Een nieuwe chatbot in Engeland helpt professionals in de ouderenzorg preselecteren. Zo’n 70 procent van de kandidaten krijgt géén aanbod. Kosten per chat: zo’n 5 pond.
Anchor, een Britse zorginstelling voor ouderenzorg, zet de chatbot in voor werving van nieuwe personeelsleden. Een belangrijke reden hiervoor was het feit dat veel mensen de kwaliteiten hadden om in de ouderenzorg te werken, maar die niet vertaald kregen naar een cv. De chatbot heeft deze preselectie via een aantal eenvoudige vragen makkelijker gemaakt.
Kandidaten krijgen zelfs de vraag om een tijdslot te kiezen op welk moment ze gebeld willen worden
Ook vraagt de bot de kandidaten naar hun telefoonnummer als ze die eerste selectievragen doorkomen, zodat de recruiter hen kan bellen. Ze krijgen zelfs de vraag om een tijdslot te kiezen op welk moment ze gebeld willen worden. In het jaar dat men dit doet is de tijd per gesprek gedaald van 30 naar 15 minuten voor een telefonische tweede screening, omdat recruiters steeds beter weten wat te vragen.
Geen al te romantisch beeld
Belangrijk bij de werving van zorgmedewerkers is het verloop laag te houden. Veel mensen hebben een romantisch beeld van werken in de zorg. Anchor heeft dat ook gezien toen ze de chatbot erg positief lieten zijn over het werk en de werkgever. Maar nu is de bot eerlijker: het is gewoon heel hard werken in de zorg.
Ben je bereid zo lang te reizen?
Andere belangrijke reden waarom kandidaten in de zorg snel vertrekken is de reistijd. Iets dat Anchor dus ook in de chatbot heeft gebouwd. Met toestemming leest de bot de locatie uit van de kandidaat, zoekt de werklocatie erbij die het dichtst bij is en kijkt of daar vacatures zijn. Vindt een kandidaat een vacature interessant, dan vraagt de bot aan de kandidaat of zijn/haar huidige locatie thuis is. Als dat zo is, vraagt de chatbot hoe je van plan bent te reizen en haalt uit Google Maps de verwachte reistijd. Dan vraagt de bot of de kandidaat bereid is die tijd elke ochtend die reistijd te hebben.
de chatbot van Anchor voerde afgelopen jaar 2.264 gesprekken. 720 kandidaten kregen een aanbod
De cijfers: een conversie van bijna 32 procent
Het afgelopen jaar heeft Anchor 2.264 gesprekken gevoerd via de chatbot. Van die kandidaten hebben er 720 een aanbod gekregen, een conversie van 31,8%. De kosten per gesprek liggen rond de 5 pond (nog geen 6 euro). Deze kosten zijn voornamelijk advertentiekosten en dalen nog steeds door het lerend vermogen in targetting.
De toekomst: meer game-based testen
In de nabije toekomst kan de kandidaat het hele sollicitatieproces afronden via de bot. Dus inclusief alle vragen die normaal op een formulier staan en het uploaden van de cv. Een andere nabij toekomstplan is game-based psychometrische testen toevoegen, zo vertelde Anchor op Unleash 2018 in Londen. Een logische stap natuurlijk, want kandidaten worden nu nog vooral op cv geselecteerd, terwijl de bot juist is begonnen omdat die cv’s zo slecht zijn als selectietool.
Conclusie: succes is mogelijk
Ook in de ouderenzorg kunnen chatbots ongelooflijk succesvol zijn. Ze kunnen vooral hun waarde bewijzen voor screening van kandidaten die misschien minder goed zijn in het maken van een cv. En daarnaast is ook de lokalisatie-tool echt wel iets voor de toekomst voor veel meer organisaties.
De auteur van dit blog, Bas van de Haterd, is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.