Gem. leestijd 4 min  938x gelezen

Hoe ‘de knapste kerels van Silvolde’ een wervingsprobleem oplosten

Hoe ‘de knapste kerels van Silvolde’ een wervingsprobleem oplosten

Met een campagne vol menselijke warmte én humor wist zorginstelling Azora zich in de Achterhoek in de kijker te spelen. En dat voor een bijna ongelooflijk laag bedrag. Succesvol, liefdevol en onderscheidend.

Lees de hele case van Azora die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Azora is een middelgrote zorginstelling in de Achterhoek. Vanuit acht zorgcentra in verschillende dorpen wordt alles in het werk gesteld om kwetsbare mensen zo zelfstandig mogelijk hun leven te laten leiden.

Professioneel ingevuld ‘naoberschap

Bij ons in de Achterhoek zijn we gehecht aan de unieke kleinschalige en afwisselende omgeving, aan de vertrouwde sociale contacten en de eigen cultuur. Deze mentaliteit wordt goed verwoord in onze pay-off: ‘Zo zorgen we voor elkaar in de Achterhoek’. Het voor de Achterhoek zo kenmerkende ‘naoberschap‘ vullen we bij Azora professioneel in.

Jaarlijks 50 mensen nodig

Azora zoekt jaarlijks ruim 50 nieuwe medewerkers om groei en vervanging bij pensionering op te vangen. De instelling concurreert in de markt om zeer schaars en niet zo mobiel talent. Daarbij wordt verder gekeken dan alleen naar de benodigde diploma’s. De fit met de juiste Azora-mentaliteit is het belangrijkst.

‘We kijken verder dan de diploma’s. De fit met de juiste Azora-mentaliteit is het belangrijkst’

Warme, menselijke campagne

Eigen mensen geven Azora een 8.1 (‘beste werkgever van Gelderland’ in de Effectory-verkiezing). De uitdaging was dat steengoede intrinsieke verhaal ook steengoed naar buiten te vertellen. Op basis van de aantrekkelijke kanten van Azora hebben we dan ook een warme, menselijke campagne ontwikkeld die je niet alleen snapt (het hoofd verovert) maar ook echt kunt voelen (het hart veroveren).

Naast ‘warmte’ ook een stevige dosis humor

De toon van de campagne is humorvol, fris én warm. Veel hartverwarmender dan je in de meeste wervingscampagnes ziet. Daarmee benadrukken we: bij ons werk je voor mensen met wie je een hechte band kunt opbouwen. In de headings en teksten zit naast ‘warmte’ ook een stevige dosis humor, karakteristiek voor de mentaliteit in de Achterhoek, en voor de cultuur binnen Azora.

de sterke band, het respect en de liefde voor elkaar, je kunt het allemaal proeven in de posts

Kortom: De goede atmosfeer die je bij ons aantreft, de sterke band tussen bewoners en medewerkers, het respect en de liefde voor elkaar, je kunt het allemaal proeven in de posts op Facebook. Dat is waardevol, denken we. Als een baan die een werkgever aanbiedt leuk is, moet de uitnodiging om daar te komen werken ook leuk zijn.

Wat was de impact van de case?

De impact was te zien op drie terreinen:

> Betrokkenheid

De campagne met echte bewoners en collega’s in de hoofdrol sprak intern erg aan. De uitingen kregen veel likes, comments en shares (hoge engagement rate van 15,5%). Hierdoor werden de beoogde resultaten grotendeels organisch behaald.

> Reputatie

In de regio gaf de campagne veel rumoer. Concullega’s werden onrustig door verloop en kopieerden elementen uit onze aanpak. De campagne is een bevestiging van onze organisatiecultuur en manier van werken. Die klopt intrinsiek, blijkt ook uit de herverkiezing tot ‘beste werkgever’ in 2018. Azora wordt regionaal erkend en bekend voor het werk dat ze doet.

Concullega’s werden onrustig door verloop en kopieerden elementen uit azora’s aanpak

> Recruitment

Met een zeer bescheiden mediabudget van 2.000 euro (15,62 euro per hire) werden 128 vacatures vervuld (tussen januari ‘17 en maart ’18). Er is in 2017 ongeveer 15.000 euro (117,18 euro per hire) geïnvesteerd in het concept, de creatieve uitwerking (taal, beeld) van advertenties/posts en het community management. Bijkomend neveneffect was een verkorting van de doorlooptijd (van vacature tot aanname) tot ongeveer 30 dagen.

Campagneplaten6 azora

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In beeld en taal raakt deze campagne precies waar Azora voor gaat en staat. De campagne roept emotie op, een glimlach, een goed gevoel. De belofte van Azora, ‘Zo zorgen we voor elkaar in de Achterhoek’ is getroffen in de beelden en teksten; warm, menselijk en met humor die ook zo kenmerkend is voor de streek.

Een breed bereik en veel sollicitanten

Het is een zeer effectieve campagne en simpel opgezet. Verschillende social posts benadrukken de voordelen van Azora als werkgever. De bijzondere toon en kracht van elke individuele uiting, van de ‘knappe kerels van Silvolde’ tot ‘direct een vast contract’, veroorzaakte een breed bereik en veel sollicitanten. Vooral door de ambassadeursrol van medewerkers die zich herkenden in de integriteit van de campagne.

Bewezen: een goed verhaal sorteert effect

De campagne is daarmee het bewijs dat een goed verhaal, en dan ook nog eens goed verteld, effect sorteert. Het helpt net even iets beter na te denken over een inspirerende vorm van verhalen, die de doelgroep raakt. Niet alleen in het hoofd, maar vooral recht in het hart!

Campagneplaten4 azora

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Azora

  • Daphne Sleiderink
  • Friederike Metzemaekers
  • Bea Grimberg

ARA

  • Ton Rodenburg
  • Jaap Toorenaar
  • Anneloes van Vugt
  • Leon Bouwman
  • Mike Demelinne

Fotografie

  • Guido Pelgrim

Campagneplaten 5 azora

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners