De arbeidsmarkt is totaal aan het veranderen. De Duitse HRM-hoogleraar Armin Trost schetst een wereld waarin volledig ‘andersom’ denken de nieuwe realiteit is. Best wennen. Maak daarom kennis met… de hypothetische Thomas.
Thomas is 31 jaar oud. Hij studeerde elektrotechniek in Delft, en haalde zijn diploma met lof. Tijdens zijn studie deed hij internationale ervaring op tijdens een stage van een half jaar in Shanghai. Na zijn studie begon hij eerst als trainee bij een technische dienstverlener, waarna hij helemaal een veelgevraagd expert werd, gewild door veel werkgevers.
Silicon Valley
Na 3 jaar, op z’n 28ste, besluit hij naar de VS te emigreren. Daar werkt hij als projectmanager bij een grote start-up in Silicon Valley. Dat gaat allemaal zeer voorspoedig, maar omdat hij een beetje last van heimwee krijgt, en zijn twee kinderen graag in Nederland wil laten opgroeien, besluit hij terug te emigreren naar Nederland, samen met zijn Amerikaanse vrouw.
Behoorlijk netwerk
Thomas heeft in zijn korte werkende leven al een behoorlijk netwerk opgebouwd. Mensen werken graag met hem samen, vertellen daar graag over, omdat hij constructief en veeleisend is, maar ook vol humor zit. Hij heeft bovendien zijn eigen website, waarop zijn volledige CV te vinden is, en zijn eigen blog.
Solliciteer hier
Eenmaal terug in Nederland post hij op die website het bericht: ‘Ik zoek een nieuwe uitdaging’ en de knop: ‘Werkgevers, solliciteer hier’. Wie op die knop klikt, komt in een uitgebreid sollicitatieformulier terecht. Thomas wil geen sollicitaties per e-mail. Werkgevers die dat toch doen, krijgen een standaardreactie: of ze toch online willen solliciteren.
Referenties
Nadat Thomas dit formulier online heeft gezet, samen met het sollicitatieverzoek, besluit hij twee weken op vakantie te gaan. Bedrijven hebben dan in elk geval de tijd het uitgebreide formulier in te vullen, zodat Thomas een goed beeld van de verschillende werkgevers krijgt. Zo zijn er vragen over het bedrijf, over het succes ervan en over de verwachtingen. Er is de mogelijkheid om managementrapportages te uploaden, en Thomas heeft ook een verplicht veld ingesteld waarin werkgevers andere bedrijven moeten noemen met wie hij contact kan opnemen als referentie.
Salarisindicatie
Ander verplicht veld is dat waar gevraagd wordt om de sterktes en zwaktes als werkgever. De geïnteresseerde bedrijven kunnen natuurlijk een salarisindicatie kenbaar maken, en relevante functiebeschrijvingen meezenden.
Soort filter
Een bedrijf dat bij Thomas solliciteert, is daar in eerste instantie zo’n 2 tot 3 uur tijd aan kwijt. Dat lijkt misschien veel, maar het functioneert voor Thomas ook als een filter: het laat voor hem zien of een bedrijf wel serieus in de sollicitatieprocedure zit.
Standaardbrief
Na twee weken vakantie komt Thomas terug en checkt hij de sollicitaties. Hmm, 52 bedrijven hebben gereageerd, niet gek, denkt hij. Ze hebben allemaal al automatisch een ontvangstbevestiging gehad. Nu is het tijd om ze nader te bekijken. Dat gaat snel en vaak spontaan: Thomas heeft geen tijd om elke werkgever te antwoorden, en schrijft dus ook niet overal een reden van afwijzing op. Hij wil bovendien zijn opties voor de toekomst openhouden, en valt dus terug op een standaardbrief.
Twee sollicitatiedagen
Uiteindelijk blijven er 3 bedrijven over waarvan hij wel meer wil weten: ASML, Philips en VDL, alle 3 in of rondom Eindhoven geposteerd. Hij prikt vervolgens 2 dagen in zijn schema: 23 en 24 mei, en nodigt vervolgens de bedrijven uit bij hem langs te komen, compleet met een routebeschrijving.
‘Vertel me meer…’
De heer De Jong van Philips is de eerste die arriveert. Thomas, die het gesprek voert samen met een goede vriend, vraagt eerst netjes of De Jong het makkelijk heeft kunnen vinden, maar komt dan vrij snel to-the-point. ‘Vertel me eens meer over Philips, en hoe het is om daar te werken?’ ‘Waarom is Philips ervan overtuigd dat het voor mij een goede werkgever zal zijn?’ En: ‘Wat zijn jullie zwakke punten als een werkgever?’
Reiskostenvergoeding? Die komt later wel…
Na 2 uur is het interview voorbij, en zegt Thomas tegen De Jong dat hij snel contact met hem zal opnemen. Een exacte datum? Die kan hij helaas niet aangeven, waaruit De Jong afleidt dat hij niet de enige geïnteresseerde is. Hij durft ook maar niet te vragen naar een reiskostenvergoeding – dat komt later misschien nog wel, hoopt hij.
Sneu
Na drie weken heeft De Jong nog steeds niets gehoord. Vervelend, maar goed, kan gebeuren. Na zes weken arriveert dan eindelijk de langverwachte e-mail. Thomas heeft toch voor ASML gekozen. Hij vindt het sneu voor Philips, en hij spreekt zijn waardering uit voor het bedrijf, maar hij zegt dat hij een beslissing móest nemen en dat de keuze op een ander gevallen is. Hij biedt wel aan in contact te blijven, en verzendt een contactverzoek via LinkedIn.
Concept overeenkomst
Daarna verzendt Thomas een mail naar ASML. ‘Ik ben verheugd u te kunnen melden dat we zullen gaan samenwerken. Bij dezen een concept arbeidsovereenkomst, gelieve daar binnen 2 weken op te reageren, dan kan de samenwerking daarna voorspoedig van start gaan.’
Dit verhaal is oorspronkelijk geschreven door prof.dr. Armin Trost, hoogleraar HRM aan de universiteit van Furtwangen in Duitsland (foto boven). Werf& heeft zijn fictieve verhaal speciaal bewerkt voor de Nederlandse markt.
Hoor Trost spreken, kom op 2 juni naar de Beurs van Berlage, met 15% korting
Trost is op 2 juni in Nederland, in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Daar is hij een van de hoofdsprekers op #Intelligence 16, het internationale congres dat wordt georganiseerd ter gelegenheid van de 15de verjaardag van Textkernel over de toekomst van recruitment.
Lezers van Werf& krijgen 15 procent korting op de toegangsprijs. Vul daarvoor code #tk%15w& in op de ticketpagina.
Eerst een video van Trost zien?