Net als in 2014 is het dit jaar Bol.com dat zijn kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt. Met name de vele ‘visuele breaks’ in de vacatures vielen bij de jury in de smaak, zo bleek.
De Award voor de beste online sollicitatie-ervaring werd gisteren uitgereikt tijdens Digitaal-Werven in Utrecht. Het is de twaalfde keer in successie dat deze organisatie de 500 grootste recruitmentsites van Nederland aan een onderzoek onderwerpt, en daar de beste van nog eens extra in het zonnetje zet.
Zes genomineerden
De recruitmentsite van Bol.com (banen.bol.com) was een van de zes genomineerden voor de award, naast de sites van:
- Coolblue (werkenbijcoolblue.nl)
- Haga Ziekenhuis (werkenbijhaga.nl)
- Royal IHC (voorheen IHC Merwede) (royalihc.com/en/careers)
- KPN (jobs.kpn.com)
- NS (werkenbijns.nl)
Uiteindelijk werd het een close call tussen de sites van de NS, Coolblue en Bol.com, aldus de jury. Maar overall kwam de laatste toch net het best uit de verf.
Coca-Cola-kerstgevoel
Vorig jaar werd de award overigens gewonnen door bouwbedrijf Dura Vermeer. Naar goede gewoonte leverde de winnaar van het jaar ervoor ook dit jaar weer een spreker voor het evenement. Zo verklapte Robine de Graaf tijdens haar sessie dat ze aanvankelijk helemaal niet zoveel zag in de campagne en de bijbehorende site die vorig jaar de prijs won. ‘Ik had liever zelf een meer emotionele campagne gekozen, eentje met meer Coca-Cola-kerstgevoel. Maar dat voorstel haalde het helaas niet.’
sinds de lancering van de nieuwe site nam Bij Dura Vermeer het aantal sollicitaties toe van 2.300 naar 3.500
Rouwig zal ze er echter niet meer om zijn. Ze vertelde dat sinds de lancering van de nieuwe site het aantal unieke bezoekers toenam van 67.000 naar 116.000, het aantal views op vacatures van 89.000 naar 127.000 en het aantal compleet ingevulde sollicitaties van 2.300 naar 3.500. En dat in een tijd van extreme krapte op de arbeidsmarkt. ‘We hadden eigenlijk een daling in het aantal sollicitaties verwacht, maar dat gaat nu dus gelukkig juist omhoog.’
Waarom was Bol.com winnaar?
De recruitmentsite van Bol.com die dit jaar de prijs won is een heel andere site dan die in 2014 als de beste werd uitverkoren. De site is namelijk dit jaar volledig vernieuwd (mede met dank aan Kaliber trouwens). ‘Prachtig opgemaakt’, zo oordeelde de jury erover. Met name de 3 redenen om wél en niet te solliciteren vielen daarbij op, net als de vele ‘visuele breaks’ in de vacatures en de duidelijk uitgelegde sollicitatieprocedure. En ‘ook de mobiele toegankelijkheid van deze vacatures verdient een groot compliment’, aldus de jury.
de bezoeker kan informatie tot zich nemen in zijn of haar voorkeur, of het nu via podcast, video of tekst is
De jury roemde ook dat de bezoeker informatie tot zich kan nemen in zijn of haar persoonlijke voorkeur, of het nu via podcasts, video’s of tekst is. Wel was de structuur nog voor verbetering vatbaar. ‘De jury was regelmatig verdwaald op de site en de weg terug was onduidelijk.’
Kritische noot: wie leest vacatures voor?
Ook over alle andere sites had de jury overigens nog wel wat kritische noten te kraken. Zo vonden ze ‘in zijn algemeenheid dat bij bijna alle sites al veel te winnen is door meer aandacht te besteden aan de leesbaarheid van de tekst, onder andere door overal te kijken naar het contrast van de tekstkleur ten opzichte van de achtergrond.’ Ook was de jury ‘enigszins teleurgesteld’ dat in deze tijden van audio, speech en voice er nog geen enkele site de mogelijkheid had om de vacatures voor te laten lezen.
Lees ook:
- Wat de nieuwe wervingssite van Bol.com zo goed maakt
- Jaap Rip (Bol.com): ‘Kandidaatervaring staat bij ons op 1, 2 én 3’
- Bol.com winnaar Digitaal Werven Award 2014