Tijdens de Webinar Week ging het vorige maand een hele dag lang over arbeidsmarktcommunicatie. Wat leerden die 5 webinars ons?
Dagvoorzitter Martijn Hemminga loodst de kijker door 5 webinars over de huidige stand van zaken in arbeidsmarktcommunicatie. Dat gaat van employee storytelling tot de kracht van serious games om kandidaten spelenderwijs kennis te laten maken met je organisatie. Maar ook over bijvoorbeeld de vacaturetekst. Haalt die het jaar 2020 eigenlijk nog wel?
#1. Lianne Toebes over: hoe Lidl employee storytelling inzet
De aftrap van deze dag is voor Lianne Toebes, die vertelt hoe supermarkt Lidl niet alleen zichtbaar wil zijn naar de consument, maar ook op de arbeidsmarkt al jaren consequent bouwt aan haar werkgeversmerk. Met onder meer een contentplatform zonder vacatures, interne storytelling om de trotsheid te vergroten, zichtbaarheid bij Goede Tijden Slechte Tijden en gerichte doelgroepcampages.
supermarkt Lidl bouwt op de arbeidsmarkt al jaren consequent aan haar werkgeversmerk
Toebes, senior manager arbeidsmarktcommunicatie, recruitment & engagement van Lidl, vertelde in een tweegesprek met Martijn Hemminga hoe zij intern en extern middels employee story telling bouwen aan engagement, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.
(Deze video komt binnenkort online)
#2. Max Boodie & Jaap Schoeman over: serious gaming in selectie
Matchen op een cv en een paar persoonskenmerken? Dat is in de huidige arbeidsmarkt niet meer genoeg. De match op ‘soft skills’ wordt steeds belangrijker. Maar hoe krijg je daar zicht op?
De match op ‘soft skills’ wordt steeds belangrijker. Maar hoe krijg je daar zicht op?
Bij PlaytoWork geloven ze in de kracht van gamification, om via het spelen van spelletjes inzicht te krijgen in de kwaliteit van kandidaten. Ceo Max Boodie en mede-initiatiefnemer Jaap Schoeman laten in dit webinar zien hoe zij – vooral – mbo’ers helpen op de arbeidsmarkt door hen een aantal korte online spellen te laten spelen.
#3. Ricardo Risamasu, over employer branding: waarvoor sta je als organisatie?
In de huidige arbeidsmarkt hebben kandidaten het voor het uitkiezen. Ze kiezen dan meestal voor organisaties die duidelijk maken waarvoor ze staan, zowel qua cultuur als maatschappelijke relevantie. Ricardo Risamasu en Bert Kok, beiden werkzaam bij Talmark, laten in 5 stappen de ins en outs zien van hoe je een werkgeversmerk ontwikkelt en hoe je dat concreet doorvertaalt naar een website.
Kandidaten kiezen tegenwoordig voor organisaties die duidelijk maken waarvoor ze staan
Dat doen ze aan de hand van een concrete case: die van Van Haren schoenen, en hun nieuwe website. Welke praktische handvatten gebruikten ze om deze organisatie te laten kiezen? Waarbij de boodschap ‘Samen kunnen we alles’ door alles heen terug te zien is.
#4. David den Besten & Deborah Hempenius, over: de toekomst van de vacaturetekst
De vacaturetekst is bijna altijd de eerste kennismaking die een kandidaat met jouw organisatie heeft. Ook nu nog. En zo’n tekst moet dan de doelgroep inspireren, verleiden en uiteindelijk liefst ook aanzetten tot actie: de sollicitatie. Maar verleiden vacatureteksten de doelgroep nog wel? En wat is eigenlijk het alternatief? Met andere woorden: bestaan vacatureteksten in de toekomst nog wel?
Verleiden vacatureteksten de doelgroep nog wel? En wat is eigenlijk het alternatief?
In dit webinar gaan contentmarketeer Deborah Hempenius en senior online marketeer David den Besten (beiden werkzaam bij Minescape) op die vragen in. Of de vacaturetekst over 10 jaar nog bestaat? Zover durven de twee niet in de glazen bol te kijken. Maar dat er zich alternatieven aandienen, dat lijkt inmiddels wel zeker!
(Deze video komt binnenkort online)
#5. Frank Nijmeijer, over werven in tijden van schaarste
Als laatste in de rij over arbeidsmarktcommunicatie anno 2018 was de beurt aan Frank Nijmeijer, partnermanager bij de snelgroeiende scale-up Wonderkind, die de aangekondigde Lars Wetemans mocht vervangen.
In sommige beroepsgroepen is minder dan 8% van de kandidaten actief op zoek naar een baan
Zijn insteek was vooral hoe je de enorme groep latent talent kunt bereiken. In sommige beroepsgroepen is minder dan 8% van de kandidaten actief op zoek naar een baan. Wat doe je dan? Volgens Wonderkind is het dan zaak om heel goed te kijken naar hoe grote e-commercebedrijven als Amazon, Bol.com en Coolblue het aanpakken. En dat betekent: mensen verleiden met nieuwe technieken. Op sociale media, maar ook in apps als Tinder en Happn en ja, eigenlijk op elke website waar toptalent zich ook bevindt. Door talent te bereiken in elke fase van de candidate journey, op het juiste moment en met de juiste content, win je de war for talent, aldus Nijmeijer.
Over de Webinar Week
De Webinar Week is een initiatief van Werf& in samenwerking met ZiPconomy. De Webinar Week wordt mede mogelijk gemaakt door Adviesbureau Labor Redimo. De Webinar Week wordt twee keer per jaar georganiseerd, en bevat dan 5 dagen achter elkaar 5 webinars over één thema. Op dinsdag 13 februari was het thema: ‘Arbeidsmarktcommunicatie anno 2018’.