voor onder andere Booking.com, FrieslandCampina, Philips, Eneco, bol.com, Backbase en andere klanten. Vanuit zijn eigen onderneming doet hij projecten op het gebied van bedrijfscultuur, employer branding, en employee experience. Met de door hem ontwikkelde methodiek helpt hij organisaties zichzelf te zijn op de arbeidsmarkt. Technisch geinteresseerd, data gedreven en altijd op zoek naar verhalen gelooft Ernst dat een strategie pas goed is als je hem ook hebt uitgevoerd. Op donderdag 6 december spreekt hij op het Breaking Seminar Candidate Experience van Werf& over een ‘culture driven experience’.

Klik hier voor alle informatie.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners