Nu kandidaten zich niet meer in rijen verdringen voor je vacatures, wordt de ervaring die je hen biedt steeds belangrijker. En steeds meer organisaties hebben dat gelukkig ook in de gaten. Maar waar moet je dan allemaal op letten? Wat komt erbij kijken als je jouw sollicitanten een ervaring wilt bieden die ze niet snel zullen vergeten? Op de tweede dag van de recente Webinar Week ging het daarover, in 5 opeenvolgende webinars. Wat pikten we daaruit op?
#1. De rollen omgedraaid
Het is nog niet zo lang geleden dat werkgevers het niet hadden geaccepteerd als ook een kandidaat voor een vacature zijn eigen eisenlijstje had. ‘Voor jou 10 anderen’ was toen nog het idee. Maar zo werkt het inmiddels nergens meer, betoogde Jim Kleijnen, Regional Sales Manager bij Cornerstone OnDemand (links op de foto boven), tijdens zijn webinar. ‘En dat betekent dat organisaties anders moeten recruiten, want deze nieuwe talenten kijken meer dan ooit naar wie jij bent, wat je te bieden hebt en hoe je hen gaat helpen hun doelen te bereiken.’
‘Nieuwe talenten kijken meer dan ooit naar hoe je hen gaat helpen hun doelen te bereiken.’
Zijn tips waren onder meer: let meer op diversiteit, zorg dat iedereen in de organisatie mee gaat werven, ga reskillen en zorg dat je ook je tijdelijke werkgevers goed behandelt. ‘In een onderzoek gaf 54% van de freelancers aan dat klanten te lang wachten met betalen, terwijl nog eens 45% aangaf dat hun klanten te laat betalen. Dat is slecht voor je reputatie, zeker als je dringend op zoek bent naar hulp.’
- Benieuwd naar wat Jim Kleijnen nog meer allemaal deelde? Schrijf je hier in om dit webinar terug te zien. Lees hier meer over dit webinar. Of lees de whitepaper die Cornerstone over dit onderwerp schreef.
#2. Denk niet in vacatures, maar in leads
Denken in vacatures is sowieso steeds meer iets ouderwets aan het worden, betoogde Ricardo Risamasu, partner van employer branding-bureau Talmark. In deze tijd is het beter om te denken in termen van koude en warme leads, zoals ook in de saleswereld te doen gebruikelijk is. Dat biedt namelijk kansen om op een andere manier over je experience na te denken,en zo meer en betere kandidaten aan je te binden.
‘In contact komen met ‘leads’, net zoals in sales, neemt steeds meer de plaats in van solliciteren.’
‘In contact komen met ‘leads’, net zoals in sales gebruikelijk is, neemt steeds meer de plaats in van solliciteren’, aldus Risamasu. En de recruitmentsite wordt daarin volgens hem de plek waar je talent moet zien te inspireren. ‘Waar je een wereld van mogelijkheden wilt laten zien om jezelf te ontwikkelen. Een wereld die ruimte biedt voor jou als professional én als persoon.’ Solliciteren wordt volgens hem dan ook ‘veel meer tweerichtingsverkeer’. Met daarin dus ook antwoord op de vraag: ‘wat kun jij als werkgever voor mij als kandidaat betekenen?’
#3. Dit zijn de afknappers in elk proces
Oké, denken in leads dus. Maar minstens net zo belangrijk is de vraag: wat moet je níet doen als je kandidaten aan je wilt binden? Onder meer op die vraag ging Sara Cauwenbergh (Indeed) in tijdens haar webinar, op basis van onderzoek dat het vacatureplatform er al langer naar doet.
Stuk voor stuk zijn de afknappers op de keper beschouwd geen rocket science.
Je kandidaten in onzekerheid laten, de sollicitatieprocedure niet uitleggen, slecht afwijzen, iemand aan het lijntje houden; het blijken allemaal flinke afknappers voor sollicitanten. Net als treuzelen, niet luisteren, niet doorvragen, je kandidaat in een sollicitatiegesprek aan een kruisverhoor onderwerpen, overdreven verwachtingen wekken, of alleen eisen, en wensen niet willen horen. Stuk voor stuk op de keper beschouwd geen rocket science. Maar waarom zien we het in de praktijk op al deze gebieden nog zo vaak verkeerd gaan? Omdat nog steeds niet elke werkgever gewend is aan de nieuwe werkelijkheid, aldus ‘recruitment evangelist’ Cauwenbergh. Maar dat zouden ze maar beter wel doen, betoogt ze.
#4. Bewegend beeld is breed toepasbaar
Dat YouTube goed bezocht is? Dat weten we nu wel. Dat jongeren meer video kijken dan tekst lezen? Ook bekend. En dat zelfs steeds meer ouderen video prefereren? Niet echt een verrassing. Maar dat bijna élk onderdeel van een sollicitatieproces is te verbeteren met bewegend beeld? Dat is nog lang niet overal doorgedrongen.
‘Juist met video kun je verwachtingen van een kandidaat overtreffen.’
Toch is het precies wat Walter Hueber (Cammio) probeert duidelijk te maken. Of het nou gaat om kandidaten die zichzelf willen introduceren, werkgevers die willen employer branden, een live sollicitatiegesprek, een formulier, of een terugkoppeling naar een kandidaat: video kan op allerlei momenten een beter alternatief dan tekst zijn. Juist ook omdat je er zo mooi verwachtingen van een kandidaat mee kunt overtreffen, zo stelde Hueber terecht.
#5. Waarom moeilijk doen als het ook WhatsApp kan?
Waarom zou je kandidaten nog steeds laten solliciteren via saaie formulieren als het ook ‘gewoon’ via WhatsApp kan? De app staat tegenwoordig bij bijna iedereen op de telefoon, en maakt de drempel om te solliciteren dus veel lager, aldus Luuk van Neerven (Joboti), tijdens zijn webinar.
‘Kandidaten zitten toch al de hele dag in WhatsApp met vrienden, dus is dit een logische stap.’
Volgens Van Neerven vinden kandidaten solliciteren via WhatsApp niet alleen veel makkelijker en prettiger dan via een formulier, ze reageren hierdoor ook veel sneller. En bovenal: onderzoek wijst uit dat je conversie met 25% hoger wordt als je kandidaten via chat laat solliciteren in plaats van een formulier, legt hij uit. ‘Kandidaten zitten toch al de hele dag in WhatsApp met vrienden, dus is dit een logische stap.’
Lees ook