Allen & Overy ging met 20 derde- en vierdejaars rechtenstudenten naar Silicon Valley voor een businesscourse. Het leverde niet alleen 40% méér, maar ook nog eens betere, sollicitanten op. En een boel ambassadeurs.
Voyage to the Valley is een spectaculaire reis naar Californië die toptalenten enthousiasmeert over het innovatieve werk bij Allen & Overy. Lees de hele case die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
Om de meest ambitieuze en avontuurlijke studenten aan te trekken organiseert Allen & Overy sinds 2017 Voyage to the Valley; een businesscourse in Silicon Valley (Californië). Zo’n 20 uitverkoren derde- en vierdejaars rechtenstudenten mogen hieraan deelnemen. De business course duurt een week en is gebaseerd op een echte internationale overname (van Facebook). De aftrap vindt plaats in Amsterdam met een college over ondernemingsrecht, waarna de talenten de werkzaamheden van Allen & Overy pitchen bij onze fictieve cliënt uit Silicon Valley. Tijdens een aansluitende borrel leren zij onze medewerkers kennen wat goed van pas kan komen in de rest van de week.
Vol verrassende wendingen
Het programma dat volgt zit vol verrassende wendingen. De studenten vlogen vorig jaar bijvoorbeeld onverwachts al eerder naar hun cliënt in de Verenigde Staten. Eenmaal bij de thuisbasis van onder meer Google, Facebook en Uber aangekomen zat het programma vol sportief vermaak, ontspanning en bezoeken aan highlights als de Golden Gate Bridge en de Design School van de Universiteit van Stanford.
Tussendoor kregen de kandidaten – net als echte medewerkers – onverwachte opdrachten van een cliënt
Maar tussendoor of tijdens deze bezoeken kregen de kandidaten – net als echte medewerkers – ook onverwachte opdrachten van een cliënt via de telefoon of de mail. Hierbij konden ze de hulp inschakelen van de medewerkers die ze in Amsterdam hadden ontmoet. Ook werden ze bijvoorbeeld geconfronteerd met een cyberaanval en vond er een acute hoorzitting bij de Autoriteit Persoonsgegevens plaats.
Greg Roussel vertelde hoe hij Instagram had overgenomen
De leerzame week eindigde met een eindpresentatie voor een jury waarvan Greg Roussel deel uitmaakte, de man die voor Facebook de echte overnames van Whatsapp en Instagram begeleidde; de case waarop de businesscourse is gebaseerd. Een grootheid dus, in de wereld van transacties. Hij gaf feedback en vertelde hoe hij de overname destijds zelf in 72 uur voor elkaar had gekregen.
Wat was de impact van de case?
Het doel van de spectaculaire businesscourse is in eerste instantie: toptalenten bekend maken met Allen & Overy als innovatief en internationaal kantoor. Dit is geslaagd. Toptalenten stonden in de rij om mee te gaan naar het hart van de moderne technologie; dé plek voor juridisch topadvies.
Deze reis zorgt ervoor dat we 20 prachtige ambassadeurs erbij hebben
Doordat ze over het kantoor moeten pitchen en veel van onze advocaten meegaan als mentor krijgen ze een goed beeld van de sfeer en de werkzaamheden. Daarnaast zorgt het voor een hoop positieve naamsbekendheid, want menig student wil deze reis met ons maken. Ook zorgt het ervoor dat we 20 prachtige ambassadeurs erbij hebben.
Op social media 60.400 mensen bereikt
In harde cijfers: de posts op social media over de businesscourse hebben in totaal 60.400 mensen bereikt. Van hen ondernamen 6.800 actie door de post te liken, te delen of door te klikken naar het fotoalbum. In totaal is 15.629 keer een foto uit het fotoalbum bekeken. Verder brachten bezoekers op onze recruitmentwebsite in de campagneperiode bijna drie keer meer tijd op deze pagina door dan de gemiddelde tijd dat een bezoeker doorbrengt op een pagina op deze site.
Het aantal sollicitanten is met 40% toegenomen
Een van de belangrijkste resultaten is bovendien dat het aantal sollicitanten met 40% is toegenomen, maar vooral ook dat de kwaliteit van deze sollicitaties is gestegen. En hoewel we er door het feit dat het derde- en vierdejaars studenten zijn nog weinig definitiefs over kunnen zeggen, heeft 25% van de deelnemers al een contract bij ons getekend.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
‘Voyage to the Valley‘ bezorgt ons veel positieve naamsbekendheid en zet Allen & Overy in het licht als innovatief en ondernemend kantoor. Het zorgt voor grote interesse in ons kantoor en brengt ons in contact met een enorme groep talentvolle studenten.
Een mooie combinatie van vermaak en uitdaging
Wij organiseerden als eerste advocatenkantoor een businesscourse naar deze spectaculaire bestemming, dé plek die vraagt om juridisch topadvies. Ons programma was bovendien verrassend en uitdagend, en haalde het beste uit de studenten én uit ons. Want terwijl wij de 20 talenten gedurende de reis testten op creativiteit, daadkracht en samenwerking, bouwden we ook een goede band met ze op en bewezen wij onszelf als een vooruitstrevend kantoor waar dit toptalent thuishoort.
De intensieve week stond in het teken van verbinding en innovatie en was een mooie combinatie van vermaak en uitdaging. Kortom; Voyage to the Valley moet winnen omdat het een spectaculaire en zeer effectieve wervingsvorm is gebleken.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Betrokken partners
- Herald Jongeneel
- Sophie Roozendaal
Organisatie
- Recruitment: Manon van der Meer, Heleen Vlek, Dominique van Dreven
- Associates: Aafke Landsmeer, Soufjan El Baroudi, Rosanne van Dekken
- Mentoren Associates:
Elise Troll
Dawid Lyszczarz
Nina Gans
Simon Aarts
Floris de Wit
Lees ook:
- Zo zette McDonald’s Nederland een nieuwe recruitmentsite op tafel
- Hoe Albert Heijn met fun én overdrijving jongeren erbij wil laten horen
- Hoe een eigen reclamebureau de Brabantse jeugdwerkloosheid bestrijdt
Ook kans maken op een Werf& Award?
Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 13 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.