Gem. leestijd 4 min  1252x gelezen

Dit bedrijf bewijst dat voor een goede recruitmentsite geen groot budget nodig is

Dit bedrijf bewijst dat voor een goede recruitmentsite geen groot budget nodig is

Zijn de duurste recruitmentsites ook altijd automatisch de beste? Nou, ook met een krap budget is veel mogelijk, bewijst SAP-specialist Autonomic met zijn nieuwe site.

Als initiatiefnemer van Digitaal-Werven krijg ik vaak de opmerking dat de mooie, prijswinnende recruitmentsites alleen zijn weggelegd voor de grote corporates, die flinke budgetten te besteden hebben. Als klein bedrijf kom je daar toch nooit tussen?

Flinke begroting geen voorwaarde voor succes

Nou wil ik best toegeven dat het voor heel kleine partijen lastig kan zijn een nominatie te krijgen. Al was in 2015 ook een Digitaal Werven-award weggelegd voor een organisatie die geen groot budget te verspijkeren had (Amerpoort). En ook Klap Assuradeuren bewees in 2011 dat een flinke begroting geen voorwaarde hoeft te zijn om toch succes te boeken.

‘Is voor élke organisatie een fatsoenlijk werkenbij-deel op de site mogelijk? Dat denk ik wel’

Is dus voor élke organisatie een fatsoenlijk werkenbij-deel op de site mogelijk? Dat denk ik wel. Nieuw bewijs zie ik bij Autonomic, een SAP-specialist met zo’n 25 consultants als werknemer en momenteel 4 vacatures. Omdat ik er zelf bij betrokken ben geweest als adviseur, weet ik dat het budget echt minimaal is. Maar hoe is de uitwerking dan?

Voor mensen die continu gehunt worden

Autonomic zoekt over het algemeen zeer ervaren technische SAP-specialisten. Inmiddels heeft men ook enkele medior functies open staan, maar de jongste medewerker is 38. Het is een lastige doelgroep, want deze mensen solliciteren zelden actief, maar worden juist continu gehunt. De website is dus niet gericht op conversie, niet gericht op het aantrekken van sollicitanten, maar op kandidaten overtuigen die via het netwerk geattendeerd zijn op Autonomic.

autonomic site

De site is het visitekaartje van de organisatie, dat als bewijs moet dienen als één van die 25 consultants op een evenement of tijdens een opdracht tegen een andere techneut zegt: ik heb echt de beste werkgever van Nederland.

De website is niet gericht op conversie, niet gericht op het aantrekken van sollicitanten

De site moet daarnaast vertrouwen naar toekomstige klanten uitstralen. Ook die kijken immers naar je vacatures, want dat zijn bij detacheerders de mensen die ze erbij krijgen. Ook daarom moet het een professionele uitstraling hebben en een duidelijk beeld van de mensen en de organisatie scheppen.

autonomic werknemers

Fotografie door een collega

De uiteindelijke site is niet overladen met content. Het navigatiemenu telt bijvoorbeeld slechts 4 onderdelen: ‘home’, ‘klanten’, ‘werken bij’ en ‘contact’. De fotografie op de site is gedaan door een medewerker die naast zijn SAP-werk ook parttime fotograaf is. Grote voordeel daarvan is dat de foto’s echt de sfeer bij de organisatie uitstralen.

autonomic cijfers

Er zijn hier 0 hipsterbaardjes

De vacatures zijn mooi opgemaakt en aangekleed. Met een visuele representatie van de procedure. Met een beeld van de medewerkers in cijfers. Het is een specifiek bedrijf, dat gemiddeld wat ouder is, mannen (ja, elke technische SAP-consultant die er werkt is man) met in veel gevallen kinderen en geen hipsterbaardjes. Bijna geen rokers, ook geen vegetariërs. Welke conclusies je daaruit trekt, moet iedereen zelf weten, maar het is in elk geval een eerlijk beeld van de organisatie, in leuke cijfers weergegeven. Dat was ik nog nergens anders tegengekomen.

als je doelgroep geen filmpjes kijkt, sla je met een video de plank mis

De keuze voor de visueel weergegeven cijfers komt overigens vanuit de medewerkers zelf. Zij kijken nagenoeg geen video’s op websites, en lezen ook geen lappen tekst. Video kan een goed middel zijn om sfeer over te brengen, maar als je doelgroep geen filmpjes kijkt sla je de plank mis.

autonomic quote

De vacatures zijn onderbroken met een quote van de medewerker, met een foto. Quotes zijn random bij de vacatures, aangezien de vacatures er meer zijn om een kandidaat houvast te geven dan dat dit exacte taakomschrijvingen zijn.

Laagdrempelig, de sollicitant mag kiezen

Solliciteren doe je gewoon door contact op te nemen. Dat kan laagdrempelig, via de telefoon, whatsapp of mail. De sollicitant mag kiezen, net als je straks als werknemer mag kiezen hoe vaak je op vakantie gaat en welke opleidingen je mag volgen. Ook de sollicitatieprocedure is voor iedereen helder uitgelegd.

autonomic procedure

Conclusie: weinig budget is geen excuus

De conclusie? Een minimaal budget is volgens mij geen excuus voor een minimale digitale sollicitatie-ervaring. Is de site van Autonomic award winning? Nee, dat denk ik niet. Maar dat hoeft volgens mij ook niet. De organisatie zoekt geen tientallen mensen per jaar. Dat wil echter niet zeggen dat je niet ook dan je best kunt doen om een mooie website neer te zetten, met een bij de organisatie passende uitstraling, die gebruiksvriendelijk is en relevante informatie biedt op een voor de doelgroep prettige manier.

bas van de haterd

Over de auteur van dit blog

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.

Lees ook:

bij Digitaal-Werven

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners