Waar in het zuiden gevestigde hightech bedrijven als ASML, DSM, Philips en Vanderlande hoge ogen gooien bij bèta-studenten, lijkt Shell juist steeds meer uit de gratie te zijn.
Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek, waarvoor bijna 6.500 studenten en starters met een hbo- en of wo-niveau en maximaal twee jaar werkervaring zijn gevraagd naar hun Meest Favoriete Werkgever. Het onderzoek volgt op eerdere publicaties in het kader van de Meest Favoriete Werkgevers onder de Nederlandse beroepsbevolking en bijbaners in Nederland, en heeft betrekking op de studenten en starters die de afgelopen 2 jaar zijn ondervraagd.
ASML nummer 1 onder bèta-talent
Studenten en starters met een studie in de richting van de Bouw of Informatica/ICT, Techniek, Wiskunde of Natuurwetenschappen zouden zichzelf het liefst als werknemer zien van ASML. Opvallend: naast ‘usual suspects’ als AkzoNobel, DSM, Philips en Vanderlande zijn ook de Rabobank en Coolblue bij deze doelgroep in trek. Méér nog dan een bedrijf als Shell, dat het juist van oudsher veel van bèta-talent moet hebben. Bij een rondvraag van het FD bleek recent ook al dat Shell niet langer een van de favoriete werkgevers onder technische studenten is.
Ranking | Meest Favoriete Werkgever voor bèta-talent |
1 | ASML |
2 | AkzoNobel |
3 | DSM |
4 | Philips |
5 | Unilever |
6 | |
7 | Vanderlande Industries |
8 | Coolblue |
9 | Rabobank |
10 | Shell |
Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group (n = 544)
Starters gaan voor grote corporates
Uit het onderzoek blijkt verder dat hoogopgeleide werkenden met minder dan 2 jaar werkervaring ook relatief graag bij een grote corporate aan de slag willen. Bedrijven als ING (1), KLM (2), Unilever (4) en Heineken (10) blijken bij hen erg populair. Ook typische internetpartijen als Google (7), Bol.com (8) en Coolblue (9) scoren hoog. Opvallend: in deze lijst, waarvoor dus starters van alle studierichtingen zijn ondervraagd, is Shell weer wel relatief populair, met een zesde plek.
Ranking | Meest Favoriete Werkgever voor starters |
1 | ING |
2 | KLM |
3 | Het Rijk |
4 | Unilever |
5 | Rabobank |
6 | Shell |
7 | |
8 | Bol.com |
9 | Coolblue |
10 | Heineken |
Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (n = 1.182)
Vrouwen gaan voor non-profit
Uitgesplitst naar mannen en vrouwen blijkt dat vrouwelijke studenten en starters vaker de voorkeur geven aan een non-profit werkgever. Zo staat bij de vrouwen het Rijk op 1. Ook het UMC Utrecht (4), de GGZ (5), de GGD (6), het Ministerie van Buitenlandse Zaken (8) en het Radboud UMC (10) staan allemaal in de top-10, ‘slechts’ aangevuld met Unilever, KLM, Rabobank en PwC. Bij mannen ontstaat een volledig ander beeld. Daar komen alleen het Rijk (3) en Defensie (10) in de top-10 naar voren.
Ranking | Meest Favoriete Werkgever van vrouwelijke starters en studenten |
1 | Het Rijk |
2 | Unilever |
3 | KLM |
4 | UMC Utrecht |
5 | GGZ |
6 | GGD |
7 | Rabobank |
8 | Ministerie van Buitenlandse Zaken |
9 | PwC |
10 | Radboud Universiteit Medisch Centrum |
Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (n = 1.851)
Ranking | Meest Favoriete Werkgever van mannelijke starters en studenten |
1 | Rabobank |
2 | Phillips |
3 | Het Rijk |
4 | ING |
5 | Unilever |
6 | Shell |
7 | |
8 | ASML |
9 | Heineken |
10 | Defensie |
Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (n = 911)
Benieuwd hoe je jonge hoogopgeleiden aantrekt?
De vraag naar hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt is vele malen groter dan het aanbod. Hoe spring je zelf in het oog bij deze doelgroep? Hoe werf en selecteer je ze? En wat betekent dat voor je HR-beleid? Op 31 mei wordt het allemaal behandeld in het seminar Werven van millennials en jong talent.