Te weinig informatie geven, te langzaam reageren, interviews afzeggen: recruiters doen het nog steeds volop in sollicitatieprocedures. En er is weinig dat de kandidaat méér ergert dan dat, blijkt uit recent onderzoek.
‘Te weinig informatie over wat je met een functie kunt gaan verdienen’ staat helemaal bovenaan de lijst frustraties van kandidaten. Maar ook weinig informatie over de taken in een baan, of over de kansen op ontwikkeling en promotie scoren hoog. Samen met afgezegde of uitgestelde interviews en trage reacties maken ze zelfs de top-5 uit van de grootste frustraties van kandidaten, aldus recent onderzoek van Glassdoor onder ruim 1.100 werkzoekenden.
Tijdverspilling en schimmigheid als frustraties
Samenvattend gaat het de kandidaten eigenlijk vooral om twee dingen, aldus de onderzoekers:
- Transparantie
- Efficiënte tijdbesteding.
Of omgedraaid, waar ze dus een hekel aan hebben:
- Schimmigheid rondom de functie
- Tijdverspilling van de kandidaat
“Het goede nieuws is dat deze vijf frustraties door elke werkgever, van elk formaat, kunnen worden aangepakt”, aldus Julie Coucoules, Glassdoors global head of talent acquisition. “Recruiters kunnen hiermee hun sollicitatieprocedure efficiënter, effectiever en positiever maken.”
5 redenen om zich terug te trekken
Het onderzoek vroeg ook wat kandidaten ertoe zou aanzetten zich uit een sollicitatieprocedure terug te trekken. Hier zag de top-5 er als volgt uit:
- De bekendmaking van ontslagen en reorganisaties (44%)
- Een tegenvallende eerste interactie met een recruiter of hiring manager (40%)
- Negatieve reviews van medewerkers over een organisatie (35%)
- Schandalen rondom een medewerker of leider van de organisatie (33%)
- Negatieve nieuwsberichten over de organisatie (32%)
En wat zorgt voor een positieve ervaring?
Gevraagd naar wat zou bijdragen aan een positieve ervaring, kwam de volgende top-5 bovendrijven:
- Heldere en regelmatige communicatie (58%)
- Goed verwachtingsmanagement, zodat ze zich kunnen voorbereiden: wat kan de kandidaat wanneer verwachten? (53%)
- Goede feedback, ook als ze niet succesvol zijn in de procedure (51%)
- Uitleg over de hele procedure (hoeveel gesprekken en met wie?) (45%)
- Een eenvoudig en efficiënt online sollicitatieproces (43%)
Verschillen mannen en vrouwen hierin?
Er blijken in de resultaten soms opmerkelijke verschillen tussen mannen en vrouwen. Zo ergert maar liefst 57 procent van de vrouwen zich aan het gebrek aan duidelijkheid over de primaire arbeidsvoorwaarden. Onder mannen is dit voor ‘slechts’ 44 procent een van de grootste frustraties. En terwijl voor 43 procent van de vrouwen een negatieve recensie een reden kan zijn om zich terug te trekken uit het proces, is dit voor mannen ‘slechts’ 28 procent.
Hoe lang mag het proces zijn?
Meer dan 4 op de 5 ondervraagden (82%) zegt overigens dat ze willen dat de hele procedure van sollicitatiegesprekken minder dan een maand duurt. Zo’n 40% hoopt zelfs dat het ook binnen een week kan. Dat is een behoorlijk verschil met de realiteit, waar een sollicitatieprocedure gemiddeld nog steeds zo’n 25 dagen in beslag neemt. En waar zelfs de snelste procedures nog altijd wel een week kosten.
‘Kandidaten willen een snelle en efficiënte procedure, zodat ze goed geïnformeerd snel van start kunnen’
“De time-to-hire is dus cruciaal”, concludeert Coucoules. “Kandidaten willen een snelle en efficiënte procedure, zodat ze als goed geïnformeerde mensen snel van start kunnen. Niemand houdt ervan zijn tijd te verknoeien. Daarom is het dus ook zo belangrijk voor werkgevers om zoveel mogelijk informatie vroegtijdig te geven, zodat kandidaten een goede, weloverwogen beslissing kunnen nemen of ze de baan écht willen of niet.”
De praktijk is vaak nog anders
Klinkt logisch allemaal? Ja, vast wel. Toch is de praktijk vaak nog wel anders, blijkt uit onderzoek van Talent Board naar de candidate experience. Zo meldt een meerderheid van de door hen ondervraagde kandidaten wel eens langer dan 3 maanden (!) hebben moeten wachten op een reactie van een werkgever. Ook zegt 80 procent (!) dat het na een sollicitatie voorkwam dat ze helemaal niets hoorden. En slechts 7 procent kreeg ooit een telefoontje van een recruiter met het slechte nieuws van een afwijzing.
slechts 7 procent kreeg ooit een belletje van een recruiter met het slechte nieuws van een afwijzing
Daarnaast blijkt uit dit onderzoek dat nog slechts een minderheid van de bedrijven aan afgewezen kandidaten vraagt hoe ze het proces ervaren hebben. Zo’n 36% vraagt kandidaten helemaal niet om feedback, nog eens zo’n 29% doet dat alleen aan degenen die zijn aangenomen. Vraag die feedback eerder en vaker, en de ervaring van de kandidaat gaat zienderogen omhoog, aldus de onderzoekers. En daarmee dus ook de kwaliteit van de kandidaten die zich aan jou als werkgever willen verbinden.