Gem. leestijd 4 min  1619x gelezen

Dankzij Eva zitten Octas’ kandidaten nooit meer om antwoord verlegen (Joboti)

Dankzij Eva zitten Octas’ kandidaten nooit meer om antwoord verlegen (Joboti)

‘s Avonds laat een vraag voor detacheringsbureau Octas? Eva geeft antwoord. De virtuele recruitment-assistent, ontwikkeld door Joboti, wordt steeds slimmer.

Lees de hele case van Joboti die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

Octas, detacheringsbureau in de financiële sector, ontdekte op een gegeven moment dat het bezoek op hun site niet ophield na kantooruren. Leuk, maar ook lastig, want tijdens werktijd is er altijd nog wel een recruiter beschikbaar voor vragen van kandidaten. Na sluitingstijd wordt dat echter een stuk moeilijker. En een live chat is dan al gauw te duur.

eva jobotiEva staat 24/7 voor je klaar

De oplossing? Eva. Deze virtuele recruitmentassistent is ontwikkeld door Joboti en kan eenvoudig via een chatfunctie communiceren met kandidaten. De goedlachse Eva staat 24/7 op de site van Octas klaar om vragen van kandidaten te beantwoorden.

 minder dan 5 procent van de kandidaten solliciteert tijdens een eerste bezoek op de vacaturepagina

Onderzoekt leert dat minder dan 5 procent van de kandidaten solliciteert tijdens een eerste bezoek op de vacaturepagina. Eva gaat ook het gesprek aan met de andere 95 procent van de kandidaten, om zo direct een relatie met hen op te bouwen.

Kandidaatprofiel in kaart

Eva is volledig geautomatiseerd en beantwoordt direct veelgestelde vragen. Daarnaast helpt ze met het in kaart brengen van het kandidaatprofiel. Als Eva dit profiel compleet heeft, stuurt ze dit volledig geautomatiseerd naar de recruiter. Die kan vervolgens direct actie ondernemen. Joboti is bovendien volledig geïntegreerd met Carerix: alle data die Eva via de chat verzamelt worden direct in een kandidaatprofiel in dit ATS opgeslagen.

joboti stephanNachtelijke chatsessies

Inmiddels is gebleken dat Eva haar werk naar behoren doet, aldus Stephan Kockelkoren, co-founder van Joboti. ‘Deze laagdrempelige manier van communiceren zorgt voor een zeer relevante database. Er zijn zelfs in de eerste twee maanden al professionals geplaatst, die door hun nachtelijke chatsessie met Eva tot een nieuwe opdracht zijn gekomen!’

Wat was de impact van de case?

De chatbot op de website van Octas wordt veelvuldig gebruikt: in de eerste maanden start 20 procent van de sitebezoekers een gesprek met Eva. Bezoekers blijken vooral interesse te hebben in vacatures zoeken, waarbij een groot deel (30%) nog aan het oriënteren is. Juist deze doelgroep voorziet Eva van de juiste kennis en informatie over Octas en zijn vacatures.

36% buiten kantooruren

Een groot deel van de bezoekers, 36%, chat buiten kantooruren en krijgt op deze tijdstippen direct vragen beantwoord. De chatbot stelt Octas in staat om rijkere profielen op te bouwen. Dit gebeurt onder andere door de mogelijkheid om een beroepskeuzetest af te nemen, waardoor Octas een inschatting kan maken of een kandidaat past in het financiële werkveld.

20% laat gegevens achter

Zo’n 20 procent van de chatgebruikers laat tijdens het gesprek met Eva zijn contactgegevens achter, waarna de recruiters van Octas in actie komen om de lead op te volgen. Omdat gegevens die via de chat worden uitgevraagd direct in Carerix landen, kan de recruiter direct aan de slag met het kandidaatprofiel. ‘Dit bespaart tijd en zo gaat niets verloren’, aldus Kockelkoren.

joboti

 

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Eva levert direct waarde door een betere candidate experience en hogere conversie. ‘Een eerste stap in de robotisering van het recruitmentvak’, stelt Kockelkoren. ‘Deze chatbot is een voorloper en laat zien dat juist ook recruitmentprocessen zoals contact, selectie en planning goed te automatiseren zijn. Gebruikers reageren positief op de chatbot en worden direct geholpen. Ook blijft de chatbot leren via Artificial Intelligence en wordt zo steeds slimmer. Zolang Eva steeds meer vragen krijgt, worden meer use-cases herkend en kan de chatbot steeds beter anticiperen op de behoefte van de kandidaat.’

Credits case

Voor deze case is Joboti een partnership aangegaan met Carerix, met Octas als een van de eerste klanten. Bij de case waren betrokken:

Luuk van Neerven – co-founder Joboti
Stephan Kockelkoren – co-founder Joboti
Jan van Dijk – directeur Octas Finance
Kelsey Obdeijn – contentmarketeer Octas Finance
Arco Westbroek – chief product owner Carerix

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners