Gem. leestijd 3 min  2659x gelezen

De aller-, allerbeste referralmethode ooit: noem me er 5!

De aller-, allerbeste referralmethode ooit: noem me er 5!

Aan je medewerkers vragen of ze misschien nog een talent voor je organisatie weten? Dat heeft niet zoveel zin. Een veel betere methode: noem me er 5!

Dat referralprogramma’s goede recruitmentresultaten opleveren, dat is geen nieuws. Maar het kan altijd beter, schrijft goeroe John Sullivan op ere.net. Zijn favoriete aanpak: ‘Give me 5‘, volgens hem dé manier om de beste aannames te vinden, beter dan welke denkbare individuele referral-aanpak ook.

Makkelijk, gratis en snel

‘Het is makkelijk, gratis en snel’, schrijft hij. In plaats van iemand te vragen ‘of hij nog iemand weet’, vraag je in Sullivans aanpak gericht door, en help je met een paar simpele trucjes het geheugen van medewerkers op gang. Door bijvoorbeeld gericht te vragen wie iemand ‘de beste innovator in het vakgebied’ vindt, popt er meestal vanzelf een naam op.

Effectiever

Andere vragen: wie vind je de beste manager in jouw vakgebied? Wie de beste probleemoplosser? Wie de beste teamspeler? Wie presteert het best onder druk? En zo door, totdat je 5 goede namen hebt. ‘En omdat de medewerker in kwestie al deze mensen persoonlijk kent, vraag je hem of haar vervolgens om te helpen met deze mensen in contact te komen.’ Simpel? Ja, maar wel aantoonbaar effectiever dan standaard referralprogramma’s, aldus Sullivan, die zegt dat onder meer Google met deze methode werkt.

6877577216_8a1e130ba5_z

Voordelen

Volgens Sullivan is de methode zo effectief omdat hij proactief is, wetenschappelijk, en toch makkelijk en snel in het gebruik. ‘Ik ben nog geen enkel voorbeeld tegengekomen waar de methode geen resultaten heeft opgeleverd.’ Door alleen te vragen naar de beste mensen, vermijd je bovendien dat je met middelmatige mensen opgescheept komt te zitten. En uit onderzoek blijkt meermaals dat juist vakgenoten betere selecteurs zijn dan recruiters: hun ervaring zorgt er immers voor dat ze goed vaardigheden en potentieel kunnen inschatten. Bovendien helpt het altijd als een bekende iemand benadert; dat maakt de kans groter dat de potentiële topkandidaat ook daadwerkelijk toehapt.

Wie kun je vragen?

Wat zijn volgens Sullivan dan de hints die je kunt gebruiken om de beste namen boven te krijgen? ‘Vraag je mensen om degene die ze in hun loopbaan zijn tegengekomen die ze zien als beste…:

  • … manager die ze ooit hebben gehad
  • … professional met wie ze ooit hebben gewerkt
  • … beste innovater
  • … technisch vaardig persoon
  • … probleemoplosser
  • … klantencontactpersoon
  • … productontwikkelaar
  • … flexibele collega
  • … persoon die onder druk kon presteren
  • … verkoper
  • … mentor
  • … internationale talent
  • … onderzoeker’

Geen mail

Eén laatste tip van Sullivan: gebruik geen mailtje om de vragen te stellen. Het levert zelden het effect op dat een face-to-face vraag wél heeft: dat mensen in hun geheugen gaan graven en met namen op de proppen komen die ze anders niet zo snel zouden noemen. ‘Je zult zien dat de meest effectieve referralprogramma’s allemaal componenten bevatten waarin je a. je beste medewerkers benadert en b. mensen proactief benadert. De ‘Give Me 5′-aanpak voldoet aan beide voorwaarden. Bovendien levert deze methode betere resultaten, omdat het met simpele wetenschappelijke trucjes namen boven krijgt die op vrijwel geen andere manier in een referralprogramma boven te krijgen zijn.’

Foto via Flickr.com

Lees meer over referrals

Lees meer van John Sullivan:

Kom naar de expertclass

Je kunt ook een training volgen in referral recruitment. Alle fijne kneepjes in 1 dag bijgeleerd. In deze expertclass krijg je een checklist en input voor een duurzame en succesvolle referralstrategie, vol met best practices en inspirerende voorbeelden. Schrijf je dus nu in!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners