Gem. leestijd 4 min  598x gelezen

Dankzij Big Data beter grip op Nederlands én Europees bèta-talent (TNO)

Dankzij Big Data beter grip op Nederlands én Europees bèta-talent (TNO)

Door allerlei unieke (inter)nationale data te combineren, kan TNO nu beter en gerichter schaars talent aantrekken op Nederlandse én Europese campussen.

De case van TNO is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

TNO is een innovatieve kennisorganisatie met een constante behoefte aan jonge mensen die met de laatste (bèta-)kennis van de universiteit afkomen. Het probleem is alleen: dat talent is schaars. Elke starter kan vaak kiezen uit 20 of meer werkgevers (als hij of zij al niet besluit om voor zichzelf te beginnen of te gaan reizen). En Campus Recruitment typeert zich vaak als een schoonheidswedstrijd waarbij concreet zicht op kwaliteit en kwantiteit ontbreekt. TNO wilde daarom de volgende stap maken in zijn Campus Recruitment door naar een meer data-gedreven, strategische en internationale aanpak te gaan.

Campus Recruitment typeert zich vaak als een schoonheidswedstrijd die concreet zicht op kwali- en kwantiteit ontbeert.

Doelstelling

TNO zoekt het talent vaak binnen zeer gespecialiseerde vakgebieden: Wiskunde, Econometrie, Kunstmatige Intelligentie en/of Human Technology Interaction. Dit zijn vakgebieden waar vaak hooguit enkele tientallen studenten per jaar van op de markt komen, waarvan TNO dan ook nog eens de outperformers zoekt.

Hoe vind je die? Samen met Intelligence Group heeft de organisatie daarom met unieke data een zeer gedetailleerd Campus Recruitment-dashboard gebouwd dat de TNO-recruiters inzicht geeft in vragen als:

• Op welke Nederlandse en Europese campussen bevinden zich deze starters?

• Op welke campussen is de kans op outperformers het grootst?

• Via welke onderscheidende wervingskanalen (communities, sociale media, sites) kunnen deze starters bereikt worden?

Het gemaakte dashboard is uniek: het is het enige Europese Campus Recruitment-dashboard dat zowel gestructureerde als ongestructureerde data uit veel verschillende en unieke bronnen met elkaar combineert, zoals DUO, AGO, Eurostat, AcademicTransfer, GTAM en QS Top Universities. Tegelijkertijd geeft het dashboard niet alleen inzicht in de aantallen, maar ook in zaken als: de kwaliteit van de locatie van het talent (de reputatie, ranking en performance van de universiteit) en hoe het talent bereikt en benaderd wenst te worden. Het dashboard is actueel en wordt meerdere keren per jaar geüpdatet. De arbeidsmarktontwikkelingen worden besproken met de recruiters die zo leren om ermee te werken.

Wat was de impact van de case?

Niet de data zijn het doel van deze case, maar het binnenhalen van het juiste en beste talent. Het dashboard moet dus daaraan bijdragen. Na 9 maanden werken met de data, beginnen de eerste directe en indirecte resultaten zichtbaar te worden, namelijk:

Meer focus en richting voor campusrecruiters. Ze weten nu beter tijd en middelen te besteden aan de campussen waar het talent zich bevindt

• Een gerichte aanpak op universiteiten in Europa

• Intern beter management van de verwachtingen op wervingshaalbaarheid en de gekozen Campus Recruitment-strategie

Efficiëntere en effectievere inzet van de media- en middelenmix

• Meer kennis en grip van campusrecruiters op de eigen markt en unieke nieuwe inzichten

• Een eenduidige campusstrategie en minder ad-hoc op aanvraag van universiteiten en/of aanvraag van hiring managers

‘Het dashboard draagt bij aan onze arbeidsmarktkennis en stelt ons in staat op strategisch niveau met onze stakeholders te sparren en inzichten toe te voegen aan de Strategische PersoneelsPlanning’, aldus Michaël Declercq, manager recruitment bij TNO. ‘Dit verstevigt onze positie als adviseur en zorgt voor draagvlak voor ons budget en onze activiteiten. Op tactisch en operationeel vlak zijn we nu beter in staat deze schaarse doelgroepen te bereiken en hen te interesseren voor het TNO van nu, maar ook om voor de lange termijn de funnel te laden.’

Facts

• 7 datasources gecombineerd
• Data uit 13 landen
• 10.342.636 records van doelgroepinformatie
• Analyse van 383.741 sollicitaties
• Uitwerking van 54 universiteiten
• Data ter grootte van 1,5 GB

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case laat zien dat enerzijds door data (visueel en technisch) toegankelijk te maken, je recruiters echte handvatten kunt bieden om slimmer, beter en effectiever te werven en zo de concurrentie voor te zijn in de strijd om het beste talent. Anderzijds is door de combinatie van unieke bronnen zoals de traffic-data van 10 miljoen records van Academic Transfer, data van QS Top Universities en van bronnen als Eurostat, AGO en DUO inzicht ontstaan in de kwaliteit en kwantiteit van unieke en schaarse doelgroepen op Europese campussen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Michaël Declercq, manager recruitment TNO
  • Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group
  • Ronald Hoek, arbeidsmarktanalist Intelligence Group

werf& awardsOok kans maken op een Werf& Award 2017?

Wil jij de opvolger worden van Hunkemöller, Tata Steel, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 10 maart 2017 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Lees hier over andere inzendingen van de Werf& Awards:

werf& awards jobtalkOf nog even terugblikken op 2016?

Dit zijn de winnaars van de eerste Werf& Awards

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners