Als bank in 1 jaar 350 digital natives vinden, dat is niet makkelijk. Het lukte ABN Amro toch, dankzij een reeks artikelen op én samen met The Next Web. ‘Het bleek een succesformule.’
Lees de hele case van ABN Amro die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.
Omschrijving van de case
Net als andere banken, digitaliseert ook ABN Amro in rap tempo. ‘We zijn op een aantal vlakken bankieren opnieuw aan het uitvinden’, zegt recruitmentmarketeer Rutger Groenewegen (foto).
Een inspiratielaag aanbrengen
Om dit voor elkaar te krijgen, ging de bank in 2016 op zoek naar maar liefst 350 Digital Natives (creatives, developers, engineers, architects en online marketeers). Geen sinecure, aldus Groenewegen. ‘Veel IT’ers en online marketeers realiseren zich niet meteen wat bij ons gebeurt qua digitalisering en innovatie. Om hen toch hierop te attenderen, was er een grote behoefte om een zogeheten inspiratielaag aan te brengen in onze mediamix.’
Helemaal gericht op Generation T
ABN Amro ging daarvoor een samenwerkingsverband aan met The Next Web, een digitaal platform voor technologie en innovatie, ‘gericht op Generation T (Tech)’. Wereldwijd haalt dit platform meer dan 8 miljoen unieke bezoekers per maand. ‘Door met hen een strategisch partnership aan te gaan, zitten we meteen in de goede doelgroep, creëren we internationaal bereik en dit straalt positief af op ons digital brand’, aldus Groenewegen.
‘Met deze samenwerking vullen we ons thought leadership in op het gebied van innovatie en technologie’
Thought leadership ingevuld
Samen met een (intern) ‘cross business redactieteam’ zijn de afgelopen maanden eerst innovatiethema’s uit de bankorganisatie opgehaald. Deze zijn besproken met de redactie van The Next Web. ‘Per thema hebben we vervolgens een expert van ABN Amro daaraan gekoppeld en hen laten interviewen. Zo geven we invulling aan ons thought leadership op gebied van innovatie en technologie’, zegt Groenewegen.
Per artikel passende vacatures
Hij noemt daarbij een aantal ontwikkelingen: Open Banking (PSD2), Blockchain, Design Thinking, e-commerce. ‘Alle artikelen zijn verzameld op een eigen minichannel op The Next Web en per artikel hebben we passende vacatures aangeboden, om de relevantie nog eens te vergroten. Elk artikel heeft een custom made art graphic design. In de kleuren van ABN Amro, maar wel eigen en passend bij het onderwerp van het artikel.’
Wat was de impact van de case?
Het lijkt op het oog misschien een wat ongewone samenwerking, zegt Groenewegen. ‘Maar de thema’s waaraan ABN Amro werkt blijken state-of-the-art en werden zeer goed ontvangen bij de redactie. De artikelen scoorden 7 keer boven benchmark en geven aan dat ABN Amro wel degelijk een digitale speler is. We hebben The Next Web redactionele vrijheid gegeven om de artikelen te schrijven. Dit zie je terug in de benadering van het onderwerp, de tone-of-voice en de creatieve designs. Wij leverden input op het onderwerp en koppelden relevante vacatures bij het artikel. Het bleek een succesformule.’
De rubriek “Who’s hiring” heeft bijna 30 miljoen impressies gehad
Resultaten
De samenwerking met The Next Web leverde ABN Amro de volgende resultaten:
- Rubriek “Who’s hiring” heeft bijna 30 miljoen impressies ontvangen
- Gemiddelde time spend per artikel is 4:57 (benchmark is 4:05)
- Gemiddeld aantal bezoekers per artikel is 12.174 (unieke bezoekers: 11.239)
- Gemiddelde aantal Social Shares per artikel: 1.813
- Canvas impressies 159.916 (met een Click Through Ratio van 1,65%)
- Facebook-activatiebereik van 3,5 miljoen, en 42.188 clicks naar de site
Recruitment-KPI’s:
- 274 digitale vacatures in 2016 opengesteld
- 18.600 sollicitaties ontvangen
- 377 hires gerealiseerd
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case geeft goed aan hoe je dankzij een ‘ongewone’ samenwerking impact kunt maken in je doelgroep, zegt Groenewegen. ‘Voor ons is het een gedurfde campagne waar we ons naast de Amazons en Facebooken van deze wereld internationaal positioneren als digital brand. We delen op een transparante manier de ontwikkelingen en technologieën waaraan wij werken en laten zien dat we daar verstand van hebben en dat we zelf op een aantal domeinen aan het pionieren zijn. We koppelen per thema ook nog eens relevante vacatures, waardoor mensen zien wat voor soort profielen we zoeken.’
‘We laten hiermee zien dat we zelf op een aantal domeinen aan het pionieren zijn’
Digital natives overwegen de bank steeds vaker
In marktonderzoek blijkt volgens Groenewegen ‘dat de beeldvorming in deze doelgroep aan het veranderen is en dat zij ons steeds meer als digital brand zien. Ook zien we dat de digital natives steeds meer overwegen om bij ons te komen werken. Deze campagne draagt bij aan de communicatiestrategie waarmee wij al 2 jaar bezig zijn en levert resultaat op, zoals trots binnen de organisatie en hires van nieuwe profielen.’
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Erna Lammers, Campagnemanager ABN Amro
- Rutger Groenewegen, Recruitment Marketeer ABN Amro
- Elias Reinheimer, Universal Media
- Daniel Jaspers, Universal Media
- Robin Groenenboom, The Next Web
- Brittany Emery, The Next Web
De inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten
De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.
Benieuwd wie er wint?
Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!