Succesvol werven betekent: succesvol inspelen op het gedrag van werkzoekenden. ‘Je moet inzicht krijgen in de manier en de woorden waarop zij zoeken’, tipt Anouk Kon, spreker tijdens de Webinar Week.
Of het nu een vakantie is, een huis, of zelfs een nieuwe liefde. Een zoektocht ernaar begint tegenwoordig meestal via een online zoekmachine. Waarom zou dat dan voor een baan anders zijn? ‘Succeeding with search is het startpunt voor iedereen die begrijpt dat we in deze tijd op een nieuwe manier zoeken naar dingen die we in ons leven belangrijk vinden’, zegt Anouk Kon (foto), ‘recruitment evangelist’ in het Employer Insights team van vacaturesite Indeed.
Waarop zoeken mensen?
Goed scoren in zoekmachines is dus cruciaal, zegt ze. ‘Als je inzicht krijgt in de manier en de woorden waarop mensen nu zoeken, weet je dat relevantie de sleutel tot succes is. Dan kun je daarop een match maken met jouw vacaturetekst. En op die manier zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep target.’
‘veel Organisaties blijven intern gefocust, terwijl je juist moet aansluiten bij werkzoekenden’
Woensdag 26 september laat Anouk Kon in een webinar zien wat dat dan concreet inhoudt voor recruiters. ‘Als je je als recruiter niet richt op zoekmachines sluit je niet aan op de behoefte van werkzoekenden. Ik zie dat veel organisaties intern gefocust blijven, terwijl die focus naar werkzoekenden zou moeten uitgaan. Niet voor niets is onze missie ‘We help people get jobs’. Dit webinar geeft inzicht in juist de aansluiting met de werkzoekenden. Op dat vlak liggen veel kansen voor recruiters.’
Standaardteksten werken niet meer
Ook de vacaturetekst moet daarbij een hoge prioriteit hebben, aldus Kon. ‘We zien nog vaak dat dat een ondergeschoven kindje is. Werving- en selectiebureaus nemen bijvoorbeeld vacatureteksten over van de klant, en binnen organisaties zelf zie je nog vaak dat lijnmanagers een vacaturetekst schrijven. Maar standaardteksten werken in deze tijd niet meer.’
‘Wie zoek je eigenlijk? De technologie die je daarbij gebruikt is pas de volgende stap’
Volgens Kon zijn veel professionals in werving en selectie te veel bezig met het omarmen van nieuwe systemen en technologische ontwikkelingen. ‘Maar start nu eens bij de basis’, zegt ze. ‘Bijvoorbeeld als het gaat om de doelgroep voor je vacature. Wie zoek ik eigenlijk? Waar zijn die mensen en hoe krijg ik ze te pakken? Hoe gaan ze jou vinden? De technologie die je daarbij gebruikt is dan pas de volgende stap.’
Meer weten over hoe de beste kandidaten jou kunnen vinden?
Volg dan woensdag 26 september het webinar van Anouk. Zij vertelt je dan hoe je de beste kandidaten voor jouw vacatures kunt vinden. Dit webinar is onderdeel van de Webinar Week, waarin 25 gratis webinars worden aangeboden.
Bekijk hier het webinar terug: