De strijd om talent verhardt zich. Zo’n 37% van de HR-managers zegt dat zijn of haar organisatie de strijd aan het verliezen is. Bovendien vindt 60% in contact komen met goede kandidaten lastig, en zegt 27% zelfs niet meer te kunnen voldoen aan de eisen van sollicitanten van nu.
Duidelijke cijfers, uit een onderzoek dat Talmark en Mediatic recent uitvoerden onder 1.021 HR-verantwoordelijken in Nederland. Geschikte sollicitanten over de vloer krijgen wordt steeds lastiger. En als ze eenmaal over de vloer zijn, kost het ook nog eens meer moeite om aan hun eisen te voldoen. Reden waarom bijna 4 op de 10 ondervraagden dus erkent de strijd om het talent aan het verliezen te zijn.
54% is bereid extra’s te bieden
“Zowel de primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van grote invloed op de keuze van werkzoekenden”, zegt Ricardo Risamasu, partner bij employer branding-bureau Talmark. En 54 procent van de ondervraagden heeft dat begrepen en geeft aan dat hun organisatie bereid is veel extra’s te bieden om talent aan zich te binden. “In sommige branches is het tegenwoordig geen uitzondering meer om onbeperkt vrije dagen te krijgen, of als starter een auto van de zaak te rijden terwijl je fulltime op kantoor zit.”
‘In sommige branches is het geen uitzondering meer om onbeperkt vrije dagen te krijgen’
Vooral in het westen van het land is het lastig voor organisaties, zo blijkt uit het onderzoek. “Van de HR-experts uit deze regio geeft 64 procent aan niet de juiste sollicitanten aan te trekken. In het oosten hebben ze hier met 57 procent iets minder moeite mee, maar ook hier blijkt het natuurlijk wel een behoorlijk issue”, aldus Risamasu.
Bepaal je identiteit
Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de organisaties toegeeft eigenlijk geen duidelijke boodschap te hebben naar de arbeidsmarkt. Zelfs de HR-experts hier lukt het niet om de identiteit van hun eigen organisatie in enkele zinnen op te noemen. Een groot probleem, aldus Dennis Mensink, directeur van contentmarketingbureau Mediatic: “Als je zelf al niet kunt zeggen waar jouw organisatie voor staat, is het voor een sollicitant helemaal onmogelijk om dit te ontdekken. Je verliest de strijd als je zegt bij jezelf te blijven, maar niet weet waar je organisatie voor staat. Bepaal je eigen identiteit, treed daarmee naar buiten en bepaal daarmee wat jij sollicitanten kunt en wilt bieden”.
Per regio bekeken
Per regio bekeken valt op dat bedrijven in het zuiden nog meer dan die in het westen aangeven de strijd om talent aan het verliezen te zijn ten opzichte van andere organisaties. Ook zeggen bedrijven in het zuiden vaker dat de huidige eisen van sollicitanten voor hen een probleem zijn (30,7% vs 26,5% gemiddeld), en dat ze gemiddeld een minder duidelijke boodschap en identiteit hebben.
bedrijven in het zuiden geven het meest aan dat ze de strijd om talent aan het verliezen zijn
Maar gevraagd naar wie bereid is (veel) extra’s te bieden om het juiste talent binnen te halen, scoren de bedrijven in het zuiden juist weer opvallend laag (50,4% vs 53,5% gemiddeld). Het zijn juist de bedrijven in de regio Noord, die met 59,8 procent hier aangeven het meest uit de kast te willen trekken.