December is terugbliktijd. Wie kunnen we aanmerken als verliezer van het jaar? En wie als de winnaars? In een korte serie kijken we de komende weken terug met experts uit het veld. Vandaag: de winnaars van 2017.
“De winnaar van het jaar? Dat kan er voor mij maar 1 zijn, dat is de kandidaat. In deze ultrakrappe markt is hij koning en alleen de beste ‘verleiders’ zullen erin slagen deze winnaars voor zich te winnen.”
- Bas van Veen, corporate recruiter ai Tata Steel
“In mijn ogen is de kandidaat en daarmee elke potentiële baanwisselaar de winnaar van 2017. Hoe gaaf is het als je na jaren van stilstand weer kunt dromen van een (nieuwe) baan? Daardoor komt er heel veel positieve energie los en dat is mooi.”
- Gertjan de Waal, senior communicatiespecialist, eigenaar van adviesbureau The Addstore
‘Hoe fijn dat werving weer (alleen) gaat om kwaliteit van de match en niet om leeftijd!’
“Op valreep 2017 werd bekend dat werkgevers geen leeftijdsonderscheid meer mogen maken bij de werving van personeel. De zin ‘Dit is een vacature voor jongeren van 18 tot 27 jaar in het kader van de Aanpak jeugdwerkloosheid’ is dus per 1 januari een no-go in wervingsteksten. Net als de (minder bekende) zin: ‘Deze vacature past in het beleid van het ministerie van SZW dat mede is gericht op de bestrijding van werkloosheid onder de doelgroep 50-plus’. Hoe fijn dat werving weer (alleen) gaat om kwaliteit van de match en niet om leeftijd!’
- Nicol Tadema, eigenaar Voor Tekst
‘Ieder die snapt dat makkelijke tijden voorbij zijn’
“Er is voor mij geen speciale winnaar, maar voor mij is een winnaar elke organisatie die zich gerealiseerd heeft dat de makkelijke tijden voorbij zijn en die daadwerkelijk heeft geïnvesteerd in arbeidsmarktcommunicatie, die een positieve relatie met (mogelijke) sollicitanten heeft en die een goed werk- of opdrachtgever wil zijn. Op elk potje past een dekseltje en al zijn sommige dekseltjes lastig te vinden, als je als organisatie niet investeert in zelfkennis en goede strategieën, weet je in elk geval zeker dat het heel, heel moeilijk gaat worden.”
- Annemarie Stel, zelfstandig specialist arbeidsmarktcommunicatie
“Ik vind OnRecruit de winnaar. Ze hebben een innovatieve business, maar afgezien daarvan denken zij ook écht mee met je.”
- Heleen Stoevelaar, recruitmentmanager Conclusion
“Voor mij zijn meerdere partijen de winnaars van het jaar. Denk aan de opkomst van Wonderkind, de groei van VONQ en natuurlijk ons eigen werken-bij-product van Twiglers.”
- Arjan Elbers, managing director Twiglers
‘Geweldig huwelijk met kandidaat is mogelijk’
“Recruitment is in 2017 een hot issue geworden. Hogere schaarste, andere wensen van kandidaten. Geen resultaten op iedere gepubliceerde vacature. De grote winnaar in dit speelveld is voor mij Pluryn – de zorgorganisatie die niet ging zitten zeuren maar de kans aangreep om mensen die in de zorg willen werken aan te nemen en op te leiden. Met 35 arbeids- en stageplekken waar mensen ervaring opdoen, een opleiding volgen en ook gewoon betaald worden. Win-win volgens mij, en een voorbeeld voor alle organisaties in de zorg die geen actie ondernemen, maar blijven klagen. Switch van Pluryn laat volgens mij juist zien hoe recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en de wens van de kandidaat een geweldig huwelijk zijn.”
