Nu steeds meer onderdelen van het recruitmentproces worden geautomatiseerd, houdt de recruiter straks tijd over voor andere dingen. De vraag is alleen: wélke andere dingen? Hung Lee ging op onderzoek uit en vond alvast heel wat mogelijkheden…
Recruitment is in feite maar een simpel spelletje, vertelde Hung Lee donderdag op het podium van DiRect, het eerste evenement van OnRecruit in de geschiedenis. De in Nederland geboren oprichter van Workshape.io, hier vooral bekend van zijn zondagse nieuwsbrief, heeft er zelfs een makkelijk acroniem voor verzonnen: SMASH.
- Sourcing
- Messaging
- Assessment
- Scheduling
- Hiring
‘Dat is in feite alles dat we doen’, zei hij. ‘Het begint ermee dat we iemand zoeken, en het eindigt als we iemand aannemen. De rest zit er allemaal tussenin. Oftewel: we SMASH it!‘
Alles wordt automatisch
Maar veel van wat we doen, wordt tegenwoordig geautomatiseerd, vervolgde hij. Voor elk van die 5 stappen zijn tegenwoordig wel tools beschikbaar, die de recruiter werk uit handen kunnen nemen. Denk in de eerste fase aan oplossingen als Pocket Recruiter, IBM Watson of HiringSolved. Of bij ‘messaging’ aan tools als Textio, Crystal, en RoboRecruiter. ‘Zij kunnen je allemaal helpen bij zorgen dat de kandidaten die je vindt ook naar je gaan luisteren.’
er zijn tegenwoordig veel tools beschikbaar om het succes van een kandidaat te voorspellen
Een fase verder, in de assessmentfase, gaat het erom het succes van een kandidaat te voorspellen. Ook daarvoor zijn tegenwoordig vele technologieën beschikbaar, stelt Lee, variërend van Hackerrank en (het Nederlandse) Harver tot Arctic Shores en Pymetrics. Ook het schedulen van kandidaten, iets wat voorheen altijd veel tijd kostte, kan tegenwoordig vrijwel automatisch worden afgehandeld. Alleen de laatste fase (hiring) is volgens Lee nog van automatisering ontbloot. ‘Ik zal eerlijk zijn: daar heb ik nog geen goede technologie voor gevonden. Al weet ik niet wat de toekomst daar zal brengen…’
Het leven van de recruiter wordt steeds makkelijker
Het ‘standaard’ werk van de recruiter wordt dus steeds makkelijker, hield Hung Lee zijn gehoor van zo’n 70 mensen voor. ‘Maar de vraag is dan: wat gaan we doen met de extra tijd?’ ‘Betere contacten met de kandidaat’, riep daarop iemand uit de zaal. ‘Meer personalisatie’, riep een ander. En ‘meer aandacht voor retentie’, aldus een volgende.
‘Storyteller en candidate champion: zomaar een paar nieuwe dingen die je kunt gaan doen’
Zelf had hij zo’n 9 mogelijke rollen in gedachten, variërend van storyteller en community moderator tot audience builder en candidate champion. Ook genoemd: AI-trainer, tools optimiser, values cultivator, vendor manager en hiring strategist. ‘Dat zijn zomaar een paar nieuwe dingen die je kunt gaan doen.’
We hebben andere vaardigheden nodig
Uitbreiding van het werk zal zeker ‘aan de voorkant’ zitten, zegt Lee, waar recruiters zich steeds meer als marketeers gaan opstellen. Maar het zit ook ‘aan de achterkant’, bij de retentie- en de onboardingfase. Ook breidt het vakgebied ‘verticaal’ uit, zegt hij, nu er bijvoorbeeld veel meer data science bijkomt. ‘De skillset die ik had toen ik nog zelf recruiter was, is denk ik niet de skillset die we in de toekomst nodig hebben.’
‘recruitment is traditioneel gezien ‘volgehangen’ met KPI’s. van het gebaande pad afwijken is lastig’
Die skillset veranderen zal overigens nog best lastig worden, voorspelt Hung Lee. Het recruitmentvak is immers traditioneel gezien ‘volgehangen’ met KPI’s. En dat maakt het lastig om van het gebaande pad af te wijken. Maar dat zal toch moeten, aldus Lee. ‘We moeten extracurriculair durven denken willen we verder komen.’
Bouw een publiek en wees zichtbaar
Om te voorkomen dat ze door automatisering overbodig worden, raadt Hung Lee recruiters daarom aan om ‘een publiek te bouwen’ en te werken aan ‘meer zichtbaarheid in en buiten de organisatie’. ‘Als je meer durft te zeggen, krijg je ook meer kansen. Ik adviseer recruiters dan ook daar meer over na te denken, en om een publiek te bouwen dat luistert naar wat je te zeggen hebt. En wees ook zichtbaar als recruiter. Er staat nergens in je functieprofiel dat je online niet meer zichtbaar mag zijn. Dat zal een kritische succesfactor zijn in de toekomst, denk ik. Alleen door zichtbaarder te zijn, kun je volgens mij als recruiter nog sterker worden.’
‘Als recruiter staat nergens in je functieprofiel dat je online niet zichtbaarder zou mogen zijn’
Gaat het de gemiddelde recruiter überhaupt wel lukken om die slag te maken? Lee: ‘Ik ben een optimist. En ik geloof dat we meer capable zijn dan we vaak denken. Er is geen reden om aan te nemen dat recruiters deze nieuwe skills niet kunnen leren en dat het enige wat ze kunnen is dat ze een telefoon kunnen opnemen. Misschien zal niet iedereen in de hele community deze slag kunnen maken, maar het is wel de richting die we op gaan.’