Gem. leestijd < 1 minuut  2523x gelezen

Digitale recherche zoekt slimme agenten via online experience

Digitale recherche zoekt slimme agenten via online experience

De politie is vorige week een wervingscampagne gestart om meer hoogopgeleiden in het complexe digitale opsporingswerk in te laten stromen.

Onderdeel van de campagne is ‘online experience’ #crimediggers, bedoeld om hbo’ers en wo’ers met een financiële of ICT-achtergrond te laten kennismaken met het recherchewerk bij de politie.

Denkkracht nodig

Achtergrond van de campagne is dat criminaliteit steeds complexer wordt, en zich tegenwoordig vrijwel altijd afspeelt in het digitale domein: cybercriminaliteit, malware, bitcoinfraude, illegale praktijken op het zogeheten deep web (sites die niet door zoekmachines worden gevonden). Voor al dit opsporingswerk zijn steeds meer hoogopgeleide politiemedewerkers nodig.

Ook financials, tegen witwassen

Behalve voor de digitale opsporing neemt de politie ook hbo’ers en wo’ers aan voor de financiële recherche. Uiteraard om economische delicten − zoals witwassen − op te sporen, maar ook voor het blootleggen van transacties binnen grotere criminele netwerken.

Twee sporen

Crimediggers is een soort vervolg op de Cybercrime Challenge die de politie de afgelopen jaren al organiseerde. Om zowel financials als ICT’ers aan te spreken, biedt de experience #crimediggers een financieel én een digitaal spoor. Kandidaten kunnen zelf kiezen welke route ze volgen. De gemiddelde speeltijd is tussen de 2 en 4 uur. Al zijn er dus ook mensen die er ruim 57 uur voor nodig hebben, zoals onderstaande tweet duidelijk maakt…

 

Meer campagnes:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners