Gem. leestijd 2 min  2207x gelezen

De 4 geheimen van een goed referralprogramma

De 4 geheimen van een goed referralprogramma

Referrals maken het leven van elke recruiter makkelijker. Maar hoe zet je een goed programma op? In elk geval door deze 4 lessen niet te vergeten.

Als recruiter is het fijn als de hele organisatie meewerkt om talent te werven. Dan hoef je niet alleen zelf minder te doen, uit onderzoek blijkt ook dat referrals langer blijven, goedkoper zijn om te werven, sneller onboarden en bovendien ook nog eens beter presteren dan mensen die via een ‘gewone’ procedure geworven zijn.

Veel voordeel

In een e-book bekijkt Paul Petrone de geheimen van 7 referralprogramma’s bij bedrijven die er veel voordeel uithalen. Vier van de tips die dat opleverde, springen er volgens hem uit:

#1. De grootte van de bonus maakt niet veel uit

Er bleek weinig correlatie tussen de hoogte van de aanbrengpremie en het aantal referrals. Een van de onderzochte bedrijven, GoDaddy, zag het aantal referrals zelfs flink stijgen nadat de bonus verlaagd werd van 3.000 naar 1.000 euro. Bij alle bedrijven hoorde hij hetzelfde verhaal: mensen brengen geen andere mensen aan vanwege de hoogte van de bonus. Ze doen dat omdat ze vinden dat ze een mooi bedrijf hebben en willen dat anderen dat bedrijf komen versterken.

#2. Hoe makkelijker het referren, hoe beter

Alle 7 onderzochte bedrijven zochten manieren om referral zo laagdrempelig en makkelijk mogelijk te maken. Bij één van de bedrijven, ons eigen Booking.com, volstaat een mailtje aan de recruiter, maar er is ook een systeem dat ziet als een medewerker een vacature post op sociale media en iemand erop doorklikt en solliciteert, dat de medewerker daar wel voor beloond wordt.

#3. Wil je meer referrals? Maak er een wedstrijd van

De belangrijkste reden waarom veel werknemers niet meedoen aan het referralprogramma? Omdat ze niet weten dat het bestaat, zo blijkt. Ze weten ook zelden welke vacatures er zijn, en het aanbrengen van kennissen is ook zelden top-of-mind. Bij de 7 bedrijven die Petrone interviewde, bleken allemaal marketingactiviteiten te bestaan om het referralprogramma te promoten.

Bij Enterprise Rent-A-Car is bijvoorbeeld een intern memobord ingericht, waarop iedere medewerker kan zien welke regio de meeste referrals oplevert, wat het een soort competitie maakt tussen alle afdelingen, resulterend in meer referrals.

#4. Predik overal dat recruitment een taak van iedereen is

Het belangrijkste doel van een referralprogramma: het idee wegnemen dat alleen de recruiter verantwoordelijk is voor werving en selectie. Bij de New Yorkse verzekeringsmaatschappij PURE benadrukt ceo Ross Buchmueller bijvoorbeeld continu het belang van referrals bij zijn medewerkers, bij elke kans die hij daarvoor krijgt. En dat betaalt zich uit: tussen de 40 en 60 procent van alle nieuwe krachten bij het bedrijf zijn gevonden via iemand die er al werkte.

Lees meer over referrals:

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners