Recruitmentbots zijn hot. Maar werkt het voor iedereen? En hoe haal je nou het meeste waarde uit zo’n geautomatiseerde chatbot? Deze 4 interviews werpen een licht op zulke vragen.
Er is al een tijdje veel te doen over chatbots in recruitment. Maar wat eerst vooral een mooie belofte was, begint de laatste tijd ook op steeds meer plekken dagelijkse praktijk te worden. Met allerlei toepassingen om 24/7 vooral de ervaring van de kandidaat te verbeteren. Bij de collega’s van Recruitment Tech houden ze die ontwikkeling ook al een tijdje in de gaten. Hier een kleine selectie van de video-interviews die ze er de laatste maanden over produceerden:
#1. Luuk van Neerven: ‘Een derde komt buiten kantoortijden’
Dat bots zich niet hoeven te houden aan kantoortijden en 24/7 beschikbaar zijn, dat is nu al een groot voordeel, zegt Luuk van Neerven, CEO van chatmodulebouwer Joboti. Sollicitanten doen dat solliciteren immers ook meestal buiten kantoortijden. ‘We zien dat een derde van de gesprekken die onze bot voert buiten de kantoortijden plaatsvindt’, zegt hij dan ook.
‘Ga niet doen alsof de virtuele recruiter een echte medewerker is’
In de video noemt hij ook nog meer voordelen van chatbots om kandidaten met je organisatie te laten communiceren. Dat kan zelfs een leuke conversatie opleveren voor de kandidaat, zegt hij. ‘Dat leuke vind ik erg belangrijk. Al moet het natuurlijk ook in de toon van de klant zijn. En we zeggen ook: wees er eerlijk in dat het een virtuele recruiter is, ga niet doen alsof het een echte medewerker is.’
#2. Jan van Dijk: ‘De chatbot heeft veel volgende stappen’
Slechts 2% van de bezoekers op de site van Octas gebruikt de chatbot die daar wordt aangeboden. Weinig? Dat kun je vinden, maar van die 2% laat vervolgens mooi wel 15% contactgegevens of zelfs een cv achter, zegt Octas-directeur Jan van Dijk. De chatbot van de detacheerder, een product van het bovengenoemde Joboti, geeft klanten niet alleen informatie, maar bijvoorbeeld ook beroepskeuzetesten.
‘De toekomst ligt echt in de flow verbeteren, bijvoorbeeld met echte recruiters’
Van Dijk ziet een gouden toekomst weggelegd voor deze technologie. ‘De chatbot heeft heel veel volgende stappen. De toekomst ligt ook echt in de flow verbeteren, bijvoorbeeld met echte recruiters. Dus als er een vraag omhoog komt, dat we dan live kunnen ingrijpen. Daarnaast hebben we de integratie met campagnes op het programma staan.’
#3. Chris Collins: ‘Logisch dat bots populair zijn’
Mensen sturen graag berichten. En daarom is het niet meer dan logisch dat chatbots populair zijn, aldus Chris Collins, CEO van RoboRecruiter, dat tijdens de afgelopen Unleash-conferentie in Londen de Startup Award in de wacht sleepte.
‘Via een chatbots bereik je mensen voor wie je nog geen tijd hebt gehad’
RoboRecruiter gebruikt berichtenautomatisering via een chatbotplatform waarmee recruiters flink wat tijd kunnen besparen op de alledaagse aspecten van het wervingsproces. ‘Onze tool is uniek omdat je op grote schaal met – honderdduizenden – mensen in gesprek kunt gaan die je wel in je database wilt hebben, maar voor wie je nog geen tijd hebt gehad om in contact mee te komen.’ Het grote doel van RoboRecruiter is trouwens – ironisch genoeg: ‘to make hiring more human again‘.
#4. Elena Gritsai en Olga But: ‘Scheelt 20 procent aan tijd’
Bots kunnen niet alleen handig zijn om met kandidaten te chatten en hun informatie te geven, ook op andere manieren kunnen ze tijd besparen. Zo zoekt de AI-aangedreven robotrecruiter VCV ook zelfstandig naar kandidaten, belt ze hen met vragen (met stemherkenning) en nodigt ze hen zelfs uit om een video-interview op te nemen.
‘De robotrecruiter van VCV nodigt kandidaten zelfstandig uit om een video-interview op te nemen’
Dat bespaart zeker 20 procent aan tijd, vertelden Head of Client Success Direction Elena Gritsai en Head Of Business Operations Olga But. Binnen enkele minuten doorzoekt hun bot honderdduizenden cv’s en matcht kandidaten met de juiste functieomschrijving. De kandidaten kunnen vervolgens kiezen of ze willen communiceren via de online chat of gebeld willen worden. VCV kan zo honderden kandidaten per minuut bellen. Tijdens een video-interview gebruikt VCV facial recognition en predictive analytics om de kandidaten verder te screenen en de besten voor de functie te selecteren. De toekomst van de hele recruitmentsector…?
Benieuwd naar meer over bots?
Ontdekken of chatbots ook jouw recruitment kunnen boosten? Kom dan donderdag 7 juni naar Utrecht voor Recruitment Tech Demo_Day 2018. Aan de hand van demo’s, demosessies en tech talks kun je hier je oriënteren én tooling uitproberen. Wie zich aanmeldt vóór 1 mei 2018 ontvangt 31% korting! Meer dan 170 recruitment- en hr-professionals hebben dit al gedaan.
Lees ook:
- Kan deze robot nu al het grootste deel van het recruitmentproces overnemen?
- Nog even, en robot neemt de recruiter (bijna) helemaal over