- Annelies Graafland, senior sourcing specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland
“Bedrijven die echt werk van hun recruitment maken zijn voor mij de winnaars van het jaar. Zij die het strategisch doen in plaats van adhoc, datagedreven in plaats van op onderbuikgevoel, die kandidaten proactief en gericht aantrekken in plaats van hagelschieten via post & pray en die de persoon matchen op skills en persoonlijkheid in plaats van ervaring uit het verleden.
‘Ik zie steeds meer halsstarrige bedrijven met een achterhaalde push-tactiek in de problemen komen’
Bedrijven die deze elementen geborgd hebben of er dit jaar een start mee gemaakt hebben plukken daar in 2018 de vruchten van. Ik zie namelijk steeds meer halsstarrige bedrijven die met een achterhaalde push-tactiek in de problemen komen. Iets met bomen en een bos, waardoor niemand meer reageert op hun vacatures.”
- Jeroen Moerenhout, de Staffing Groep
“De doorbraak van AI-gedreven applicaties was voor mij de winnaar van het jaar.”
- Gerard Mulder, cco Textkernel
Steeds meer gave, relevante content
“Content. Het is mij opgevallen dat er in de volledige candidate journey steeds meer gave, relevante content wordt ontwikkeld en ingezet voor recruitment om kandidaten een goed beeld te geven van de organisatie en de functie.”
- Maurice Hennevelt, Adwise
“Winnaars zijn de organisaties die recruitment als vak zien: een combinatie van marketing, HR en sales. Mensen zijn je grootste kapitaal. HR en recruitment zijn dus essentieel voor het duurzaam voortbestaan van een organisatie. Data zijn hierin een steeds belangrijker rol gaan spelen. Organisaties die weten wat ze meten en waarom en de data als voorspeller gebruiken gaan de wedstrijd winnen in 2018.”
- Anouk Kon, recruitment evangelist Indeed
“Een verrassing waarschijnlijk, maar voor mij is Enexis de winnaar van het jaar. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt hebben ze nog steeds maar 22 vacatures open. Vergelijk dat met de twee grote concurrenten: Alliander heeft er 170 en het kleinere Stedin ook nog 55. Daaraan zie je volgens mij wat een consistent recruitmentbeleid met bijbehorende middelen kan doen.
‘Enexis bewijst dat structureel investeren in recruitment echt rendeert’
Zoals ik het hoor is 2017 voor deze organisaties echt een jaar geweest dat er serieuze krapte is ontstaan. Enexis houdt daarbij vele malen beter dan de concurrentie het hoofd boven water. Het bedrijf bewijst wat mij betreft duidelijk dat structureel investeren in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie en dit in goede én slechte tijden blijven doen echt rendeert.”
- Bas van de Haterd, ‘professioneel bemoeial’, onder meer organisator Digitaal-Werven
Wat werken als #monteur bij Enexis Netbeheer zo leuk maakt? Mathijs legt het uit. Ook monteur worden? ➜ https://t.co/TXBvOpBqTe #vacature pic.twitter.com/V4pVd9ZcnC
— Werken Bij Enexis (@WerkenBijEnexis) 2 juni 2017
Oud-belastingambtenaar als winnaar van het jaar
“2017 was voor mij de doorbraak van het LinkedIn-gratis-verbinden met aan het hoofd verbinder Rob Mes. Een gepensioneerde belastingambtenaar als main LinkedIn-influencer van het jaar, wie had dit ooit gedacht? En zo sympathiek.”
- Rob van Elburg, global IT-recruiter
Ook terug- en vooruitblikken?
Dit was alweer de terugblik op het voorbije jaar. Lees hier ook over wie de verliezers van het jaar waren. Volgende week blikken we vooruit naar volgend jaar en besteden we aandacht aan:
- Dé trend voor 2018
- Jouw eigen prioriteit voor 2018
- Wat je in 2018 écht niet meer wil terugzien
- Je goede voornemens voor 2018
Ook meedoen? Stuur jouw mening dan vandaag nog op, en wie weet vind je jezelf de komende weken tussen die van de (andere) experts.