Gem. leestijd 2 min  1346x gelezen

Johan Doornenbal (Luba): ‘Recruiters staren zich blind op Formule 1-wagen’

Johan Doornenbal (Luba): ‘Recruiters staren zich blind op Formule 1-wagen’

In recruitment ‘bouwt nu iedereen een Formule 1-wagen, vol met techniek. Maar de coureur lijken we te vergeten.’

Met die woorden neemt Luba-directeur Johan Doornenbal een voorschot op zijn optreden op het Recruitment Tech Event, op 24 november. Die ‘Formule 1-wagen’ staat voor hem voor de wildgroei aan systemen, die de recruiter kunnen ondersteunen in het vinden en binden van de juiste werknemers. ‘Maar zet mij in zo’n Formule 1-wagen, en je komt nog nergens. Ik denk dat ik niet eens wegrij. Daar heb je toch echt een Max Verstappen voor nodig.’

‘Wegrijden in een Formule 1-wagen, daar heb je toch echt een Max Verstappen voor nodig’

johan doornenbal recruitment tech event 24 novemberSoft skills zijn nodig

Wat hij maar wil zeggen: ‘Ik hoor veel over systemen, maar weinig over de mensen die het moeten doen. Maar uiteindelijk zijn het toch mensen die anderen moeten verleiden, die kandidaten kunnen binnenhalen en kunnen overtuigen bij jou te komen werken. Daar zijn soft skills voor nodig. Mensen vinden is 1, en daar kunnen systemen uitstekend bij helpen. Maar mensen vervolgens ook verleiden, dat is de kunst.’

‘Een beetje een tegengeluid’

Noem het gerust ‘een beetje een tegengeluid’, zegt hij. Niet dat hij iets tegen moderne tools heeft, integendeel. ‘Het is in mijn ogen alleen én/én. Je kunt een tool vinden die heel snel kandidaten vindt. Maar hen vervolgens interesseren? De beste sourcer is niet per se de beste om kandidaten binnen te loodsen. De heel goede recruiter weet die twee dingen te combineren. Maar ik heb nog geen systeem gezien dat dat kan.’

‘Staar je niet blind op wat allemaal kan, en vergeet de soft skills niet’

Niet blindstaren op het systeem

Sowieso staren recruiters zich nogal eens te snel blind op de kandidaten die na een vacature uit hun systeem komen rollen, stelt hij. ‘Het gaat er mij niet alleen om kandidaten te vinden, maar juist ook om een relatie met hen op te bouwen. Trek het eens iets breder. Ga niet vanuit een vacature mensen een baan aanbieden, maar denk vanuit de toekomst, bouw een community, en ga met een grotere groep een relatie aan. Daar heb je op lange termijn veel meer aan.’

Verleiden kan niet meer met een mailtje

Zijn slotsom: ‘Staar je niet blind op wat allemaal kan, en vergeet de soft skills niet. Gevonden kandidaten verleiden kon je vroeger misschien nog met een mailtje. Maar dat was vroeger, dat kan nu echt niet meer…’

Hoor meer over de visie van Johan Doornenbal

Meer horen over de visie van Luba-directeur Johan Doornenbal? Op 24 november tijdens het Recruitment Tech Event vertelt hij er alles over. Inschrijven kan hier.

Beeld boven

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners