Maar liefst 51 inzendingen kwamen er binnen voor de Werf& Awards, ruim méér dan ooit. De jury had er een harde dobber aan, maar koos uiteindelijk deze 19 cases tot de voorselectie. Het woord is nu aan het publiek.
In de categorie Recruitment zijn 9 cases door de voorselectie gekomen (in alfabetische volgorde):
- Allen & Overy (zelf ontwikkelde serious game als selectiemiddel)
- Alliander (succesvol referralprogramma)
- Fabory Group (data driven aanpak deed kosten flink reduceren)
- I-sec/Schiphol (hypertargeting voor beveiligers op Schiphol)
- Purdey (operational excellence in hele recruitmentproces)
- Rijksstagebureau (alle ICT-stages vanuit 1 plek gecoördineerd)
- Sandd (recruitment- en prestatiedata gekoppeld)
- Tata Steel (ingezonden als arbeidsmarktcommunicatiecase, succesvol referralprogramma)
- VDL (1 integrale aanpak voor de hele VDL Group)
In de categorie Arbeidsmarktcommunicatie hebben 10 cases de voorselectie gehaald:
- Albert Heijn (grappige, overdreven campagne voor jongeren)
- Alliander (unieke 360°-VR-Experience voor technici)
- Defensie (campagne: ‘Word de leider die je zelf zou volgen )
- Erasmus MC (Werken aan Beter Worden: integrale campagne)
- Jongerenpunt Midden Brabant (eigen reclamebureau tegen werkloosheid)
- Politie (grootse IT-campagne, ontwikkeld samen met IT-experts)
- Reinier de Graaf (speciaal spreekuur voor afgewezen sollicitanten)
- SKSG Kinderopvang (campagne gebouwd rondom kinderdromen)
- Tommy Hilfiger (employer branding via TED-talks)
- Zorgplein Noord (zonder mediabudget samen zorgers in spe bereiken)
>> Lees hier nog eens uitgebreid alle 51 inzendingen na
Wat de jury opviel: waar is het onderwijs?
De eerste voorselectie is tot stand gekomen door een 15-hoofdige vakjury, onder leiding van Marion de Vries (The Reputationals). Zij toonde zich ‘blij’ met met de enorme hoeveelheid inzendingen van dit jaar. Dit jaar waren er maar liefst 51 cases die een gooi naar de felbegeerde prijzen willen doen, een absoluut record.
Minder retail, meer zorg
In de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’ viel het De Vries op dat er ‘veel minder retail, en minder supermarkten’ meedingen, en juist wel ‘heel veel meer zorg’, al zijn er eerlijk gezegd nog niet heel veel zorginstellingen waarbij die inzending ook tot een voorselectie geleid heeft. Verder ziet de jury naar eigen zeggen ‘veel ‘emotie’-campagnes, minder puur op cijfers gebaseerd’ en aan de andere kant ziet ze ook steeds meer techniek (zoals VR) toegepast, maar ontbreekt het volgens haar nog aan ‘echte innovaties, zoals AI’.
Meer ‘echte beroepen’
Daarnaast ziet De Vries dat veel organisaties (met name in de zorg) zoals ze het zelf zegt ‘de bescheidenheid voorbij zijn’. Bovendien valt haar op dat er veel ‘echte beroepen’ gezocht worden (en dus minder zakelijke dienstverlening). ‘En verhalen staan centraal. Echte verhalen. De mogelijkheid om écht contact te krijgen, bijvoorbeeld via events. Zodat je als sollicitant weet waar je aan begint.’
Na het succes van De Luizenmoeder verwacht je toch meer zichtbaarheid van het onderwijs?
En als laatste, zo valt haar op: ‘Waar is eigenlijk het onderwijs? Daar is toch ook een enorm tekort? Waarom zien we daar geen enkele impactvolle campagne?’ De Vries verwijst naar het succes van de tv-comedy De Luizenmoeder. ‘Dan verwacht je toch meer zichtbaarheid van het onderwijs? Maar wie weet, misschien komt dat in 2019…’
Recruitment: jury niet omvergeblazen
In de categorie recruitment werd de jury naar eigen zeggen ‘niet omvergeblazen door de verrassende, vernieuwende cases’, aldus een kritische De Vries. Ook hier werd namelijk gesignaleerd dat er weinig nieuwe technieken werden ingezet, zegt ze, en ook de omschrijving van het daadwerkelijke resultaat van een inspanning op de instroom ‘mag nog wel een tandje beter’. Een kritische noot, maar toch kostte het de jury ook nog best wat inspanning om van de vele mooie cases in deze categorie de 9 mooiste eruit te selecteren.
Het woord is nu aan jou!
Uiteindelijk kwam de jury dus tot 19 voorgeselecteerden. Het woord is nu aan jou, de lezer, om te komen tot twee keer 5 genomineerden, die uiteindelijk tijdens Werf& Live meedingen naar de prijzen. ‘We zijn benieuwd wie dat worden’, aldus De Vries.
>> Lees hier nog eens uitgebreid alle 51 inzendingen na, of stem meteen
En kom naar de uitreiking!
De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot 1 april 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.
- Meteen inschrijven kan hier